Neuveriteľné: Brusel vraj uznal, že likvidačná norma Euro 7 môže škodiť klíme!

Podľa nemeckej asociácie automobilového priemyslu VDA zľaví Európska únia v nesplniteľných nárokoch na spaľovacie motory s normou Euro 7. Viedlo by to totiž k nezamestnanosti a predĺženiu životného cyklu starších áut.

13.04.2021 16:00
debata (10)
Európska komisia v novom návrhu emisnej normy...
Opel - emisie Európska komisia v novom návrhu emisnej normy Euro 7 vraj vyšla v ústrety limitom, ktoré majú k realite bližšie ako tie pôvodné.

Emisná norma Euro 7 sa mala stať hrobárom spaľovacích motorov. Podľa doterajších informácií chcel Brusel, aby autá s klasickým pohonom plnili limity na emisie vo všetkých prevádzkových režimoch. Napríklad pri ťahaní prívesu, pri studenom štarte alebo v lete aj v zime. Emisie CO2 mali klesnúť až na hranicu 30 gramov na kilometer, čo by znamenalo, že benzínové autá by jazdiť so spotrebou okolo 1,4 litra a tie naftové 1,2 litra na 100 km. Navyše mali tieto emisie vychádzať z reálnej premávky, čo by EÚ kontrolovala získavaním dát o spotrebe priamo z vozidiel, ktoré by ich zasielali na cloud.

Počítalo sa tiež s tým, že napríklad pri plug-in hybridoch budú autá vypínať spaľovací motor pri vjazde do centier miest automaticky, teda bez ohľadu na to, či vodič chce, alebo nechce aktivovať mód elektrickej jazdy. Pochopiteľne, automobilky reagovali, že čosi také nie je fyzikálne možné, takže norma Euro 7 by de facto znamenala nepriamy zákaz spaľovacích motorov a ich nahradenie elektromotormi. Dnes sa zdá, že Európska komisia to pochopila. Nemecká asociácia automobilového priemyslu VDA prichádza totiž s prekvapivou správou, ktorá naznačuje zmenu postoja únie.

„Aktualizované plány pre novú normu Euro 7 ukazujú, že Európska komisia prijala hranice technicky možného a rozlúčila sa s nedosiahnuteľnými cieľmi. Je to dobré znamenie pre občanov Európy a tiež pre ochranu životného prostredia,“ vysvetlila predsedníčka VDA Hildegarda Müllerová. Navrhovaná norma by totiž podľa VDA zabránila tomu, aby sa na cesty dostala nová generácia áut s nízkymi emisiami a namiesto toho by podporovala predlžovanie životného cyklu starých áut s horšími emisnými parametrami. „Predchádzajúci návrh EÚ by nás vrátil späť o niekoľko rokov, pokiaľ ide o ochranu podnebia,“ uviedla Müllerová.

VDA však jedným dychom dodáva, že aj nový návrh je na samotnej hranici možného, pretože je v oblasti emisií škodlivých látok päť- až desaťkrát prísnejší ako norma Euro 6. Pritom konzorcium CLOVE, ktoré združuje európskych odborníkov z vedy, výskumu a priemyslu v oblasti emisií, konštatovalo, že súčasné najmodernejšie vozidlá sú veľmi čisté a dosahujú hodnoty nižšie, ako vyžaduje norma Euro 6d. Konzorcium sa preto domnieva, že norma Euro 7 by mala byť evolúciou tej súčasnej, a nie radikálnym skokom. Hildegarda Müllerová sa tiež prihovára, aby EÚ podporovala využitie syntetických palív z obnoviteľných zdrojov, pretože „problémom pre klímu nie je spaľovací motor, ale fosílne palivo“.

Samozrejme, neuskutočniteľná norma Euro 7 by mala aj ďalšie radikálne dôsledky, pred ktorými varuje napríklad renomovaný nemecký vývojár Fritz Indra. Ten je presvedčený, že aj liberálnejšia norma Euro 7 je príliš prísna. „Ak politici chcú ďalej presadzovať elektrickú mobilitu, povedie to rovno k ekonomickej kríze. Zákazníci sú veľmi spokojní so svojimi doterajšími autami a nič im nebráni, aby si ich nechali dlhšie, ako plánovali. V tej chvíli sa však naruší zvyčajný šesťročný cyklus výmeny starých áut za nové a ekonomika bude mať obrovský problém. Som zvedavý, na koho to bude zvedené,“ pýta sa Indra.

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba
Viac na túto tému: #emisie #VDA #emisné normy #emisná norma Euro 7
Články podľa značiek