Cesty 1. triedy idú vo veľkom opravovať. Je medzi nimi aj tá ‘vaša‘?

Slovenská správa má na starosti približne 3 330 kilometrov ciest 1. triedy a takmer 900 mostov. S opravami ciest v najhoršom stave sa začne tento rok, mosty budú musieť zrejme počkať až do toho budúceho.

05.03.2021 14:00
debata (3)
Na opravy ciest 1. triedy pôjde v tomto roku v... Foto: Andrej Barát, Pravda
cesta vytlk Na opravy ciest 1. triedy pôjde v tomto roku v 2 etapách približne 90 miliónov eur.

Systémovo sa chcela do plošných opráv ciest pustiť už bývalá vláda. Súťaž bola v minulosti vyhlásená ako tzv. „megatender“ pre celé Slovensko. Ten bol však potom zrušený Úradom pre verejné obstarávanie. Následne sa v októbri 2019 táto obrovská zákazka rozdelila na tri časti, pracovne nazvané „Západ“, „Stred“ a „Východ“.

V rámci tohto projektu by sa malo výhľadovo za maximálne štyri roky rádovo opraviť 600 až 700 kilometrov ciest prvej triedy z celkovo 1 300 kilometrov, ktoré sú v nevyhovujúcom stave. Ich opravy by mali stáť spolu okolo 160 miliónov eur.

Pri verejnom obstarávaní bola rozhodujúcim kritériom najnižšia cena. Pre každú z uvedených troch častí boli vybraní traja víťazní uchádzači. Tí budú následne v „minitendroch“ medzi sebou súťažiť o konkrétne úseky.

„V prvom kole opráv ide celkovo o 30 takýchto malých tendrov v celkovom objeme 23 miliónov eur, pričom opraviť by sa v rámci nich malo prvých 90 kilometrov ciest,“ uviedla na sociálnej sieti riaditeľka Slovenskej správy ciest Martina Tvrdoňová a doplnila, že tento rok by sa celkovo mohlo opraviť v dvoch etapách až 180 kilometrov ciest prvej triedy, celkovo približne za 90 miliónov eur.

Prvé tendresa sa už vyhodnocujú, opravy by sa mohli začať už v tomto mesiaci, najneskôr v apríli. Dôležité je, že nepôjde o malé lokálne opravy, teda známe „zaplátavanie dier“, ale o väčšie systémové opravy, vrátanie odfrézovania krytu vozovky a aj časti ložnej vrstvy a opravu vodorovného aj zvislého dopravného značenia.

V prvej etape sa najviac opráv uskutoční v Banskobystrickom kraji. Spolu sa pri nich opraví 12 úsekov v dĺžke približne 46 kilometrov. Tieto opravy budú stáť takmer 12 miliónov eur. V ďalších etapách bude kladený dôraz na iné regióny.

Tieto cesty 1. triedy  by sa mali v... Foto: Ministerstvo dopravy
bbkraj Tieto cesty 1. triedy by sa mali v Banskobystrickom kraji začať opravovať ako prvé.

V Košickom a Prešovskom kraji sa celkovo opravia 4 úseky. Ich dĺžka bude 14,5 km a na opravy pôjde približne 3,6 milióna eur.

Tieto cesty 1. triedy  by sa mali vKošickom a... Foto: Ministerstvo dopravy
Ke Kraj Tieto cesty 1. triedy by sa mali vKošickom a Prešovskom kraji začať opravovať ako prvé.

V Bratislavskom, Trnavskom a Nitrianskom a Trenčianskom kraji sa celkovo opraví 5 úsekov. Ich dĺžka bude rovnaká ako na východe – 14,5 km a na opravy pôjde taktiež približne 3,6 milióna eur.

Tieto cesty 1. triedy  by sa mali v... Foto: Ministerstvo dopravy
Ba Kraj 1 Tieto cesty 1. triedy by sa mali v Bratislavskom, Trnavskom a Nitrianskom kraji začať opravovať ako prvé.

V Trenčianskom a Žilinskom kraji sa celkovo opraví 9 úsekov. Ich dĺžka bude 16,8 km a na opravy pôjde približne 4,3 milióna eur.

Tieto cesty 1. triedy  by sa mali v... Foto: Ministerstvo dopravy
TNKraj Tieto cesty 1. triedy by sa mali v Trenčianskom a Žilinskom kraji začať opravovať ako prvé.

Po týchto opravách bude nasledovať ešte v tomto roku aj druhé kolo, v ňom sa opravia úseky za 23 až 27 miliónov eur.

Podľa ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina) však tieto opravy sú iba najnutnejšie. Aby nedegradovala cestná sieť, potrebuj SSC ročne minimálne 80 až 90 miliónov eur.

A to ešte nie je reč o investičných projektoch. Na tie má v tomto roku SSC nulový rozpočet. Pri nich, rovnako aj aj pri veľkých rekonštrukciách však bude čiastočne možné využiť aj prostriedky z operačného fondu Integrovaná infraštruktúra, čo by malo výrazne pomôcť.

Samostatnou kapitolou sú mostu. Tých má SSC v správe takmer 900. Len na ne SSC potrebuje rokov 30 miliónov ročne eur, čo je suma na sanáciu tých v najhoršom stave. A nie je ich málo. Takmer 500 ich je vo veľmi zlom až havarijnom stave, ich opravy budú prioritné. Ale zrejme až od roku 2022. V tomto roku na ne peniaze totiž v rozpočte neboli vyčlenené.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #ministerstvo dopravy #opravy ciest #Slovenská správa ciest #cesty 1. triedy #opravy mostov
Články podľa značiek