Šéf NDS: Napojenie diaľnice D1 na D4 o tri roky? Najskôr o päť!

Problematické napojenie diaľnic by NDS chcela začať budovať, naráža však na administratívne prekážky a neochotu politikov. Aktuálne nie je ani vypísané výberové konanie.

27.08.2021 20:00
D1, križovatka Triblavina Foto:
Napojenie diaľnic D1 a D4 bude podľa šéfa NDS Juraja Tlapu hotové najskôr o päť rokov, privádzače do okolitých obcí však spojazdnia podstatne skôr.
debata (25)

Vonkajší (alebo nultý) obchvat Bratislavy bude stáť približne 1,8 miliardy eur a štát, keďže si ho objednal formou PPP projektu, ho bude splácať ročnými splátkami vo výške približne 53 miliónov eur. Bez napojenia na diaľnicu D1 však nebude plniť svoju hlavnú funkciu: odkloniť osobnú a hlavne tranzitnú nákladnú dopravu, prichádzajúcu v smere od Trnavy (a tým pádom prakticky z celého Slovenska) tak, aby mohla plynule diaľnicou pokračovať na Maďarsko, Rakúsko a Česko bez toho, aby prechádzala Bratislavou. A samozrejme naopak – odkloniť tranzitujúce kamióny z okolitých krajín tak, aby sa Bratislave vyhli.

V každom, aspoň trochu racionálne riadenom štáte, by bola takáto strategická križovatka, dávajúca celému miliardovému obchvatu hlavný zmysel, odovzdaná zároveň s ním. Na Slovensku je to ale inak. Nielenže nestojí, ale dokonca sa ani nestavia! Nebolo ešte ani len vypísané výberové konanie na jej zhotoviteľa.

Jedna z vizualizácií prepojenia diaľnic D1 a D4. Foto: NDS
krizovatka D1 a D4 Jedna z vizualizácií prepojenia diaľnic D1 a D4.

Nazvať to inak, ako neospravedlniteľným zlyhaním štátu, nemožno. Podľa ministra dopravy Doležala bude jej stavba trvať približne tri roky od skončenia výberového konania. Teda, ak by skončilo tento rok, čo je nepravdepodobné, tak napojenie by mohlo existovať v roku 2024.

Šéf Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Juraj Tlapa si však myslí, že napojenie D1 na D4 bude dokončené najskôr o päť rokov. Vyjadril sa tak pri príležitosti spustenia inteligentného líniového riadenia dopravy v Bratislave v stredu (25. 8.). Podľa neho aj v parlamente navrhoval, že výstavbu križovatky by bolo možné výrazne urýchliť priamym zadaním bez porušenia zákona.

Stalo sa tak napríklad pri výstavbe strategickej diaľničnej infraštruktúry v Poľsku v okolí Krakova a Európska únia to schválila. Pritom išlo o projekt za 750 miliónov eur. Výstavba napojenia diaľnic pri Triblavine by mala stáť okolo 130 miliónov. Politici však k tomuto návrhu zostali hluchí.

NDS - líniové riadenie Čítajte viac Po Bratislave 130-kou! NDS spúšťa inteligentné riadenie dopravy

Taktiež upozornil na to, že päťmesačné zdržanie spôsobila aj štúdia realizovateľnosti zhotovovaná Útvarom hodnota za peniaze. Pritom je podľa neho úplne jasné, že križovatka, už aj kvôli postaveným privádzačom nemôže stáť nikde inde a ani nijako zásadne inak vyzerať. Diskutovať sa viac o mohlo o navrhovanom technickom riešení, pri ktorom navyše bude nutné aj zbúrať časť infraštruktúry, už postavenej konzorciom D4R7 a následne ju bude musieť NDS opäť obnoviť.

Ak má šéf NDS pravdu, tak napojenia dvoch strategických diaľnic v hodnote asi 130 miliónov eur s najväčšou pravdepodobnosťou dočkáme najskôr v roku 2026. Motoristi tak z D1 musia pokračovať do Rače, alebo odbočiť na starú Seneckú cestu, čo zrejme výrazne skomplikuje v tomto úseku dopravu.

Dovtedy bude z obchvatu Bratislavy v cene približne 1,8 miliardy eur iba polovičaté riešenie, ktoré mestu určite pomôže, no ani zďaleka nie tak, ako by mohlo, ak by sa diaľnice napojili. A to ešte nehovoríme o ďalšej časti, ktorá pre efektívne fungovanie obchvatu bude nutná. Je ňou tunel Karpaty. Pri ňom si však ani netrúfame odhadnúť, kedy by sa mohol začať vôbec stavať.

© Autorské práva vyhradené

25 debata chyba
Viac na túto tému: #NDS #výstavba diaľnic #Triblavina #D4R7 #napojenie D1 na D4
Články podľa značiek