Drsná petícia Cyklokoalície má už vyše 21-tisíc podpisov. O čo v nej ide?

Petíciu, ktorej cieľom je legislatívna úprava odstupu 1,5 metra pri obchádzaní cyklistov či chodcov podpísalo vyše 21-tisíc ľudí. Na ministerstve dopravy vznikne skupina, ktorá bude tento problém riešiť.

27.09.2021 14:00
bicykel, nehoda, prilba, auto Foto:
Vážnych kolízií medzi autami a cyklistami pribúda, možno sa zavedie povinný odstup 1,5 metra pri ich obchádzaní. Otázkou je, či je to na slovenských cestách reálne.
debata (48)

Zástupcovia ministerstva dopravy minulý týžden rokovali o požiadavke viac ako 21-tisíc signatárov Petície za prijatie opatrení na zvýšenie bezpečnosti cyklistov a chodcov so zástupcami petičného výboru, občianskeho združenia Cyklokoalícia a s europoslankyňou Luciou Ďuriš Nicholsonovou. Petícia má racionálne jadro, avšak možno by sa patrilo pripomenúť, že vodiči nie sú na cestách úhlavnými nepriateľmi cyklistov a že mnohokrát kolízne situácie spôsobujú nerešpektovaním dopravných pravidiel práve nedisciplinovaní cyklisti. O čo teda v spomínanej petícii ide?

Má štyri hlavné body. Žiada sprecíznenie pravidla o zachovávaní dostatočného bočného odstupu od predchádzaného vozidla . Konkrétne to znamená, že jej signatári žiadajú, aby po vzore mnohých európskych štátov, napríklad Belgicka, Francúzska, Holandska, Španielska, Portugalska či Luxemburska, bolo doplnené ustanovenie § 15 ods. 3 zákona o cestnej premávke o presnú špecifikáciu a vymedzenie bočného odstupu pri predchádzaní cyklistov a iných zraniteľných účastníkov cestnej premávky, a to vo vzdialenosti 1,5 metra.

kindertransport-fahrrad 2107 1256x571 Čítajte viac Crashtest, ktorý nevyzerá dobre. ADAC simuloval zrážku auta s bicyklom s detskou sedačkou a vozíkom

Jej druhým bodom je efektívne vymáhanie dodržiavania maximálnej povolenej rýchlosti. To značí, že jej autori chcú, aby sa merania rýchlosti sústredili na miesta, ktoré sú exponované z pohľadu výskytu chodcov a cyklistov a zároveň požadujú podstatné navýšenie množstva stacionárnych meracích bodov a efektívnu automatizáciu vymáhania pokút.

Treťou požiadavkou je zjednodušenie procesu určovania dopravného značenia. Pod tým si treba predstaviť snahu o to, aby mohli samosprávy a správcovia ciest znižovať povolenú rýchlosť všade, kde to uznajú za vhodné a dopravné inšpektoráty by tieto žiadosti neposudzovali, ale viac-menej automaticky schvaľovali.

kamionista cyklista Čítajte viac Bezohľadný kamionista takmer nabral cyklistu. Šialenú jazdu už rieši polícia

A napokon štvrtou požiadavkou je koncepčný prístup k bezpečnosti cestnej premávky založený na dátach. V nej ide hlavne o urýchlené zavedenie systému zaznamenávania polohy dopravných nehôd prostredníctvom GPS na všetkých komunikáciách.

Ministerstov dopravy a Cyklokoalícia sa spoločne sa dohodli na vytvorení pracovnej skupiny. Jej úlohou bude príprava spoločných návrhov potrebných legislatívnych zmien, ktoré by mali zvýšiť bezpečnosť chodcov a cyklistov, ako aj ďalších účastníkov cestnej premávky.

© Autorské práva vyhradené

48 debata chyba
Viac na túto tému: #Cyklisti #dopravné nehody #Cyklokoalícia #nehody cyklistov
Články podľa značiek