Vyše 130 000 ľudí a viac ako 33 000 áut dochádza denne do Bratislavy. Informuje o tom hlavné mesto v koncepcii k výstavbe parkovacích domov, záchytných parkovísk či k nadstavbám parkovísk. Hovorí, že tieto čísla môžu byť ešte vyššie, keďže v štatistike nie sú zarátaní zahraniční turisti. Aby takéto množstvo áut nekončilo v centre hlavného mesta, magistrát plánuje výstavbu parkovísk typu P+R (zaparkuj a jazdi ďalej verejnou dopravou). Niekoľko takýchto parkovísk už v Bratislave a jej okolí vzniklo.
„Víziou plánu výstavby P+R parkovísk je primárne znížiť objem individuálnej automobilovej dopravy, smerujúcej do širšieho centra mesta a rezidenčných zón a zachytávať týchto návštevníkov podľa možnosti mimo územia Bratislavy priamo pri železničných staniciach v mestách a obciach v regióne, prípadne na vstupoch do hlavného mesta,“ píše mesto v koncepcii, ktorú schválili bratislavskí mestskí poslanci na svojom októbrovom zasadnutí.
Čítajte viac Parkovanie v Bratislave po novom: Bez podpory elektromobilov, komplikácie pre firmyMagistrát v koncepcii pomenúva aj vhodné lokality pre takýto typ parkovísk. Ide napríklad o priestor pri obchodnom centre na Zlatých pieskoch, pri obchodných domoch v Lamači a Petržalke, na Jasovskej, v Jurajovom dvore, v areáli Incheby, v Rači v časti Komisárky, pri zoologickej záhrade, v Janíkovom dvore či na Zlatých pieskoch. Dokopy sa tu ráta s vyše 2 300 parkovacími miestami.
Pre zachytenie áut ešte pred vstupom do Bratislavy sa už postavili, prípadne ešte plánujú vybudovať viaceré parkoviská P+R. Niektoré sú aj v hlavnom meste ako parkovisko pri cintoríne Vrakuňa či pri Železničnej stanici (ŽST) Devínska Nová Ves. Medzi ďalšími lokalitami sú terminál individuálnej osobnej prepravy v Ivanke pri Dunaji, ŽST Malacky, areál Píla v Malackách, ŽST Nové Košariská, ŽST Pezinok, Pezinok-Za dráhou, ŽST Senec, Senec-Železničná, ŽST Svätý Jur, ŽST Šenkvice, ŽST Zohor, ŽST Bernolákovo či ŽST Miloslavov. Dokopy by tu po vybudovaní všetkých projektov malo vzniknúť vyše 1800 parkovacích miest.
Čítajte viac Nehorázna suma na nových Nivách. Euro na hodinu za parkovanie bicykla!Bratislava v koncepcii podotýka, že pre zmysluplné budovanie P+R parkovísk je nevyhnutná regulácia statickej dopravy v tých okrajových zónach mesta, ktoré sú najviac dotknuté parkovaním nerezidentov. Hlavné mesto pripravuje spustenie regulácie parkovania – Bratislavský parkovací asistent PAAS v prvých zónach v januári 2022. Ide o Petržalku sever (Dvory 4), Tehelné pole a Krasňany.
Bratislavský parkovací asistent: Ceny, hodiny, zvýhodnenia (Predbežný návrh)
V roku 2019 schválené ceny v rámci parkovacej politiky ostávajú nezmenené. Rezident za prvé auto zaplatí na rok 39 eur, za druhé auto 150 eur na rok a za tretie auto 500 eur na rok. V balíku služieb bude zároveň 100 voľných parkovacích hodín na rok, ktoré je možné poskytnúť na parkovanie návštevám, ale aj dve hodiny parkovania denne v inej zóne za desať eur ročne. Vodiči, ktorí nemajú trvalý pobyt v hlavnom meste, budú podľa typu zóny platiť od 0,50 eura do dvoch eur za hodinu. Elektromobily budú mať zľavu 50 % z hodinového parkovného (t.j. v cieľovej lokalite). Rezidentská parkovacia karta zvýhodnená nebude, zaberajú totiž rovnaký priestor ako ostatné motorové vozidlá. Zaregistrovať bude možné vozidlá s celkovou dĺžkou do 5,3 metra.