Rekonštruovaná česká diaľnica D1 má vydržať 30 rokov. Skolaudujú ju čoskoro

Dokončenie opráv najstaršej českej diaľnice D1 sa omeškalo o tri celé roky, zato boli náklady na rekonštrukciu o dve miliardy korún nižšie, ako sa predpokladalo. Skolaudujú ju na budúci rok.

04.10.2021 18:00
debata
Diaľnica D1 je najstaršou a najdlhšou českou... Foto: SPN
Doprava - rýchlosť Diaľnica D1 je najstaršou a najdlhšou českou diaľnicou.

Nekonečné obmedzenia na spojnici medzi Prahou a Brnom, ktorú často využívajú aj slovenskí motoristi, by sa mali stať čoskoro minulosťou. Česi totiž finišujú s rekonštrukciou najstaršej diaľnice D1. Šéf Riaditeľstva ciest a diaľnic (ŘSD) Radek Mátl na oficiálnom otvorení posledného zrekonštruovaného úseku Veľký Beranov – Měřín uviedol, že všetky opravené úseky by mali byť skolaudované v budúcom roku.

Rekonštrukcia vyšla na 21,8 miliardy korún (835 mil. €) bez DPH, čo je oproti pôvodným predpokladom asi o dve miliardy (79 mil. €) menej. Dokončenie opráv sa však zdržalo o tri roky, termín bol dvakrát odsúvaný. O rekonštrukcii sa rozhodlo v roku 2011, stavba sa začala o dva roky neskôr a pôvodne sa mala skončiť v roku 2018. „Nebyť aktivistov, mohla byť hotová už pred rokom a pol,“ povedal český premiér Andrej Babiš.

Cestári opravili 160 kilometrov diaľnice medzi Mirošovcami pri Prahe a Kývalkou u Brna v oboch smeroch vrátane 95 mostov. Diaľnica bola rozšírená o 0,75 metra na každej strane. Väčšina prác sa robila počas prevádzky. „Za tých osem rokov tu prešlo 128 miliónov áut,“ povedal minister dopravy Karel Havlíček (za ANO).

Kysucká diaľnica D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec Čítajte viac Výstavba a opravy diaľnic v 2. polroku: Čo všetko nás ešte čaká?

Na diaľnici boli doplnené telematické zariadenia a v celej dĺžke bol položený optický kábel. Zbúraných a novopostavených bolo 35 diaľničných nadjazdov s rezervou, aby bolo možné diaľnicu v budúcnosti rozšíriť na šesť pruhov. Pozdĺž diaľnice stavbári vymenili ploty a zvodidlá a modernizovali systém tiesňového volania. V okolí diaľnice pribudli protihlukové opatrenia a vznikli štyri ekodukty pre migráciu zveri.

V súčasnosti sa ešte dokončujú práce na troch úsekoch, týkajú sa napríklad vegetácie. Hotové by mali byť do konca tohto roka. „Prípadne niektoré záležitosti, ako je odvoz stavebného materiálu, budú prebiehať ešte na jar 2022,“ dodal Mátl. Podľa neho by to však nemalo mať žiadny vplyv na prevádzku.

ŘSD sa podľa Mátla bude podieľať na opravách ciest v blízkosti diaľnice, ktoré boli poškodené navážaním stavebného materiálu alebo ktoré slúžili ako obchádzkové trasy, napríklad pri búraní diaľničných viaduktov. Opravovať by sa mali na budúci rok. ŘSD o tom ešte bude rokovať s krajskými cestármi a so samosprávami. Možné náklady Mátl odhadol aj na niekoľko stoviek miliónov korún.

ŘSD na rekonštrukciu D1 vypísalo 21 zákaziek, pre tri z nich teraz vedie súdne spory. Najväčšie problémy vznikli na úseku 12 pri Humpolci. ŘSD na konci roka 2018 odstúpilo od zmluvy s pôvodnými zhotoviteľmi opráv 14-kilometrového úseku, so stavebným združením na čele s firmou Geosan. Podľa úradu stavebné firmy neplnili pokyny a stavba nabrala výrazné meškanie. ŘSD vypísalo na opravy úseku následne súťaž, rekonštrukciu potom dokončila Skanska.

Práce sa na časť D1 čoskoro vrátia. Na budúci rok sa totiž začne rozširovanie na šesť pruhov okolo Brna od 182. kilometra po 210. kilometer, kde sa odpája cesta E50 na Slovensko. Práce potrvajú niekoľko rokov. Prvý rozširovaný úsek bude medzi 194. a 196. kilometrom. Dôvodom je veľká prevádzka na tejto časti diaľnice. Pripravuje sa ešte tiež oprava mosta Šmejkalka cez Hrusický potok pri Senohraboch pri Prahe. Práce by sa tam mali začať v roku 2022 alebo 2023 a obmedzenie sa bude týkať úseku s dĺžkou asi jedného kilometra. Stavba tam podľa Mátla potrvá dve až tri stavebné sezóny.

Diaľnica D1 je najstaršou a najdlhšou českou diaľnicou, v niektorých úsekoch aj najvyťaženejšou a najnebezpečnejšou. V posledných rokoch sa stala tiež vinou častých opráv a mnohoročnej modernizácie aj najpomalšou. Záruka na opravenú diaľnicu D1 je podľa premiéra Andreja Babiša (ANO) desať rokov a jej životnosť je 30 rokov.

debata chyba
Viac na túto tému: #Praha #diaľnica D1 #Brno
Články podľa značiek