Tunel Višňové by mali konečne dostavať. Základný kameň tu poklepali už trikrát

Pevne verím, že nejde len o symbolický akt upokojenia obyvateľov vyhlásením víťaza, hovorí na margo zverejnia víťaza tendra šéfka Žilinského samosprávneho kraja Erika Jurinová.

03.02.2021 20:00
tunel višňové, tunel, diaľnice, D1, Foto: ,
V tuneli Višňové by sa práce mali rozbehnúť ešte pred letom.
debata (8)

Víťazom súťaže na dostavbu Višňového sa stala spoločnosť Skanska, zmluvná cena je 255 miliónov eur. Oznámil to minister Doležal s tým, že beží lehota 10 dní na možné odvolanie, následne by sa mala uskutočniť ex-ante kontrola na Úrade pre verejné obstarávanie (ÚVO).

Stavať by sa malo už pred letom

„A potom by už nič nemalo brániť podpisu zmluvy s víťazným uchádzačom,“ dodal s tým, že v najhoršom prípade by mohli rôzne odvolania odložiť začiatok výstavby alebo podpis zmluvy o tri mesiace. Verí však, že k odvolaniu nepríde.

Pevne verím, že dnes nejde len o symbolický akt upokojenia obyvateľov vyhlásením víťaza.
predsedníčka Žilinského samosprávneho kraja Erika Jurinová

súťaži boli tri ponuky, pričom cena nebola jediným kritériom. „Cena mala váhu 45 %, 35 % bola lehota dostavby tunela alebo sprejazdnenie tunela, 15 % je environmentálne kritérium,“ ozrejmil minister. Upozornil, že toto nie je len dostavba tunela Višňové, ale aj oprava. „Čiže zmluvná cena 255 miliónov eur rieši aj opravu problematických častí a rieši aj dostavbu podľa žltého fidicu,“ podotkol.

Minister dopravy zároveň zdôraznil, že v prípade tejto stavby je lehota sprejazdniť úsek a vyfakturovať do konca roka 2023 pre eurofondy. Poukázal na to, že už teraz projekt fázujú medzi dvoma operačnými programami (OP), a to OP Doprava a OP Slovensko. Dodal zároveň, že ak by sa niečo nepredvídateľné stalo a z rôznych dôvodov by sa mala predĺžiť lehota výstavby, tak sa bude fázovať medzi OP Integrovaná infraštruktúra a OP Slovensko.

„Po ohlásení víťaza súťaže na dokončenie tunela Višňové vidíme svetlo na konci tunela. Na tento dôležitý úsek diaľnice D1 v Žilinskom kraji netrpezlivo čakáme,“ uviedla predsedníčka Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) Erika Jurinová v reakcii na zverejnenie informácie, že víťazom sa stala spoločnosť Skanska. Tá prichádza potom, ako predošlý zhotoviteľ konzorcium Salini Impregilo – Dúha odišiel zo stavby kľúčového úseku D1 v marci 2019.

Nekonečný príbeh

Jurinová zároveň pripomenula, že prešlo už viac ako dvadsať rokov, odkedy sa začala raziť prieskumná štôlňa. „Základný kameň sa poklepával trikrát. A hoci sme na predchádzajúcu vládu vyvíjali tlak, aby úsek Višnové – Dubná skala zaradili na zoznam priorít, nedočkali sme sa odozvy. Keď som bola na kontrole v tuneli Višňové pred necelými dvoma rokmi, zdalo sa, že nechýba veľa. Práce však zastali, čo so sebou prinieslo ďalšie predraženie a odsunutie termínu dokončenia. Ľudia stoja naďalej denne v nekonečných kolónach popod Strečno a doprava často kolabuje aj priamo v krajskom meste Žilina,“ povedala Jurinová.

Odľahčenie dopravnej situácie v krajskom meste a v celom Žilinskom kraji podľa nej prinesie až prepojenie vysúťaženého úseku s novootvoreným úsekom diaľnice D1 Hričovské Podhradie Lietavská Lúčka.

„Pevne verím, že dnes nejde len o symbolický akt upokojenia obyvateľov vyhlásením víťaza. Ale po povinnej kontrole dôjde čo najskôr k podpisu zmluvy, práce sa rozbehnú a v dohľadnej dobe sa podarí stavbu konečne dokončiť. Prinesie to vytúženú úľavu všetkým motoristom, skvalitní dopravnú mobilitu a zlepší život v našom kraji. Verím, že sa čoskoro dočkáme aj niekoľko týždňov sľubovaného podpisu zmluvy na výstavbu vysúťaženého úseku rýchlostnej cesty R3 Tvrdošín Nižná,“ uzavrela Jurinová.

8 debata chyba
Viac na túto tému: #Skanska #NDS #diaľnica D1 #tunel Višňové
Články podľa značiek