Podľa ministra dopravy Andreja Doležala (Sme rodina) sa na príchod autonómnych vlakov po technickej stránke už pripravujeme. Z operačného programu Integrovaná infraštruktúra budú totiž realizované dva projekty, ktoré by mali vďaka novým technológiám zlepšiť bezpečnosť vlakovej dopravy a sú zároveň prípravou na automatizáciu jazdy. Do vybraných vlakov počas najbližších troch rokov pribudnú vysielačky, čierne skrinky a zariadenia, schopné „vidieť“ prekážky aj tam, kam rušňovodič nedovidí. Pozrime sa na to podrobnejšie.
V súčasnosti funguje komunikácia na niektorých lokálnych tratiach medzi obsluhou vlaku a dopravnými zamestnancami (dispečeri, výpravcovia a pod.) len prostredníctvom mobilného telefónu. Na mnohých miestach takáto komunikácia vôbec nie je možná z dôvodu slabého, prípadne žiadneho mobilného signálu.
„Súčasťou modernizácie železničnej dopravy je aj dispečerizácia tratí a dispečersky riadené trate je možný vstup iba vlaku, ktorý má stabilné spojenie dispečera s rušňovodičom. Preto bude dodaných a inštalovaných 54 kusov rádiostaníc do železničných koľajových vozidiel radu 736, 812, 813, 425 a 840, ktoré umožnia komunikáciu medzi rušňovodičom a dispečerom, výpravcom bez potreby mobilného signálu,“ informuje minister dopravy Andrej Doležal na sociálnej sieti. Doplnil, že inštalovať sa bude aj 88 kusov BlackBoxov, teda vlakových čiernych skriniek.
Tie umožnia vyhotovovanie záznamov zvuku zo stanovišťa rušňovodiča, videozáznamu z kamier z čelného pohľadu na trať a videozáznamu priestoru styku zberača a trolejového vedenia. Takzvané „čierne skrinky“ uľahčia vyšetrovanie nehôd a mimoriadnych udalostí. „V prípade kamerového alebo akustického záznamu je toto vyšetrovanie jednoduchšie, rýchlejšie a jednoznačnejšie, čo sa pozitívne prejaví aj na kratšom meškaní vlaku spôsobeného nehodou, resp. inou mimoriadnou situáciou,“ vysvetľuje Doležal.
Zariadenia BlackBox navyše umožnia vypracovať analýzu nehodovosti a prijatie rôznych opatrení. Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK) má zmluvou dohodnutý príspevok z OPII vo výške 5 miliónov eur na financovanie projektu. Realizácia je plánovaná do novembra 2023.
Cieľom druhého projektu je rovnako zvýšenie bezpečnosti na železniciach. Inštaláciou moderného vlakového zabezpečovacieho systému (European Train Control System – ETCS) do dvanástich koľajových vozidiel radu 361 sa splní povinnosť, ktorá je pri prevádzke vlakov pri väčšej rýchlosti ako 120 km/h.
Čítajte viac Video: Pozrite sa, ako vyzerá cesta vlakom zo Žiliny do Bratislavy. Za necelé 4 minúty!V tejto rýchlosti už nie možné zastaviť vlak na vzdialenosť, na ktorú dovidí rušňovodič, preto sa musí spoľahnúť na toto zabezpečovacie zariadenie, ktoré prenáša informácie o prejazdnosti trate rušňovodičovi, prostredníctvom snímačov v koľajisku alebo pomocou GSM signálu.
Celoeurópsky používaný systém ETCS vie v prípade prekážky automaticky vypočítať potrebnú silu brzdenia za účelom spomalenia, aby zastavenie bolo nielen bezpečné, ale aj energeticky efektívne. Takéto zariadenia sú na železničných tratiach ako vysielače (už sú inštalované v správe ŽSR) a ako prijímače v rušňoch – aktuálne projekty ZSSK. V prvej fáze budú inštalované do deviatich rušňov.