Koncern Volkswagen prechádza masovo na batériové elektromobily. Dalo by sa povedať, že stavil na jednu kartu. Ak mu nevyjde, bude mať veľký problém. Herbert Diess, ktorý stojí na čele tejto najväčšej automobilky Európy a občas aj sveta, je však o správnosti tejto cesty presvedčený. A neváha kritizovať iné alternatívy. Už dávnejšie je známy jeho skeptický postoj k vodíkovému pohonu, či už formou spaľovania alebo pomocou palivových článkov. A teraz opäť na jeho tému nešetril kritickými slovami.
Na svojom twitterovom účte zdieľal odkaz na článok nemeckého magazínu Handelsblat s titulkom „Autá na vodík spočiatku škodia klíme“. A k odkazu pripísal: „Je preukázané, že vodíkové auto nie je riešením klimatickej krízy. Elektrifikácia sa už v prevádzke osvedčila. Falošné debaty sú stratou času. Prosím, verte vede.“ Tento odkaz pritom adresoval nemeckému ministrovi financií aj ďalším dvom kandidátom na nemeckého kancelára. Opiera sa pritom o štúdiu Postupimského inštitútu pre výskum zmien klímy (PIK).
Podľa tejto štúdie v súčasnom a strednodobom výhľade nebude vhodné využívať v doprave autá na vodík či na syntetické palivá vyrábané z vodíka. Spochybňuje ich schopnosť nahradiť fosílne palivá v širšom meradle. A to kvôli neefektívnej výrobe, vysokým nákladom a problémom s distribúciou. Na druhej strane štúdia priznáva, že vodík môže hrať zásadnú rolu v reštrukturalizácii tých priemyselných odvetví, ktoré nie je možné elektrifikovať. Vodík by sa mal napríklad primárne využívať v letectve vo forme syntetických palív.
Čítajte viac Šokujúce odhalenie: Šéf VW mal byť šéfom Tesly! Možno sa to ešte staneNa Diessov odkaz reagoval aj Elon Musk, ktorý si, ako je známe, so šéfom nemeckého koncernu v otázke elektrifikácie veľmi dobre rozumie. „Vodík je neuveriteľne hlúpa forma ukladania energie v oblasti pohonu automobilov. Jeho najzaujímavejšou aplikáciou je horný stupeň rakety, no aj to je na zváženie,“ komentoval status Musk. Diessove slová nenechali chladného ani Martina Dauma, šéfa divízie Daimler Truck, ktorá vyvíja elektrické aj vodíkové nákladné autá. Ten si nezmyselnosťou vodíka taký istý nie je.
Podľa neho je výlučné zameranie na batériové autá riskantné kvôli možnému nedostatku surovín. Je ale pravdou, že divízia osobných áut Mercedes-Benz zastavila vývoj vodíkových áut ako slepú uličku. A to po viac ako tridsiatich rokoch. Podobne ukončila vodíkový program Honda. Sú však automobilky, ktoré vodíku stále veria. Spomeňme Toyotu s jej vodíkovým Miraiom, Hyundai, ktorý vyrába vodíkové Nexo, ale aj BMW, ktoré plánuje priviesť do série vodíkové SUV X5. Odpoveď na otázku, či je vodík pre osobné autá vhodný alebo nie, dá však nakoniec až budúcnosť.
Čítajte viac Aj VW končí s vývojom spaľovacích motorov. Práve tie ale zaplatia elektrické