Úlohou Zeleného mosta vo Svrčinovci bude umožnenie voľne žijúcim zvieratám na Kysuciach bezpečne prekonať cestu na ich migračnej trase. Ekodukt bude situovaný v údolí Šlahorovho potoka, medzi kruhovou križovatkou Svrčinovec a odbočkou na miestnu komunikáciu.
Potreba postaviť tento ekodukt súvisí so zásahom diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité do nadregionálneho biokoridoru. Navyše je jeho výstavba podmienkou schválenia nenávratného finančného príspevku zo strany Európskej komisie. V prípade, ak by sa ekodukt nerealizoval, bolo by Slovensko povinné vrátiť príspevok v celkovej výške 285,2 milióna eur.
Ekodukt by sa mal stavať približne jeden a pol roka. NDS pôvodne predpokladala, že jeho výstavba bude stáť 17,8 milióna eur. Len pre zaujímavosť, do súťaže sa prihlásilo 6 firiem a ich cenové ponuky sa líšili naozaj zásadne. Posúďte sami:
Ponuky predložili: | |
---|---|
Metrostav | 10 864 157,51 eur bez DPH |
Váhostav | 13 595 762,37 eur bez DPH |
Doprastav | 14 159 892,68 eur bez DPH |
Strabag | 14 960 643,76 eur bez DPH |
Porr | 14 979 595,72 eur bez DPH |
Eurovia | 15 289 779,07 eur bez DPH |
Pri rozhodovaní sa o tom, kto ekodukt, respektíve zelený most postaví, však nebude cena jediným kritériom, aj keď bude najdôležitejším. Bude mať váhu 40 %, kvalita tímu odborníkov 15 %, lehota výstavby 15 %, náklady na prevádzku 10 %, obmedzenie prevádzky 10% a čas vypracovania projektovej dokumentácie 10 %.
Zelené mosty na Slovensku
Prvým ekomostom je Lučivná na diaľnici D1 Važec – Mengusovce, postavený v roku 2009, druhým je most na D1 Mengusovce – Jánovce. Tretí je pri Moravskom svätom Jáne na diaľnici D2, vybudovaný v roku 2016 v rámci medzinárodného projektu Alpsko-Karpatského biokoridoru podporeného Európskou úniou. Vďaka týmto trom ekoduktom na D1 a D2 sa znížil úhyn zveri o 11,4%.