Projekt rozmiestňovania inteligentných bójí na slovenskom úseku Dunaja je spolufinancovaný aj z európskych peňazí, konkrétne z programu CEF (Connecting Europe Facility). Hlavným cieľom je zmodernizovať plavebnú dráhu pomocou inteligentných zariadení, vrátane inteligentných bójí. A na čo vlastne sú?
Tie prenášajú dáta jednak správcovi vodného toku a tiež Dopravnému úradu. Na ich základe je možné mať aktuálne a úplne presné informácie o plavebnej dráhe. Na Dunaji sa využívajú tri rôzne druhy inteligentných bójí – Typ 1, Typ 3 a Typ 3 so senzormi.
Pri poslednom z nich je možné okrem aktuálnej pozície, prijímania signálov a ich vysielania aj prenášanie dát z ďalších zariadení a senzorov, takže možno získať napríklad aj informácie o teplote a hĺbke vody pod bójou. Dnes je na slovenskej strane pozdĺž Dunaja umiestnených približne 250 klasických bójí, tie by sa postupne mohli nahradzovať práve novými, schopnými prenášať dáta, čo je dôležité aj púri plavbe. Takéto bóje sú totiž viditeľné na plavebnej mape aj pri zníženej viditeľnosti, čo znamená, že loď, ktorá napríklad pláva v noci alebo silnej hmle, sa vie podľa nich úplne presne orientovať.
Zatiaľ bolo pilotne umiestnených 8 takýchto „smart“ bójí, cieľom je, aj prostredníctvom európskych peňazí, prefinancovať výmenu čo najväčšieho počtu starých bóji za inteligentné. Pilotný projekt by mal trvať do konca novembra, potom bude vyhodnotený.