Víťazom súťaže na dostavbu Višňového sa stala spoločnosť Skanska, zmluvná cena je 255 miliónov eur. Oznámil to minister Doležal s tým, že beží lehota 10 dní na možné odvolanie, následne by sa mala uskutočniť ex-ante kontrola na Úrade pre verejné obstarávanie (ÚVO).
Stavať by sa malo už pred letom
„A potom by už nič nemalo brániť podpisu zmluvy s víťazným uchádzačom,“ dodal s tým, že v najhoršom prípade by mohli rôzne odvolania odložiť začiatok výstavby alebo podpis zmluvy o tri mesiace. Verí však, že k odvolaniu nepríde.
Pevne verím, že dnes nejde len o symbolický akt upokojenia obyvateľov vyhlásením víťaza.predsedníčka Žilinského samosprávneho kraja Erika Jurinová
súťaži boli tri ponuky, pričom cena nebola jediným kritériom. „Cena mala váhu 45 %, 35 % bola lehota dostavby tunela alebo sprejazdnenie tunela, 15 % je environmentálne kritérium,“ ozrejmil minister. Upozornil, že toto nie je len dostavba tunela Višňové, ale aj oprava. „Čiže zmluvná cena 255 miliónov eur rieši aj opravu problematických častí a rieši aj dostavbu podľa žltého fidicu,“ podotkol.
Minister dopravy zároveň zdôraznil, že v prípade tejto stavby je lehota sprejazdniť úsek a vyfakturovať do konca roka 2023 pre eurofondy. Poukázal na to, že už teraz projekt fázujú medzi dvoma operačnými programami (OP), a to OP Doprava a OP Slovensko. Dodal zároveň, že ak by sa niečo nepredvídateľné stalo a z rôznych dôvodov by sa mala predĺžiť lehota výstavby, tak sa bude fázovať medzi OP Integrovaná infraštruktúra a OP Slovensko.
„Po ohlásení víťaza súťaže na dokončenie tunela Višňové vidíme svetlo na konci tunela. Na tento dôležitý úsek diaľnice D1 v Žilinskom kraji netrpezlivo čakáme,“ uviedla predsedníčka Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) Erika Jurinová v reakcii na zverejnenie informácie, že víťazom sa stala spoločnosť Skanska. Tá prichádza potom, ako predošlý zhotoviteľ konzorcium Salini Impregilo – Dúha odišiel zo stavby kľúčového úseku D1 v marci 2019.
Nekonečný príbeh
Jurinová zároveň pripomenula, že prešlo už viac ako dvadsať rokov, odkedy sa začala raziť prieskumná štôlňa. „Základný kameň sa poklepával trikrát. A hoci sme na predchádzajúcu vládu vyvíjali tlak, aby úsek Višnové – Dubná skala zaradili na zoznam priorít, nedočkali sme sa odozvy. Keď som bola na kontrole v tuneli Višňové pred necelými dvoma rokmi, zdalo sa, že nechýba veľa. Práce však zastali, čo so sebou prinieslo ďalšie predraženie a odsunutie termínu dokončenia. Ľudia stoja naďalej denne v nekonečných kolónach popod Strečno a doprava často kolabuje aj priamo v krajskom meste Žilina,“ povedala Jurinová.
Odľahčenie dopravnej situácie v krajskom meste a v celom Žilinskom kraji podľa nej prinesie až prepojenie vysúťaženého úseku s novootvoreným úsekom diaľnice D1 Hričovské Podhradie Lietavská Lúčka.
„Pevne verím, že dnes nejde len o symbolický akt upokojenia obyvateľov vyhlásením víťaza. Ale po povinnej kontrole dôjde čo najskôr k podpisu zmluvy, práce sa rozbehnú a v dohľadnej dobe sa podarí stavbu konečne dokončiť. Prinesie to vytúženú úľavu všetkým motoristom, skvalitní dopravnú mobilitu a zlepší život v našom kraji. Verím, že sa čoskoro dočkáme aj niekoľko týždňov sľubovaného podpisu zmluvy na výstavbu vysúťaženého úseku rýchlostnej cesty R3 Tvrdošín Nižná,“ uzavrela Jurinová.