Ministerstvo dopravy informovalo na sociálnej sieti, že pripravuje vyzvanie na predloženie žiadosti o nenávratný finančný príspevok pre Železnice Slovenskej republiky – ŽSR na rekonštrukciu Lamačského tunela č.2. Financovať sa bude s podporou fondov EÚ, rekonštrukcie bude stáť takmer 4,2 milióna eur.
Cez Lamačský tunel prechádzate pri ceste vlakom z bratislavskej hlavnej stanice smerom na Malacky a Českú republiku. Milovníci železničnej dopravy určite vedia, že hovoríme o tzv. Lamačskom tuneli, respektíve tuneloch.
Sú totiž dva. Lamačský tunel č.1 (starý tunel) bol prvý železničný tunel na Slovensku a v celom bývalom Uhorsku a jeden z najdlhších železničných tunelov svojej doby. Stavať sa začal v roku 1844, v súvislosti s výstavbou trate Bratislava-Viedeň.
Stavať sa začal v roku 1844, v súvislosti s výstavbou trate Bratislava-Viedeň. Výstavbu realizoval podnikateľ Felix Tallachini, stavalo sa rakúskou sústavou. Pôvodne bol plánovaný ako dvojkoľajový, jeho dĺžka bola 704 metrov, neskôr bola skrátená na 592,5 metrov. Otvorený bol v roku 1848. Do roku 2008 nebol elektrifikovaný, vlaky ním do hlavnej stanice prichádza zotrvačnosťou a s využitím sklonu trate
Lamačský tunel č.II (nový tunel) sa začal raziť v roku 1900 a dokončený bol v roku 1902. Jeho dĺžka je 595,61 metra. Tento tunel je potrebné zrekonštruovať vzhľadom na rozrušené horninové nadložie tunela a tiež postupné dožívanie izolačných materiálov použitých pri výstavbe.
Nepriaznivý vplyv poveternostných podmienok sa okamžite prejavuje v značnom zavodnení obmurovky ostenia tunela. Silné zavodnenie spôsobuje ďalšie poruchy, ktoré vplývajú na tunelové ostenie a jeho stabilitu. Práce na rekonštrukcii by mali trvať od ich zahájenia približne 25 mesiacov.