V Malých Karpatoch sa pripravuje obchvat. Hotový by mohol byť v roku 2030

Bratislavský samosprávny kraj predstavil riešenia, ktoré odľahčia Pezinok, Modru a okolité obce od tranzitnej dopravy a pomôžu spriechodniť upchaté križovatky.

, 02.07.2021 14:00
obchvat, malokarpatský obchvat, obchvat Pezinku Foto:
Predseda Bratislavského samosprávneho kraja Juraj Droba a riaditeľka Odboru stratégie, územného rozvoja a riadenia projektov BSK Barbora Lukáčová informovali o tom, ako bude "malokarpatský obchvat" vyzerať.
debata (5)

Podľa Barbory Lukáčovej, riaditeľky Odboru stratégie, územného rozvoja a riadenia projektov Bratislavského samosprávneho kraja „je v súčasnosti v kraji podiel individuálnej dopravy voči verejnej osobnej doprave 73:27. Cieľom župy je zvrátiť tento nepriaznivý stav a do roku 2050 dosiahnuť pomer 50:50.“ Riešením je obchvat Modry a Pezinku. Ako by mal podrobne vyzerať, zverejnil Bratislavský samosprávny kraj aj na svojom webe.

Automobilová doprava v rámci Bratislavského kraja sa na celkovom množstve emisií vyprodukovaných automobilovou dopravou v rámci celého Slovenska podieľa takmer 40%. „Napriek skutočnosti, že nosným dopravným systémom pre Bratislavský kraj je v budúcnosti koľajová doprava, je potrebná výstavba obchvatov okresných miest a obcí s najvyššou intenzitou dopravy, porovnateľnou s intenzitou na vyťažených diaľničných úsekoch, a to až 23 tisíc áut denne,“ upresnila Lukáčová.

Jedno z miest, ktoré sú zaťažené nadmernou cestnou dopravou, je Modra. Priemerná intenzita dopravy dosahovala už v roku 2015 v najkri­tickejšom mieste hodnotu 11 tisíc automobilov denne, z toho nemalú časť predstavujú kamióny „Cesta II. triedy II/502 aktuálne prechádza centrom mesta Modra, pričom vzhľadom na jej intenzitu predstavuje pre mesto výraznú záťaž, čo sa týka bezpečnosti a kvality života obyvateľov v meste,“ upozornil Juraj Petrakovič, primátor Modry.

zväčšiť Takto by malo vyzerať riešenie, ktoré pomôže... Foto: BSK
obchvart Pezinok a Modra Takto by malo vyzerať riešenie, ktoré pomôže najmä Pezinku a Modre.

Úplné odľahčenie centra Modry od nákladnej dopravy je možné až po realizácii obchvatu Pezinka a Modry. Bratislavská župa počíta s realizáciou tohto projektu v troch etapách. S výstavbou prvej etapy od diaľničnej križovatky Triblavina po Teplé Pramene začne župa už tento rok. Druhá etapa (Teplé Pramene – Grinava) by mala mať do konca druhého kvartálu 2022 schválenú dokumentáciu pre územné rozhodnutie.

Tretia etapa od Grinavy až po Dubovú by sa mala zrealizovať do konca roka 2030. „Uvedomujeme si kritickú dopravnú situáciu v Modre, pričom výstavba obchvatu je časovo náročný projekt. Kým sa tak stane, osadíme do mesta dopravné sčítavače a merače, čím sa prispeje k lepšiemu riadeniu dopravy v kritických úsekoch mesta,“ uviedol Michal Halabica, riaditeľ odboru dopravy BSK.

Bratislavský samosprávny kraj počíta v dohľadnej dobe aj s ďalšími čiastkovými opatreniami. Revitalizáciu čakajú cesty medzi Sv. Jurom a Pezinkom, Modrou a Šenkvicami i Blatným a Šenkvicami. Župa v súčasnosti pripravuje úpravy križovatiek, čím sa dosiahne zvýšenie ich priepustnosti. Ide najmä o doplnenie cestných svetelných signalizácií, či prebudovanie okružných križovatiek na stykové v okresnom meste Pezinok. Samosprávny kraj nezabúda ani na zvyšovanie bezpečnosti na priechodoch chodcov.

Pripravované opatrenia pre lepšiu dopravu v regióne Malokarpatska

Obchvat Pezinok – Modra

  • I. etapa: Triblavina – Teplé Pramene – realizácia do 10/22
  • II. etapa: Teplé Pramene – Grinava – DUR do konca 2 kvartálu roka 2022
  • III. Etapa: Grinava – Dubová – realizácia do konca roka 2030 (samotné fázovanie závisí od postupu v rámci procesu EIA)

Lepšie riadenie dopravy

  • Osadenie dopravných sčítačov a meračov, ktoré budú monitorovať dopravu v kritických častiach mesta Modra, a na základe zozbieraných dát bude možné realizovať potrebné opatrenia

Opatrenia na ceste II/502

  • revitalizácia vozovky cesty II/502 Svätý Jur (intravilán) – Pezinok (začiatok obce 4-pruh) (realizácia 4Q/2021)
  • križovatka cesty II/502 s cestou III/1083 Pezinok – Grinava doplnenie cestnej svetelnej signalizácie (realizácia 4Q/2021)
  • oprava cesty II/502 Pezinok (intravilán) Drevárska – Moyzesova (realizácia 3Q/2022)
  • okružná križovatka cesty II/502 s MK Okružná – zámer na prebudovanie na styčnú križovatku s CSS
  • okružná križovatka cesty II/502 s cestou III/1086 Šenkvická – vypracováva sa dopravno-kapacitné posúdenie (august 2021), z ktorého majú vyjsť odporúčané opatrenia na tejto križovatke, následne príprava realizácie tejto zmeny križovatky

Ďalšie opatrenia v okrese Pezinok

  • rekonštrukcia cesty III/1046 Modra – Šenkvice
  • rekonštrukcia cesty III/1046 Blatné – Šenkvice
  • zvyšovanie bezpečnosti na priechodoch pre chodcov
5 debata chyba
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek