ICCT: Ktorým autám hrozia emisné pokuty? Nie je ich málo

Medzinárodná agentúra pre čistú dopravu ICCT zverejnila dlho očakávané predbežné výsledky emisných košov automobiliek v Európe za rok 2020. Niektorým sa podliezť limit podarilo, iným nie. Aj napriek masívnemu rastu predaja elektrifikovaných áut koncom vlaňajšieho roka.

17.02.2021 05:00
6
Hviezdou v plnení prísnych emisných limitov je... Foto: PSA
PSA - meranie spotreby Hviezdou v plnení prísnych emisných limitov je zatiaľ koncern PSA s BMW. Stanovený emisný cieľ podliezli o dva gramy.

Minulý rok bol pre automobilky pôsobiace v Európe naozaj ťažký. Nielen kvôli pandémii. Bol to tiež prvý rok, v ktorom vstúpili do platnosti pokuty za prekročenie emisných limitov. Vo všeobecnosti mali automobilky dosiahnuť priemer 95 gramov CO2 na kilometer za všetky predané osobné vozidlá. Brusel pritom výrobcom situáciu v súvislosti s koronavírusom a s tým súvisiacimi problémami nijako neuľahčil. Limity sa nezmenili. Bolo pritom jasné, že kvôli dramatickému poklesu predaja nedostanú viaceré automobilky na trh pôvodne plánovaný počet elektrifikovaných áut, ktoré sú nevyhnutné pre dosiahnutie emisných cieľov. Takže niektoré – ako napríklad koncern Volkswagen – už vopred avizovali, že sa do požadovaného limitu nezmestia.

Automobilky pritom urobili množstvo opatrení, aby sa pokutám vyhli. Nielen ponukou nízkoemisných áut, ale aj združovaním sa do skupín. Fiat-Chrysler (FCA) sa napríklad spojil s americkým výrobcom elektromobilov Tesla a tiež Hondou. Ford nadviazal spoluprácu s Volvom, Mazda s Toyotou a Volkswagen využil kooperáciu s čínskym výrobcom elektromobilov MG, ktorý pôsobí v Európe, rovnako ako s automobilkou Aiwais a londýnskym výrobcom elektrických taxíkov LEVC. Tieto spojenia mali zabezpečiť potrebnú redukciu priemerných emisií na požadovanú úroveň.

Toyota s Mazdou, napriek tomu, že majú minimum... Foto: Toyota
Toyota C-HR - 2020 Toyota s Mazdou, napriek tomu, že majú minimum čistých elektromobilov a plug-in hybridov, dokázali vlaňajšiu normu tiež splniť. Postarali sa o to hlavne hybridy.

Uľahčením bolo aj to, že pre ťažšie vozidlá (nad 1 379,88 kg ) mohli byť limity o čosi vyššie. I tak sa nie všetkým podarilo normu podliezť. A to aj napriek tomu, že v závere roka automobilky prihlasovali na seba, ale aj na svojich dílerov veľký počet elektrifikovaných áut s maximálne 50 gramami CO2 na kilometer, ktoré si môžu do štatistík započítavať dvakrát. Takto sa v decembri vyšplhal podiel čisto elektrických a plug-in hybridných vozidiel na celkových európskych registráciách až na rekordných 23 %. V Nemecku, na najväčšom trhu Európy, to však bolo 27 % a v Holandsku dokonca až 72 %. Ako to teda dopadlo?

Koncern VW avizoval už dávnejšie, že sa do... Foto: KBA
KBA - emisie NOx Koncern VW avizoval už dávnejšie, že sa do limitov nezmestí. Podľa aktuálnych dát ICCT prekročil normu o štyri gramy.

Podľa aktuálnych údajov ICCT, ktoré ešte nie sú úplne záväzné, si najlepšie viedol koncern PSA (Peugeot, Citroën, DS, Opel), teda ešte pred vytvorením Stellantisu, ktorý mal vzhľadom na priemernú hmotnosť áut cieľ 92 gramov CO2 na kilometer, no skončil s výsledkom 90 gramov, ešte o dva gramy nižším. Cieľ 103 gramov sa podarilo zdolať o dva gramy aj BMW. Jeden gram ušetrili aj Renault, Hyundai, Kia a Mazda s Toyotou. Nissan sa presne trafil do svojho cieľa hodnotou 95 gramov. Potom však už pokračujú výrobcovia, ktorí normu zatiaľ nesplnili. Ford s Volvom prekročili cieľ 101 gramov o dva gramy. O tri gramy sa minuli cieľa združenie FCA-Tesla-Honda a Daimler . Najhorší výsledok však dosiahol koncern VW, keď cieľ prekročil o celé štyri gramy, 101 vs. 97 gramov CO2 na kilometer.

ICCT priznáva, že tieto výsledky ešte nie sú definitívne záväzné, a tak z nich nie je možné vyvodiť presnú výšku pokuty. Vo všeobecnosti má ísť o 95 eur za každý nadlimitný gram každého predaného vozidla. Dáta sa budú ešte aktualizovať. Finálne údaje o emisiách sa majú objaviť až koncom tohto roka. Šéf Daimleru Ola Kallenius už napríklad začiatkom januára vyhlásil, že vďaka zvýšenému predaju elektrifikovaných áut v poslednom štvrťroku 2020 na úrovni asi 80 000 kusov, čo predstavovalo zhruba polovicu ich celkových registrácii za vlaňajší rok, sa automobilke podarilo dosiahnuť stanovené ciele a vyhnúť sa pokutám. Uvidíme, ako to dopadne.

Aké priemerné emisie CO2 dosiahli automobilky v Európe (2020)

Značka *Dosiahnuté emisie (g/km) Cieľ na rok 2020 (g/km) Rozdiel (g/km)
PSA-Opel 90 92 –2
BMW 101 103 –2
Renault 91 92 –1
Hyundai 93 94 –1
Kia 93 94 –1
Nissan 95 95 0
Toyota-Mazda 94 95 –1
Priemer 97 96 –1
Ford-Volvo 103 101 +2
FCA-Tesla-Honda 97 94 +3
Daimler 105 102 +3
VW Group 101 97 +4

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
6 debata chyba
Viac na túto tému: #ICCT #emisné limity #emisie CO2 #emisie áut
Články podľa značiek