Na Slovensku sa už začalo predávať prvé vodíkové auto. V porovnaní s elektromobilmi však stojí o niečo viac. Je ním Toyota Mirai, ktorej základná cenníková cena je 62 990 eur. Na druhú stranu, môže sa pochváliť dojazdom na úrovni 650 kilometrov, čo je približne dvojnásobok dojazdu súčasných elektromobilov. Dotankujete ho temer rovnako rýchlo, ako auto s klasickým spaľovacím motorom. Stačí vám na to päť minút. A na trh sa chystá aj ďalší vodíkový automobil Hyundai Nexo. Uvidíme, ako sa im bude dariť. Pokiaľ ide o Toyotu Mirai, zatiaľ sa na Slovensku predala len jedna.
Dojazd a rýchlosť tankovania sú pri vodíkových modeloch oproti elektrickým autám obrovskou výhodou. Musíte ich však mať dotankovať kde. Aktuálne boli dostupné verejné čerpacie stanice len v zahraničí, napríklad relatívne neďaleko slovenských hraníc v Rakúsku a vodíková čerpacia stanica sa pripravuje aj pri Brne. Tie v aktuálnej pandemickej situácii boli nedostupné. To sa však už čoskoro zmení. A nielen kvôli uvoľňovaniu opatrení, ale aj preto, že postavíme vlastné.
Prvé čerpacie stanice na vodík budú v Bratislave a v Košiciach, vybudovať by ich mali ešte tento rok. „Súčasné osobné automobily poháňané vodíkom majú dojazd okolo 550 – 650 kilometrov, trasa medzi Bratislavou a Košicami je približne 400 – 450 km podľa toho kadiaľ idete. Od týchto dvoch bodov sa vieme odraziť, celkovo je v pláne 4–8 vodíkových čerpačiek,“ uviedol minister hospodárstva Richard Sulík na sociálnej sieti. Podľa neho je vodík budúcnosť, ale začať s ňou treba čo najskôr.
Národná vodíková stratégia už prešla pripomienkami odbornej verejnosti, teraz sa rieši ich zapracovanie. „Keď stratégiu prijmeme, pripravíme akčný plán, od ktorého sa budú odvíjať prvé reálne kroky, ako napríklad spomínané čerpačky,“ doplnil Sulík.
Čítajte viac Je vodík slepá ulička? Stále viac automobiliek si to myslíVzniknúť by mal následne akčný plánu realizácie Národnej vodíkovej stratégie. Jeho obsahom budú už konkrétne úlohy príslušných ústredných orgánov štátnej správy. Vláda by o ňom mala rokovať do konca júna tohto roku. Realizáciou jednotlivých opatrení a ich zavedením do praxe sa podľa ministerstva vytvoria podmienky pre dekarbonizáciu hospodárstva a energetiky, priemyselných procesov, dopravy a mobility.
Aktuálne je najviac vodíkových čerpačiek z európskych krajín v Nemecku, kde ich postavili už takmer 90. To je napríklad viac, než v USA a Kanade spolu, kde ich počet len začiatkom tohto roku prekročil 50. Celosvetovo sa ich počet pomaly blíži k päťstovke.