Dokončenie vonkajšieho obchvatu Bratislavy bude meškať. Môže za to aj štát

Dokončenie obchvatu bude meškať aj preto, že štát právoplatné stavebné povolenia pre úseky D4 Jarovce – Ivanka, sever – Rača a R7 Nivy – Bratislava, juh (pôvodne Bratislava, Prievoz – Ketelec) poskytol s oneskorením šesť až deväť mesiacov.

28.04.2021 06:00
debata (13)
Práce na vonkajšom obchvate Bratislavy meškajú... Foto: D4R7
D4R7, Bratislava - Východ (Ivanka - Sever), apríl 2021 Práce na vonkajšom obchvate Bratislavy meškajú niekoľko mesiacov.

Dokončenie meškajúcich úsekov diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 sa posúva. Motoristi mali podľa pôvodných plánov už pol roka využívať všetky úseky diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy v celkovej dĺžke 59 kilometrov. Reálne sú však podľa portálu NašaDoprava.sk v prevádzke dve tretiny úsekov v dĺžke takmer 41 kilometrov.

Dôvodom oneskorenia je, že meškali prípravy a následne aj stavebné práce v rámci projektu verejno-súkromného partnerstva. Štát priznáva svoj podiel na meškaní výstavby. Právoplatné stavebné povolenia na pôvodný dizajn projektu pre úseky D4 Jarovce – Ivanka, sever – Rača a R7 Nivy – Bratislava, juh (pôvodne Bratislava, Prievoz – Ketelec) poskytol s oneskorením šesť až deväť mesiacov.

Takto to aktuálne vyzerá s výstavbou nultého obchvatu Bratislavy:

Hlavný zhotoviteľ stavby je spoločnosť D4R7 Construction, ktorá ešte začiatkom roka očakávala, že zostávajúce úseky dokončí v druhom štvrťroku tohto roka. Aktuálne počíta s ukončením prác v lete. „Zvyšné práce prebiehajú podľa plánov a nie sú žiadne väčšie komplikácie alebo omeškania,“ tvrdí zhotoviteľ. Ministerstvo dopravy zdôvodnilo meškanie tým, že neboli ukončené stavebné práce do stupňa, ktorý by umožnil získanie povolenia na predčasné užívanie. Podľa hovorcu rezortu Ivana Rudolfa ministerstvo si od koncesionára projektu vyžiadalo nové, reálne termíny.

Na dokončenie stále čakajú úseky medzi križovatkami D4 Bratislava, Jarovce – Bratislava, juh, vrátane dunajského súmostia, D4 Bratislava, východ – Bratislava, Rača a tiež R7 Bratislava, Nivy – Bratislava, juh. Pri výstavbe časti D4 medzi križovatkami Čierna Voda a Ivanka, západ spôsobila zdržanie križovatka s D1. Od začiatku apríla je už podľa rezortu dopravy koncesionárovi sprístupnená časť staveniska pod novovybudovaným mostom pod D1, aby mohol dokončiť zvyšné práce na D4 v tomto úseku.

Toto sú najnovšie zábery z rýchlostnej cesty R7:

Spoločnosť D4R7 Construction poukázala na prekážky pri výstavbe časti D4 pri Rači. Dôvodom bol materiál na skládke, ktorý bránil v pokračovaní prác. Podľa rezortu dopravy už príslušný okresný úrad vydal rozhodnutie, ktorým nariadil odpratanie skládky materiálu z priestorov staveniska. Problémom pri stavbe D4, ktorý tiež prispel k oneskoreniu prác, bol aj sporný násyp s nepovoleným materiálom pri Jarovciach. Stavebné práce na časti diaľnice medzi križovatkami Jarovce a Rusovce sú preto podľa ministerstva stále značne obmedzené.

Lužný most Čítajte viac Video: Pozrite sa, ako bude vyzerať nový bratislavský Lužný most

Všetky úseky D4 a R7 mali byť pôvodne hotové v minulom roku postupne na jar a jeseň. Od vlaňajšieho júla je v prevádzke časť R7 Bratislava, juh – Šamorín, západ – Holice, ako aj krátka časť D4 Bratislava, juh – Bratislava, Podunajské Biskupice po cestu pri Rovinke. Vlani v novembri pribudol nadväzujúci úsek D4 Bratislava, Podunajské Biskupice – Bratislava, Vrakuňa a vo februári tohto roka aj nasledujúci úsek D4 Bratislava, Vrakuňa – Ivanka, západ po Seneckú cestu v hlavnom meste.

Súkromné investície PPP projektu pre D4 a R7 dosahujú takmer jednu miliardu eur. Zahŕňajú financovanie, projektovanie, výstavbu aj prevádzku a údržbu. Štát bude koncesionárovi počas tridsiatich rokov postupne uhrádzať platby za dostupnosť úsekov, vrátane stavebných nákladov v objeme 858 miliónov eur.

13 debata chyba
Viac na túto tému: #diaľnica D4 #rýchlostná cesta R7 #D4R7 #nultý obchvat Bratislavy #vonkajší obchvat Bratislavy
Články podľa značiek