NDS štartuje veľkú opravu mostov. Pozrite sa, či je medzi nimi aj ten váš!

, 24.03.2021 18:00

NDS tento rok opraví 8 diaľničných mostov, na rekonštrukcie pôjde vyše 12 miliónov eur. Ako prvý príde na rad obnova mosta v križovatke Podbanské.

Akútne potrebuje opravu aj most M5079 cez...
Akútne potrebuje opravu aj most M5079 cez Vištucký potok v obci Vištuk v okrese Pezinok, ktorého stav je klasifikovaný ako veľmi zlý (7. stupeň v sedemstupňovej škále, prakticky havarijný stav). Autor: TASR/Dano Veselsky

Národná diaľničná spoločnosť má vo svojej správe 815 mostov na diaľniciach, rýchlostných cestách a priľahlých komunikáciách, Slovenská správa ciest ich spravuje okolo dvetisíc na cestách 1. triedy a samosprávy na cestách nižších tried zodpovedajú za stav približne 10-tisíc mostov. A mnohé z nich sú v havarijnom stave.

Prvých osem

Opravy mostov plánuje tento rok rozbehnúť NDS, v pláne ich má osem, ich obnova vyjde na vyše 12 miliónov eur (bez DPH). Opravy budú smerovať k predĺženiu ich životnosti a zlepšeniu bezpečnosti.

Konkrétne to znamená, že v prípade, ak sa neobjaví neočakávaný, respektíve neštandardný problém, tak sa obnoví mostný zvršok, pričom sa položí nová vrstva vyrovnávajúceho betónu, vymenia sa mostné závery, opravia sa rímsy, hydroizolácia a odvodňovací systém. Opravovaný most dostane zároveň novú vozovku, zvodidlá a zábradlie. Popritom sa bude sanovať ich spodná stavba a nosná konštrukcia.

Prvým mostom, na ktorom sa obnove rozbehne, sa nachádza v križovatke Podbanské. Tam sa už o pár dní začne s búracími prácami a následnou výstavbou nového ľavého diaľničného mosta (smer Liptovský Mikuláš), ide o úsek D1 Liptovský Ján – Liptovský Hrádok. Búracie práce tam potrvajú deväť týždňov. Ihneď po odstránení konštrukcie pôvodného mosta sa začne s výstavbou nového. Trvať by mala 641 dní, nový most by tak mohol byť hotový už v lete budúceho roka. Jeho výstavba bude stáť 2,6 milióna eur (bez DPH).

Mosty, ktoré NDS opraví už v tomto roku

  • diaľničný most D2 nad ŽSR v bratislavskom Lamači – podpísaná zmluva o dielo, opravu pravého mosta (smer Bratislava) plánujeme v termíne 23. 5. – 5. 9. 2021, v budúcom roku opravíme ľavý most (smer Malacky)
  • dva diaľničné mosty D2 cez mlynský náhon a potok Rudava – podpísaná zmluva o dielo, plánovaný termín opravy mostov 8. 4. – 29. 9. 2021
  • výstupná vetva z Dolnozemskej cesty na Prístavný most v Bratislave – v súťaži, plánovaný termín opravy máj – august 2021
  • diaľničný most, pravý na D1 v Trenčíne (smer Považská Bystrica) – v súťaži, plánovaný termín opravy jún – september 2021
  • diaľničný most D1 Velínok – v súťaži, plánovaný termín opravy máj – august 2021
  • most na R1 v Hronskej Breznici – v súťaži, ľavý most (smer Nová Baňa) opravíme v tomto roku a pravý (smer Zvolen) v budúcom, plánovaný termín opravy máj – september 2021
  • most na R1 v Banskej Bystrici – v súťaži, pravý most (smer Brezno) opravíme v tomto roku a ľavý (smer Zvolen) v budúcom, plánovaný termín opravy máj – august 2021

Opravovať chce aj SSC

Vo veľmi zlom až havarijnom stave sú však aj mnohé mosty na cestách prvej triedy, o ktoré sa stará Slovenská správa ciest. Takýchto, vyžadujúcich akútnu opravu, bolo pred desiatimi rokmi 186, teraz sa ich počet blíži k päťstovke. Ministerstvo dopravy a výstavby odhaduje, že celkové náklady na rekonštrukciu 184 mostov v najhoršom stave len na cestách I. triedy dosiahnu vyše 162 miliónov eur. Každoročne by chcelo do týchto opráv investovať približne 30 miliónov – a to po dobu najbližších piatich rokov.

V aktuálnom roku sa zrejme tieto peniaze nenájdu, takže opravia a len tie mosty, resp. ich časti, kde to bude z dôvodu ich bezpečnosti absolútne nevyhnutné. So systémovými opravami zrejme začne SSC až od budúceho roku. MNa snímke most M5079 cez Vištucký potok v obci Vištuk v okrese Pezinok v stavebno-technickom stave VI. stupňa (veľmi zlý).

A pokiaľ ide o stav mostov, spadajúcich pod samosprávy, teda tých na cestách II. a III. Triedy, aktuálna systémová štúdia ich stavu neexistuje. A bolo by aj problematické ju vytvoriť, keďže takýchto mostných telies je okolo desať tisíc. Vo všeobecnosti však bude ich stav zrejme ešte podstatne horší, než stav mostov na cestách prvých tried a preto ministerstvo dopravy volá po vytvorení nejakého nástroja, ktorý by ich hodnotil a prípadne aj fondu, z ktorého by samosprávy, potýkajúce sa teraz kvôli pandémii s mnohými vážnymi a finančne náročnými problémami asi len veľmi ťažko hľadali zdroje.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

0 debata debata
Viac na túto tému: #obnova mostov #NDS cesty #NDS #Národná diaľničná spoločnosť
Články podľa značiek