Nemecko a Francúzsko sa zobúdzajú z ‘elektrosna‘. Chcú pozdržať nástup elektromobilov

Je to zvláštne, ale dve najsilnejšie krajiny Európskej únie vraj plánujú prekaziť Bruselu plány na zákaz predaja áut so spaľovacími motormi od roku 2035. Pritom práve Nemecko a Francúzsko sú najväčšími zástancami elektromobility. Na nákup elektrických áut poskytujú najvyššie dotácie. Prečo chcú zaradiť spiatočku?

16.07.2021 16:00
debata (67)
Nemecko a Francúzsko sa zľakli príliš... Foto: KBA
Dieselové motory - emisie Nemecko a Francúzsko sa zľakli príliš ambicióznych cieľov Bruselu v oblasti emisií nových áut.

Len pred pár dňami sa dostali na svetlo sveta informácie o pláne Európskej komisie zakázať v EÚ od roku 2035 predaj nových áut so spaľovacími motormi, respektíve povoliť homologizáciu len autám s nulovými emisiami. To je však to isté. Mohli by ste si myslieť, že takýto plán budú podporovať práve najväčší zástancovia elektromobility – Nemecko a Francúzsko. Navyše dve najväčšie európske ekonomiky a dva hlavné piliere tvorby európskeho spoločenstva. Obe krajiny sa snažia dosiahnuť čo najvyšší podiel predaja elektrických áut a do dotácií na nákup alebo na daňové úľavy investujú stámilióny eur. Lenže teraz sa zdá, že projektu čisto „elektrickej“ Európy sa tak trochu zľakli.

Podľa Automotive News mal vraj nemenovaný úradník kancelárie francúzskeho prezidenta Emmanuela Macrona prezradiť, že francúzska vláda sa chystá predostrieť pomalší plán obmedzovania emisií v doprave, čo by malo viesť k predĺženiu existencie áut so spaľovacími motormi a navyše zabezpečiť dlhšiu existenciu nabíjateľným plug-in hybridom. Nový plán EÚ ráta podľa posledných neoficiálnych informácií s tým, že do roku 2030 sa bude vyžadovať zníženie priemerných emisií nových automobilov o 65 percent v porovnaní s rokom 2021 a od roku 2035 sa zavedie voči emisiám nových áut nulová tolerancia.

Dieselové motory - emisie Čítajte viac Európska komisia: Autá so spaľovacími motormi skončia už v roku 2035!

Francúzsko by však vraj chcelo znížiť emisie nových do roku 2035 len o 55 % a vymôcť si, aby nedošlo k zákazu predaja plug-in hybridov. Podobne zmýšľa Nemecko. Aspoň podľa tamojšieho ministra dopravy Andreasa Scheuera, ktorý pre agentúru DPA naznačil, že krajina sa pokúsi presadiť pozvoľnejšie uťahovanie emisného opasku. „Verím, že všetci výrobcovia áut si dobre uvedomujú nástup prísnejších emisných limitov. Lenže tie musia byť technicky dosiahnuteľné,“ povedal Scheuer. Podľa neho by tiež mala platiť dlhšia tolerancia pre plug-in hybridy a mal by byť vyvíjaný väčší dôraz na vodíkové technológie.

Postup Nemecka a Francúzska je vcelku logický. Ak príde na lámanie chleba, vznešené ciele idú bokom. Politici si totiž veľmi dobre uvedomujú, čo bude znamenať príliš rýchly prechod na elektrickú technológiu. Ak nebudú elektromobily úspešné alebo budú príliš drahé, hrozí kolaps automobilového priemyslu, ktorý je jedným z pilierov francúzskej a nemeckej ekonomiky. A to nie je dobré pre žiadnu politickú stranu. Napríklad francúzska organizácia la Platforme Automobile uvádza, že príliš rýchle tempo by mohlo znamenať, že vo francúzskom automobilovom priemysle príde o miesto až 50 % zamestnancov.

Holandsko Čítajte viac Holanďania už nemajú peniaze na nové autá. Rekordy lámu tie staré

© Autorské práva vyhradené

67 debata chyba
Viac na túto tému: #Nemecko #Francúzsko #emisie áut #zákaz spaľovacích motorov
Články podľa značiek