Po Bratislave 130-kou! NDS spúšťa inteligentné riadenie dopravy

Situáciu na bratislavskom obchvate monitorujú takmer dve stovky rôznych senzorov a na základe ich dát sa začína automaticky regulovať rýchlosť. Prvý úsek, kde sa tak deje, sa nachádza medzi križovatkou Pečňa a križovatkou Vajnory.

25.08.2021 14:35
NDS - líniové riadenie Foto: ,
Líniové riadenie premávky umožní zvýšiť maximálnu rýchlosť na obchvate Bratislavy až na 130 km/h. (Na foto riadiaci dispečing NDS)
debata (7)

Od inteligentného riadenia dopravy v Bratislave, respektíve na jej existujúcom obchvate, si Národná diaľničná spoločnosť (NDS) sľubuje zvýšenie kapacity tých najpreťaženejších úsekov, kde vznikajú kolóny o 10 až 20 percent. A ako sa to dá?

Pomocou moderného líniového riadenia dopravy, aké niektorí vodiči poznajú aj z nemeckých alebo rakúskych miest. Využíva sa napríklad v Hamburgu alebo Salzburgu. Ide o elektronický systém, pri ktorom v prípade Bratislavy rádovo stovky rôznych senzorov monitorujú na sledovaných úsekoch hustotu a rýchlosť dopravy, stav vozovky a aj stav ovzdušia.

Na základe toho automaticky upravujú rýchlosť. Tá po novom v prípade slabej premávky umožní po častiach bratislavského obchvatu jazdiť až 130-kou. Pokiaľ nebude prijatá komplexnejšia legislatívna úprava, bude to možné využitím značiek, označujúcich začiatok a koniec obce.

Dva úsek, v ktorých bude pre začiatok spustené... Foto: Pravda, Martin Domček
NDS -- líniové riadenie Dva úsek, v ktorých bude pre začiatok spustené líniové riadenie-

Rýchlosť bude zobrazovaná na nových elektronických tabuliach a portáloch, takže v prípade hustej premávky bude aj znižovaná. Tabule taktiež umožnia určiť pre každý z jazdných pruhov odlišnú rýchlosť, môžu obmedziť predchádzanie a budú zobrazovať aj rozličné varovania, napríklad pred vyskytujúcou sa kolónou. Prvým úsekom, na ktorom bude líniové riadenie dopravy spustené, bude medzi križovatkami Pečňa a Vajnory – a to už zajtra (26. 8.). Krátko na to bude nasledovať ďalší úsek na D2 a to medzi tunelom Sitina a Jarovcami.

Systém dokáže rýchlosť na diaľničnom obchvate regulovať v automatickom, poloautomatickom alebo čisto manuálnom móde, preferovaný je prvý z nich. Zmeny rýchlosti by mali byť archivované a systém bude harmonizovaný aj s policajnými databázami ak, aby bolo v prípade porušenia rýchlosti jednoznačne preukázateľné, aká rýchlosť v danom úseku a pruhu v čase merania platila. Systém líniového riadenia dopravy by sa mal postupne rozširovať na D1 aj na D2. V prvom prípade až po Senec, v druhom po Stupavu.

Staré versus nové značky. Foto: Pravda, Martin Domček
značky Staré versus nové značky.

Ďalšou zmenou je aktualizácia dopravného značenia, najprv v úseku križovatka Pečňa – výjazd letisko a v križovatke Pečňa. Po novom budú na značkách dva dôležité údaje – ak mestská časť nasleduje a na ktorú významnú radiálu sa daný výjazd napája. Zároveň bude na nich viac medzinárodne používaných piktogramov (napríklad centrum mesta, prístav, letisko…), aby boli jasné a zrozumiteľné aj pre zahraničných vodičov. Týmto spôsobom by mali byť postupne nahrádzané všetky značky na diaľničnom obchvate, vymieňať sa však budú len v nočných hodinách od desiatej večer do piatej ráno. S výmenami sa začína práve v týchto dňoch a trvať by mali do konca novembra.

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #diaľnice #NDS #obchvat Bratislavy #líniové riadenie
Články podľa značiek