Križovatka D1/D4: Ja za to nemôžem, to ty!

Namiesto trochu trápneho vzájomného ukazovania prstom na toho, kto za vzniknutú situáciu môže, treba strategickú križovatku urýchlene dokončiť. Môže to totiž trvať aj vyše päť rokov!

31.08.2021 16:45
Diaľnica Foto:
Za to, že prepojenie diaľnic D1 a D4 sa nestavia, zásadne môže "ten druhý". (Ilustračné foto)
debata (9)

Ako je to so strategickou križovatkou diaľnic D1 a D4? Situácia okolo nej je tak zamotaná, že si neodpustíme menší komentár. Najprv ale fakty: Nultý obchvat Bratislavy, zhotovovaný súkromným konzorciom D4R7 sa už onedlho bude kompletný odovzdávať do užívania motoristom.

Jedným z hlavných cieľov tejto investície, ktorej cena sa priblížila dvom miliardám eur, bolo odkloniť tranzitnú dopravu z okolitých krajín mimo hlavného mesta a zároveň zjednodušiť cestu nákladným autám, pendlerom a všetkým, ktorí smerujú do Maďarska, Česka alebo Rakúska cestu tým, že sa vyhnú Bratislave. Samozrejme, to by výrazne odľahčilo aj dopravu v samotnom meste.

Aby to dobre fungovalo, treba pri Triblavine prepojiť diaľnice D1 a D4. Túto strategickú križovatku, ktorej význam možno prirovnať k dôležitosti dostavby tunelu Višňové, mal postaviť štát. Ideálne by to bolo približne v rovnakom čase ako konzorcium D4R7 odovzdá nultý obchvat. To sa však nielenže nepodarilo, ale jej výstavba ešte ani nezačala, dokonca ešte nie je ani vypísané výberové konanie na jej zhotoviteľa. Ak existuje synonymum slova faux pas, tak je to presne táto tak trochu trápna situácia.

Jedna z vizualizácií prepojenia diaľnic D1 a D4. Foto: NDS
krizovatka D1 a D4 Jedna z vizualizácií prepojenia diaľnic D1 a D4.

Trápna aj preto, lebo miesto konštruktívneho a hlavne rýchleho riešenia tohto problému si ho teraz jednotliví štátni úradníci a ministerstvá prehadzujú ako horúci zemiak. Minister dopravy Andrej Doležal pred časom vyhlásil, že to bude trvať približne tisíc dní, teda cca tri roky od ukončenia výberového konania. Šéf Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Juraj Tlapa vyhlásil, že jej výstavba bude trvať minimálne päť rokov.

Podľa neho už aj v parlamente navrhoval, že výstavbu križovatky by bolo možné výrazne urýchliť priamym zadaním bez porušenia zákona tak, ako sa stalo pri podobnom projekte v Krakove, nikto ho však nepočúval. Navyše sa posťažoval, že vypracovanie a zverejnenie štúdie realizovateľnosti, potrebnej na to, aby sa celý projekt posunul do ďalšieho štádia, naťahoval päť mesiacov Útvar hodnoty za peniaze.

Útvar hodnoty za peniaze tvrdí, že ju vypracoval v zákonnej lehote 30 dní, čas naťahovala vraj NDS, ktorá ju mala zverejniť. „Vypracovanie a zverejnenie štúdie uskutočniteľnosti je vždy úlohou investora, v tomto prípade NDS. ÚHP následne hodnotí ekonomickú efektívnosť investície, a to do 30 dní od zverejnenia štúdie. V prípade križovatky D1/D4 bolo hodnotenie urobené v zákonnej lehote v máji 2021,“ uvádza Útvar hodnoty za peniaze na sociálnej sieti.

Svoje pridalo aj ministerstvo financií, ktoré potvrdilo, že maslo má na hlave NDS, pretože práve ona zverejnila štúdiu uskutočniteľnosti neskoro. „Je vo verejnom záujme, aby sa križovatka D1/D4 dokončila čo najskôr. Aj preto ÚHP už v júni 2020 upozornil ministerstvo dopravy a NDS, že podľa platných zákonov je nutné urýchlene zverejniť štúdiu uskutočniteľnosti projektu. NDS ju zverejnila až v apríli 2021,“ tvrdí rezort financií.

D1, križovatka Triblavina Čítajte viac Šéf NDS: Napojenie diaľnice D1 na D4 o tri roky? Najskôr o päť!

Minister dopravy Doležal začiatkom augusta vyhlásil, že aj tak stále nemožno spustiť verejné obstarávanie, lebo finančné prostriedky, ktoré sú vo všeobecnej pokladničnej správe alokované na tento projekt, sú stále v rukách ministerstva financií, ktoré ich neuvoľnilo. Ministerstvo financií potvrdilo, že ich fakt má, ale neuvoľnilo ich preto, lebo o ne doteraz nikto nepožiadal. „Ministerstvo financií doteraz neeviduje žiadosť na uvoľnenie financií, teda rozpočtové opatrenie, zo strany ministerstva dopravy,“ tvrdí rezort. Doležal zas kontroval, že žiadosť poslali už v marci a doteraz na ňu z ministerstva financií neprišla žiadna odpoveď. Vzápätí ministerstvo financií peniaze poslalo, hoci ešte deň predtým o žiadosti nevedelo.

Je super, že nakoniec sa peniaze našli a výberové konanie bude môcť byť v dohľadnej dobe vypísané. Nikoho nezaujíma, prečo to doteraz nešlo. To sa dá riešiť neskôr. Teraz je dôležité postaviť ju tak rýchlo, ako je to možné a bez tak trochu nedôstojného ukazovania prstom v štýle: ja za to nemôžem, to on!

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #NDS #ministerstvo financií #ministerstvo dopravy #križovatka D1/D4 #D1/D4
Články podľa značiek