Do Bratislavy denne prichádza vyše 33-tisíc áut. Mesto ich chce zastaviť

Aby takéto množstvo áut nekončilo v centre hlavného mesta, magistrát plánuje výstavbu parkovísk typu P+R (zaparkuj a jazdi ďalej verejnou dopravou).

27.10.2021 18:00
parkovanie, parkovisko, auto, bratislava Foto: ,
Hlavné mesto je preplnené autami. Pomôcť by mu mali nové pravidlá parkovania.
debata (31)

Vyše 130 000 ľudí a viac ako 33 000 áut dochádza denne do Bratislavy. Informuje o tom hlavné mesto v koncepcii k výstavbe parkovacích domov, záchytných parkovísk či k nadstavbám parkovísk. Hovorí, že tieto čísla môžu byť ešte vyššie, keďže v štatistike nie sú zarátaní zahraniční turisti. Aby takéto množstvo áut nekončilo v centre hlavného mesta, magistrát plánuje výstavbu parkovísk typu P+R (zaparkuj a jazdi ďalej verejnou dopravou). Niekoľko takýchto parkovísk už v Bratislave a jej okolí vzniklo.

„Víziou plánu výstavby P+R parkovísk je primárne znížiť objem individuálnej automobilovej dopravy, smerujúcej do širšieho centra mesta a rezidenčných zón a zachytávať týchto návštevníkov podľa možnosti mimo územia Bratislavy priamo pri železničných staniciach v mestách a obciach v regióne, prípadne na vstupoch do hlavného mesta,“ píše mesto v koncepcii, ktorú schválili bratislavskí mestskí poslanci na svojom októbrovom zasadnutí.

papuča, blokovacie zariadenie Čítajte viac Parkovanie v Bratislave po novom: Bez podpory elektromobilov, komplikácie pre firmy

Magistrát v koncepcii pomenúva aj vhodné lokality pre takýto typ parkovísk. Ide napríklad o priestor pri obchodnom centre na Zlatých pieskoch, pri obchodných domoch v Lamači a Petržalke, na Jasovskej, v Jurajovom dvore, v areáli Incheby, v Rači v časti Komisárky, pri zoologickej záhrade, v Janíkovom dvore či na Zlatých pieskoch. Dokopy sa tu ráta s vyše 2 300 parkovacími miestami.

Pre zachytenie áut ešte pred vstupom do Bratislavy sa už postavili, prípadne ešte plánujú vybudovať viaceré parkoviská P+R. Niektoré sú aj v hlavnom meste ako parkovisko pri cintoríne Vrakuňa či pri Železničnej stanici (ŽST) Devínska Nová Ves. Medzi ďalšími lokalitami sú terminál individuálnej osobnej prepravy v Ivanke pri Dunaji, ŽST Malacky, areál Píla v Malackách, ŽST Nové Košariská, ŽST Pezinok, Pezinok-Za dráhou, ŽST Senec, Senec-Železničná, ŽST Svätý Jur, ŽST Šenkvice, ŽST Zohor, ŽST Bernolákovo či ŽST Miloslavov. Dokopy by tu po vybudovaní všetkých projektov malo vzniknúť vyše 1800 parkovacích mi­est.

SR Bratislava Cykloveža Nivy Stanica BAX Čítajte viac Nehorázna suma na nových Nivách. Euro na hodinu za parkovanie bicykla!

Bratislava v koncepcii podotýka, že pre zmysluplné budovanie P+R parkovísk je nevyhnutná regulácia statickej dopravy v tých okrajových zónach mesta, ktoré sú najviac dotknuté parkovaním nerezidentov. Hlavné mesto pripravuje spustenie regulácie parkovania – Bratislavský parkovací asistent PAAS v prvých zónach v januári 2022. Ide o Petržalku sever (Dvory 4), Tehelné pole a Krasňany.

Bratislavský parkovací asistent: Ceny, hodiny, zvýhodnenia (Predbežný návrh)

V roku 2019 schválené ceny v rámci parkovacej politiky ostávajú nezmenené. Rezident za prvé auto zaplatí na rok 39 eur, za druhé auto 150 eur na rok a za tretie auto 500 eur na rok. V balíku služieb bude zároveň 100 voľných parkovacích hodín na rok, ktoré je možné poskytnúť na parkovanie návštevám, ale aj dve hodiny parkovania denne v inej zóne za desať eur ročne. Vodiči, ktorí nemajú trvalý pobyt v hlavnom meste, budú podľa typu zóny platiť od 0,50 eura do dvoch eur za hodinu. Elektromobily budú mať zľavu 50 % z hodinového parkovného (t.j. v cieľovej lokalite). Rezidentská parkovacia karta zvýhodnená nebude, zaberajú totiž rovnaký priestor ako ostatné motorové vozidlá. Zaregistrovať bude možné vozidlá s celkovou dĺžkou do 5,3 metra.

31 debata chyba
Viac na túto tému: #parkovanie #parkovanie v Bratislave #PAAS #parkoviská typu P+R
Články podľa značiek