Zástupcovia ministerstva dopravy minulý týžden rokovali o požiadavke viac ako 21-tisíc signatárov Petície za prijatie opatrení na zvýšenie bezpečnosti cyklistov a chodcov so zástupcami petičného výboru, občianskeho združenia Cyklokoalícia a s europoslankyňou Luciou Ďuriš Nicholsonovou. Petícia má racionálne jadro, avšak možno by sa patrilo pripomenúť, že vodiči nie sú na cestách úhlavnými nepriateľmi cyklistov a že mnohokrát kolízne situácie spôsobujú nerešpektovaním dopravných pravidiel práve nedisciplinovaní cyklisti. O čo teda v spomínanej petícii ide?
Má štyri hlavné body. Žiada sprecíznenie pravidla o zachovávaní dostatočného bočného odstupu od predchádzaného vozidla . Konkrétne to znamená, že jej signatári žiadajú, aby po vzore mnohých európskych štátov, napríklad Belgicka, Francúzska, Holandska, Španielska, Portugalska či Luxemburska, bolo doplnené ustanovenie § 15 ods. 3 zákona o cestnej premávke o presnú špecifikáciu a vymedzenie bočného odstupu pri predchádzaní cyklistov a iných zraniteľných účastníkov cestnej premávky, a to vo vzdialenosti 1,5 metra.
Čítajte viac Crashtest, ktorý nevyzerá dobre. ADAC simuloval zrážku auta s bicyklom s detskou sedačkou a vozíkomJej druhým bodom je efektívne vymáhanie dodržiavania maximálnej povolenej rýchlosti. To značí, že jej autori chcú, aby sa merania rýchlosti sústredili na miesta, ktoré sú exponované z pohľadu výskytu chodcov a cyklistov a zároveň požadujú podstatné navýšenie množstva stacionárnych meracích bodov a efektívnu automatizáciu vymáhania pokút.
Treťou požiadavkou je zjednodušenie procesu určovania dopravného značenia. Pod tým si treba predstaviť snahu o to, aby mohli samosprávy a správcovia ciest znižovať povolenú rýchlosť všade, kde to uznajú za vhodné a dopravné inšpektoráty by tieto žiadosti neposudzovali, ale viac-menej automaticky schvaľovali.
Čítajte viac Bezohľadný kamionista takmer nabral cyklistu. Šialenú jazdu už rieši políciaA napokon štvrtou požiadavkou je koncepčný prístup k bezpečnosti cestnej premávky založený na dátach. V nej ide hlavne o urýchlené zavedenie systému zaznamenávania polohy dopravných nehôd prostredníctvom GPS na všetkých komunikáciách.
Ministerstov dopravy a Cyklokoalícia sa spoločne sa dohodli na vytvorení pracovnej skupiny. Jej úlohou bude príprava spoločných návrhov potrebných legislatívnych zmien, ktoré by mali zvýšiť bezpečnosť chodcov a cyklistov, ako aj ďalších účastníkov cestnej premávky.