Čas letí ako voda, a tak si už možno ani nespomeniete na rok 2019, keď Európsky parlament prijal návrh Európskej rady pre bezpečnosť dopravy o nových povinných bezpečnostných prvkoch áut. Dostanú sa do nich už čoskoro. Bude ich celkom deväť a jedným z nich sa stane aj takzvaný inteligentný obmedzovač rýchlosti ISA (Intelligent Speed Assist). Od toho súčasného sa líši naozaj zásadne. Bude totiž spolupracovať s GPS a kamerou. To znamená, že každé auto predávané v EÚ bude musieť byť vybavené takouto drahou technológiou, aby systém vôbec fungoval.
Cieľom je tlačiť na dodržiavanie maximálnej povolenej rýchlosti. Ak to neurobíte vy, spraví to auto za vás. ISA bude jednoducho na základe navigačných dát a čítačky dopravných značiek upravovať rýchlosť tak, aby zodpovedala obmedzeniu v úseku, ktorým práve prechádzate. Napríklad obmedzením výkonu motora alebo angažovaním bŕzd. Takýmto inteligentným asistentom rýchlosti sú už vybavené niektoré drahé autá, ale vždy to funguje na báze dobrovoľnosti. Brusel však takéto plány nemá. Systém bude možné síce spočiatku vypnúť, ale urobiť tak budete musieť po každom naštartovaní, podobne ako je to so štart-stop systémom.
Čítajte viac Nové autá budú mať povinne ďalšie inteligentné bezpečnostné systémyKvôli bezpečnosti budete môcť systém obmedzenia rýchlosti prekonať prudkým zošliapnutím plynového pedála, ale po znížení rýchlosti pod stanovený limit sa opäť obmedzenie aktivuje. Neskôr sa podmienky deaktivácie sprísnia. Ak bude vodič pokračovať zakázanou rýchlosťou viac ako niekoľko sekúnd, ISA začne vydávať varovné zvukové signály podobné upozorneniam na nezapnuté bezpečnostné pásy. Tie prestanú až po spomalení. Na palube tak budeme mať ďalšieho otravného spoločníka. A odkedy?
Systémom ISA budú musieť byť od mája 2022 vybavené všetky novohomologované vozidlá, teda tie, ktoré po tomto dátume prídu na trh. Pre všetky nové autá bude povinný od roku 2024. Samozrejme, zariadenie, ktoré si vyžaduje GPS, kameru a ďalšiu elektroniku, ktorá bude synchronizovať jeho činnosť s motorom a brzdami, sa podpíše na vyššej cene vozidiel. Odporcovia ISA, napríklad Andreas Bovensiepen, šéf spoločnosti Alpina, ktorá sa venuje úpravám BMW, si však myslí, že takéto zariadenie poškodí automobilky s ponukou výkonných a športových vozidiel a nepomôže bezpečnosti.
„Nižšiu nehodovosť nemožno dosiahnuť zmenou jedinej premennej. Ak politici berú do úvahy len fakt, že čím pomalšie idete, tým nižšia je kinetická energia a tým bezpečnejšia je jazda po teoretickej stránke, je to veľmi nebezpečný spôsob zmýšľania. Ak totiž budú zavedené obmedzovače, väčšina áut dostane horšie podvozky, pretože výrobca nebude mať dôvod na vyššie investície,“ tvrdí Andreas Bovensiepen. Dotknúť sa to môže zavesení kolies, bŕzd alebo pneumatík. Autá, ktoré budú navyše váhať s okamžitým zrýchlením, môžu byť napriek dostatku výkonu nebezpečnejšie pri predbiehaní.
Čítajte viac Nemecko: Daň za nižšie emisie? Nižšia rýchlosť, drahšie palivo