Slovensko vybuduje dve vodíkové čerpacie stanice. Už tento rok

Už vlani minister hospodárstva Richard Sulík avizoval skorú výstavbu čerpacích staníc na vodík. Tento rok sa majú stať realitou prvé dve. Financované budú z eurofondov.

17.02.2021 12:00
debata (5)
Prvé vodíkové autá budú môcť na Slovensku... Foto: Toyota
Toyota Mirai - vodíková čerpacia stanica Prvé vodíkové autá budú môcť na Slovensku natankovať do konca tohto roka v Bratislave a v Košiciach.

Na Slovensku zatiaľ žiadna automobilka neponúkala auto s palivovými článkami. A je to pochopiteľné. Na našom území je vodíková technológia nepoužiteľná. Jednoducho, vodíkové auto zatiaľ nemá kde natankovať. Najbližšia čerpacia stanica s týmto ekologickým palivom, ktoré sa v palivových článkoch mení na elektrinu, je vo Viedni. Zaostávame tak za susednými krajinami, napríklad aj za Českou republikou, ktorá má vodíkovú čerpaciu stanicu v Neratoviciach už od roku 2009 a stavia ďalšie tri.

Čoskoro by sa to ale malo zmeniť. Minister hospodárstva Richard Sulík už vlani v lete avizoval spolu s inovačnou a energetickou agentúrou SIEA plán, postaviť na Slovensku štyri až osem takýchto čerpacích staníc. „Máme nového šéfa agentúry SIEA, má k dispozícii príslušné eurofondy a pri nástupe dostal odo mňa zadanie, a veľmi jasné, čím skôr na Slovensku postaviť štyri až osem čerpacích staníc na vodík. Možno to bude v priebehu dvoch rokov, ale verím, že je len otázka mesiacov, keď ich budeme mať niekoľko.“

Prvým vodíkový autom oficiálne uvedeným na... Foto: Toyota
Toyota Mirai - 2021 Prvým vodíkový autom oficiálne uvedeným na slovenský trh je Toyota Mirai.

Tento rok by mal zámer dostať reálne kontúry. Podmienkou vlády investovať do vodíkovej infraštruktúry ale bolo, aby niektorá z automobiliek uviedla na slovenský trh auto s palivovými článkami. A táto podmienka je splnená vďaka Toyote Mirai, ktorá zvládne na jedno natankovanie 650 km. Ako informoval Sulík, prvé dve vodíkové čerpacie stanice vyrastú v Bratislave a v Košiciach. Podľa šéfa agentúry SIEA Petra Blaškovitša sa náklady na výstavbu takejto stanice pohybujú od 500 000 eur po dva milióny eur. Tie budú pochádzať z eurofondov určených na inovácie.

Hoci je vodíkový pohon na Slovensku ešte len v plienkach, ministerstvo hospodárstva plánuje v budúcnosti podporiť nákup vodíkových áut dotáciami, podobne ako to urobilo pri čistých elektromobiloch a plug-in hybridoch. Vodíková technológia je totiž stále asi dvakrát drahšia ako tá batériová. Čerpacích staníc na vodík však môže byť nakoniec u nás aj viac. Vlani totiž spoločnosť Bonett, ktorá buduje vodíkové stanice v Českej republike v rámci siete čerpacích staníc Benzina, oznámila, že plánuje podobné aktivity aj v Poľsku a na Slovensku. Celosvetovo je v súčasnosti v prevádzke približne 450 vodíkových staníc, z toho 87 v Nemecku.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #palivové články #vodíkové autá #vodíková čepacia stanica
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek