Tunel Bikoš je prerazený. Čo ďalej s obchvatom Prešova?

Prvá časť severného obchvatu Prešova by mohla byť odovzdaná do užívania v marci budúceho roku. Súťaž na druhú etapu bude spustená. Tá je plánovaná na 52 mesiacov.

28.05.2021 20:00
debata
Prerazenie tunela Bikoš v Prešove 27. mája... Foto: TASR/František Iván
R4, tunel Bikoš, prerazenie Prerazenie tunela Bikoš v Prešove 27. mája 2021. Tunel je dlhý 1153 metrov.

Tunel Bikoš bol vo štvrtok 27. mája prerazený. Pri jeho razení sa vyťažilo zhruba 220-tisíc kubických metrov horniny, ktorá sa používala a bude používať na cestné násypy. A ako bude výstavba obchvatu Prešova ďalej pokračovať?

„Teraz budú stavbári pracovať na sekundárnom ostení tunela a práce pokračujú aj na ďalších častiach tohto úseku R4 – vo výstavbe sú štyri mosty, ďalšie štyri mostné objekty zakladajú v križovatke Prešov/sever a ukončujú posledné preložky vodovodov,“ zhrnul najbližšie aktivity na sociálnej sieti minister dopravy Andrej Doležal.

Turany - Hubová Čítajte viac Diaľničný úsek D1 Hubová - Ivachnová bude sprejazdnený do konca roku 2023

„Skutočne sme konkrétne na tomto tuneli v predtermíne. Je absolútne reálny termín jar 2023, že bude stavba hotová, sprevádzkovaná, vrátane mostných objektov, všetkého,“ uviedol generálny riaditeľ NDS Juraj Tlapa. „Ak to pôjde takto dobre, v marci 2023 odovzdávame 4,3 kilometra dlhý úsek motoristom,“ doplnil informácie Doležal.

Ako dodal minister dopravy, v najbližších mesiacoch očakáva aj spustenie súťaže na druhú etapu severného obchvatu Prešova, ktorého samotná výstavba je plánovaná na 52 mesiacov. „Nemali sme kvalitné dopravné dáta. Nevychádzala návratnosť tohto projektu, čiže spolu s Útvarom hodnoty pre peniaze a s Výskumným ústavom dopravným prepočítavame druhú etapu tak, aby sme ju mohli s čistým svedomím v lete korektne a kvalitne vysúťažiť, respektíve začať súťaž,“ skonštatoval Doležal.

rýchlostná cesta R7 Čítajte viac Ako ďalej s diaľnicami? Prioritu má D1 a D3, juh musí počkať

Zároveň dodal, že v harmonograme investičnej výstavby je aj celkové dokončenie R4, prioritu ale majú ešte nedokončené úseky D1. „Ja rešpektujem R4 ako súčasť koridoru Via Carpatia. Nesmieme ju stavať po úsekoch, lebo zmysel bude dávať len ako celok. Je to v harmonograme investičnej výstavby relatívne vysoko, ale asi uznáme všetci, že nemôže byť R4 skôr ako D1," uviedol minister.

Hlavným prínosom severného obchvatu v rámci R4 bude, že spolu s úsekom diaľnice D1 Prešov, západ – Prešov, juh, ktorý má byť vodičom sprístupnený v októbri tohto roka, vytvorí kompletný obchvat Prešova a tranzit bude odklonený mimo intravilán mesta. Po dobudovaní prvej etapy severného obchvatu Prešova na R4 ušetria motoristi zhruba desať minút v porovnaní s jazdou po pôvodných komunikáciách.

debata chyba
Viac na túto tému: #R4 #andrej doležal #severný obchvat Prešova #Bikoš #tunel Bikoš
Články podľa značiek