Aktualizované: Dočká sa Ružomberok konečne obchvatu?

, 08.02.2021 16:00, aktualizované: 11.02.2021 13:55
Hubová - Ivachnová 2020
Podľa NDS by sa obchvat Ružomberku mohol dokončiť do konca roku 2022. Minister dopravy to vidí skôr na rok 2023. Autor:

Úsek Hubová – Ivachnová patrí k ďalším problematickým častiam stavby diaľnice D1, ktorého výstavba atakuje desaťročnú hranicu. Ministerstvo dopravy tvrdí, že sa jeho dokončenie bude musieť posunúť, NDS si však myslí, že bude dokončený načas.

V súčasnosti sa veľa hovorí o úsekoch diaľnice D1 v okolí Žiliny. Už pár dní vieme, že tunel Višňové dokončí spoločnosť Skanska, ktorá je víťazom tendra. Po podpise zmluvy by sa malo začať v tomto problematickom úseku stavať ešte pred letom a celý úsek by mal byť hotový do konca roku 2023.

Prešov a Žilina

Tým sa zároveň skompletuje obchvat Žiliny a tranzit už nebude musieť jazdiť cez Strečno. Koncom januára bol do užívania navyše odovzdaný 11-kilometrový úsek Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, ktorý je tiež jeho súčasťou.

O obchvaty sa však zaujímajú aj obyvatelia ďalších miest, ktoré majú s tranzitujúcou dopravou problém. V Prešove kvôli jeho dokončeniu spustili dokonca petíciu. V nej podpísaní žiadajú vládu, aby začala s výstavbou druhej etapy rýchlostnej cesty R4, ktorá tvorí severný obchvat Prešova, a následne jej pokračovaním až k hranici s Poľskom.

Mapa úseku Hubová - Ivachnová.
Mapa úseku Hubová - Ivachnová. Autor: NDS

„Aktuálne prebieha pripomienkovanie súťažných podkladov pre verejnú súťaž na zhotoviteľa stavby R4 Prešov – severný obchvat, druhá etapa, následne bude vyhlásené verejné obstarávanie,“ povedala hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Eva Žgravčáková.

Po jeho ukončení, čo môže trvať rádovo niekoľko mesiacov, by sa teoreticky mohlo začať stavať, pričom dĺžka stavebných prác bude približne štyri a pol roka. Takže je dosť pravdepodobné, že obyvatelia Prešova budú musieť čakať na dokončenie obchvatu minimálne do roku 2027, možno aj dlhšie.

O obchvat svojho mesta sa však zaujímajú aj Ružomberčania. Práve odtiaľ nám prišla otázka, či sa tejto téme neplánujeme venovať. A v kontexte množstva informácií, ktoré sa v posledných týždňoch o dokončievacích prácach na slovenských diaľniciach v médiách objavili, sa o tomto dôležitom úseku naozaj hovorilo menej. A pritom si pozornosť zaslúži, patrí totiž k problematickým, na ktoré obyvatelia už čakajú naozaj dlho, takmer desať rokov.

Ako ďalej s Ružomberkom

Úsek v dĺžke 14,92 kilometra, ktorý bude tvoriť obchvat mesta Ružomberok, sa po dobudovaní napojí na existujúcu štvorprúdovú diaľnicu smerujúcu do Košíc. Motoristom ušetrí diaľnica, ktorej súčasťou je aj tunel Čebrať, až 16 minút v porovnaní s jazdou po ceste prvej triedy.

Nový úsek diaľnice D1 začína mimoúrovňovou križovatkou Hubová a po pätnástich kilometroch sa nový úsek diaľnice na svojom konci plynule napojí na sprevádzkovaný úsek diaľnice D1 do Prešova.

Obchvat Ružomberku by mal mať dĺžku takmer 15...
Obchvat Ružomberku by mal mať dĺžku takmer 15 kilometrov. Autor: NDS

Pôvodne sa počítalo s termínom dostavby úseku v júni 2022, resp. do konca roka 2022. „V tejto chvíli je to asi príliš ambiciózne. Aj vzhľadom na to, že zhotoviteľ ešte nedisponuje stavebnými povoleniami. Budeme preto hovoriť skôr o roku 2023,“ povedal v auguste minulého roku minister Dopravy Doležal.

Väčšina mostných objektov je podľa Doležala hotových, problematické sú dva úseky. „Potrebujeme dokončiť tunel, západný portál, resp. územie, ktoré je v zosuve. To sú objektívne dôvody. Národná diaľničná spoločnosť robí pravidelné kontrolné dni, budeme hľadať riešenia, ako stavbu akcelerovať,“ dodal minister dopravy.

Aká je situácia v tomto úseku teraz, sme sa spýtali v Národnej diaľničnej spoločnosti. „Stavba napreduje. Aktuálne sú realizované najmä práce v tuneli Čebrať. V južnej (pravej) tunelovej rúre je vyrazených 3 098 metrov a 3 017 metrov v severnej (ľavej) tunelovej rúre v smere od východného portálu. Razenie prebieha bez väčších problémov v bežnom režime, teda 24 hodín denne. Na zvyšných častiach stavby, ak to klimatické podmienky umožňujú, prebiehajú práce na budovaní kanalizácie, stabilitných opatrení, násypov, násypov k oporám mostov a realizácia príslušenstva mostov,“ vysvetlila nám hovorkyňa NDS Eva Žgravčíková. Doplnila, že súčasný stav je taký, že stavbu by sa mohlo podariť ukončiť do konca roku 2022.

Čo je a čo nie je reálne

Pokiaľ ide o termíny, ukončenie komplikovaného úseku s tunelom Višňové by sa z nášho pohľadu mohlo naozaj podariť do konca roku 2023, samozrejme, pokiaľ nezasiahne vyššia moc a neobjavia sa vopred nepredvídateľné problémy. Situácia je v tomto úseku budúcemu realizátorovi stavby dobre známa, navyše ide o spoločnosť, ktorá má na to všetko potrebné know-how, pozná aj komplikácie, ktoré tam môžu nastať a Slovensko tlačí aj „deadline“ pri čerpaní eurofondov.

V prípade obchvatu Ružomberku budeme NDS držať palce, aby sa im, aj napriek skeptickému postoju ministra dopravy, podarilo tento úsek dokončiť v roku 2022. To by Ružomberku naozaj pomohlo. Skôr to však vidíme tak, že rok 2023 a možno až volebný rok 2024, budú tými, v ktorých sa diaľničné úseky opäť budú odovzdávať vo veľkom.

Aktualizácia 11. februára 2021:

Minister dopravy Andrej Doležal dnes potvrdil, že úsek Hubová – Ivachnová určite nebude dokončený v roku 2022. Vzhľadom na meškanie stavby sa dokonca už spomínala aj možnosť predčasného ukončenia zmluvy so súčasným staviteľom. Minister potvrdil, že ten má do konca februára čas na precenenie niektorých objektov, následne sa termín dokončenia tohto úseku potvrdí. Doležal predpokladá, že zhodu nájdu. Hovorilo sa už dokonca o posune odovzdania tohto úseku do užívania až na rok 2024, to však minister dopravy jednoznačne odmietol a trvá na tom, aby bol motoristom celý úsek odovzdaný do konca roku 2023.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba
Viac na túto tému: #obchvat Ružomberku #NDS #Národná diaľničná spoločnosť #Hubová - Ivachnová #diaľnica D1
Články podľa značiek