Škandál smrtiacich airbagov nekončí. Podozrivých je ďalších 30 miliónov

Americký úrad pre bezpečnosť cestnej premávky NHTSA začal vyšetrovanie v súvislosti s podozrením na ďalšie rizikové airbagy v ďalších desiatkach miliónov áut. Pritom bolo od roku 2014 zvolaných do servisov na celom svete už viac ako 100 miliónov vozidiel.

24.09.2021 12:00
debata
Smrtiace airbagy Takata už spôsobili minimálne... Foto: BMW Club
BMW - airbagy Takata Smrtiace airbagy Takata už spôsobili minimálne 26 úmrtí a viac ako 400 zranení. Kauza sa ťahá od roku 2014 a ani zďaleka sa nekončí.

Škandál smrtiacich airbagov japonskej spoločnosti Takata spôsobil najväčšiu zvolávaciu akciu v histórii automobilového priemyslu. Na výmenu bezpečnostných vankúšov, ktoré mohli nečakane explodovať a vymrštiť do tváre vodiča kovové úlomky, sa muselo dostaviť do servisov už viac ako 100 miliónov áut na celom svete. Len v USA išlo o 67 miliónov. Registrovaných bolo 26 úmrtí a minimálne 400 zranených. V priebehu ôsmich rokov sa však objavovali ďalšie a ďalšie správy o podozrivých sériách. Naposledy napríklad vlani, keď musel koncern GM odštartovať „zvolávačku“ na 5,9 milióna pikapov.

A teraz tu máme ďalšiu desivú správu. Tento týždeň totiž Americký úrad pre bezpečnosť cestnej premávky NHTSA oznámil, že začal vyšetrovanie ďalších 30 miliónov áut, ktoré majú na palube potenciálne nebezpečné airbagy. Má ísť o 1 384 rôznych typov vozidiel modelových rokov 2001 až 2019, ktoré zišli z montážnych liniek dvadsiatich rôznych automobiliek. Týka sa to napríklad značiek Honda, Ford, Toyota, GM, Nissan, Subaru, Tesla, Ferrari, Mazda, Mercedes-Benz, Chrysler, Porsche, Jaguar či Land Rover. Zatiaľ však ide len o fázu analýzy potenciálnych rizík, pričom NHTSA nemá v tejto súvislosti hlásené žiadne nehody.

Problémom má byť tentoraz sušiaci prostriedok nafukovačov, ktorý zabraňuje vlhnutiu zariadenia pri výkyve teplôt. Práve nebezpečná vlhkosť totiž môže spôsobiť degradáciu nafukovača a nečakanú explóziu airbagov. To bol aj problém už zvolaných vyše 100 miliónov áut, ktorých nafukovače nemali vysušovač. No zdá sa, že ani tie s ním nie sú celkom bezpečné. Vyšetrovanie si podľa NHTSA vyžiada rozsiahlu analýzu informácií o výrobných procesoch spoločnosti Takata. Zatiaľ je teda vyšetrovanie sústredené v USA, ale nie je vylúčené, že kauza „prepláva“ cez Atlantik. Airbagy od Takaty sa totiž objavili aj na európskych montážnych linkách.

Takata - airbag NADI 5-AT Čítajte viac Airbagy Takata zabíjajú ďalej. Do servisov musí ísť 6 miliónov áut

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #zvolávacia akcia #NHTSA #airbagy #Takata #bezpečnostné vankúše
Články podľa značiek