A je to tu. V Austrálii už zaviedli prvú ‘uhľovodíkovú‘ daň pre elektromobily

Predstava, že do elektrických áut budú vlády sypať peniaze do nekonečna a ešte sa zmieria z výpadkom z daní za benzín a naftu, je naivná. Ukazuje to najnovší vývoj v austrálskom štáte Viktória. Jazdu elektromobilom ale aj plug-in hybridom tu zdanili novou daňou. Samozrejme, mnohí to kritizujú.

27.05.2021 16:00
debata (12)
Jazda s elektromobilom už nie je v austrálskom... Foto: Ford
Ford F-150 Lightning - 2022 Jazda s elektromobilom už nie je v austrálskom štáte Victoria taká výhodná. Tamojšia vláda sa totiž odhodlal v čase celosvetovej snahy presadzovania elektromobility k bezprecedentnému kroku. Zdanila elektromobily aj plug-in hybridy.

Ak sú elektromobily z nejakého hľadiska ekonomicky výhodné, tak je to vďaka nižším prevádzkovým nákladom. Ak totiž dobíjate elektrické auto doma za výhodnú sadzbu, u nás napríklad po 10 centov za jednu kilowatthodinu, stojí vás prevádzka výrazne menej, než ak by ste tankovali benzín alebo naftu. Dobíjať môžete dokonca v niektorých prípadoch zadarmo. To je síce bonus na vašej strane, rozhodne ale nie na strane štátnej kasy. Tá totiž rastúcim počtom elektromobilov prichádza o daň z uhľovodíkových palív. Takže predstava o tom, že sa budú štáty nečinne prizerať na vysychajúci zdroj peňazí do nekonečna, je naivná.

Dokazuje to prvý príklad z austrálskeho štátu Viktória. V ňom síce poskytujú záujemcom od januára na kúpu elektromobilu bonus 3 000 austrálskych dolárov, čo je približne 1 900 eur, ale predstavitelia tamojšej vlády tvrdia, že je nutné zaviesť pre tieto autá špeciálnu daň, pretože sa vyhýbajú spotrebnej dani z palív. A aj sa tak stalo. Od prvého júla budú musieť všetci vlastníci áut s alternatívnym pohonom platiť špeciálnu „cestnú“ daň. Okrem klasických hybridov. Pre čisté elektromobily to bude 2,5 centu na kilometer a pre nabíjateľné plug-in hybrid dva centy na kilometer .

Možno sa to nezdá veľa, ale pre austrálskych motoristov, ktorí najazdia ročne priemerne 15 000 kilometrov sa dodatočné náklady vyšplhajú na 375 dolárov, asi 239 eur ročne a majitelia zástrčkových hybridov zaplatia pri rovnakom nájazde 300 dolárov, čo je 190 eur. A čo viac, všetci budú musieť predkladať štátnym orgánom údaje o počte najazdených kilometrov. Ak sa ukáže, že podvádzali, hroziť im bude pozastavenie registrácie vozidla, čo znamená, že ho nebudú môcť používať.

Nová daň bola zavedená aby pomohla vyrovnať stratu 42,7 austrálskych centov za každý liter nespotrebovaného benzínu alebo nafty. Kritici však upozorňujú, že zatiaľ čo dane z uhľovodíkových palív putujú federálnej vláde, novou cestnou daňou si polepší štát Viktória, pretože cestné dane idú do jeho kasy. Už koncom apríla sa 25 organizácií, vrátane Volkswagenu, Hyundaiu či Uberu podpísalo pod otvorený list vláde, v ktorom novú daň odsúdili a vládu obvinili z najhoršej možnej politiky voči ekologickým autám.

Majitelia plug-in hybridov sú dokonca zdaňovaný dvojnásobne, pretože platia daň z fosílnych palív a ešte k tomu cestnú daň za jazdu na batérie. Pritom na nákup plug-in hybridov neexistuje vo Viktórii dotácia na ich nákup. V otvorenom liste sa tiež uvádzalo, že „Žiadna iná jurisdikcia nezaviedla taký cielený poplatok pre najčistejšie vozidlá na cestách.“ Kritici tiež poukazujú, že v tomto štáte neustále stúpajú emisie CO2 a že si tamojšia vláda vybrala na zdanenie zelených áut ten najhorší možný čas.

„Budeme na smiech celému svetu. Nemôžme ísť len cestou strachu, že stratíme spotrebnú daň. Aj keď ide o niekoľko stoviek dolárov ročne, ľudia budú vnímať, že vláda novú technológiu nepodporuje,“ povedal austrálsky minister dopravy Andrew Constance. Neznamená to ale, že takáto daň v budúcnosti existovať nebude. Podľa Constance sa však má zmysel o nej baviť, až keď vozidlá s nulovými emisiami budú tvoriť najmenej 40 percent trhu s novými automobilmi.

Kia Imagine Concept - 2019 Čítajte viac Australská Kia odmieta dotácie na elektromobily

© Autorské práva vyhradené

12 debata chyba
Viac na túto tému: #Austrália #elektromobily #cestná daň
Články podľa značiek