Povinný obmedzovač rýchlosti sa blíži. Autá opäť predraží

Od polovice budúceho roka budú musieť byť všetky novo homologizované autá v EÚ vybavené ďalším prvkom aktívnej bezpečnosti. Inteligentný obmedzovač rýchlosti vám bude zasahovať do riadenia najprv „slušne“. Neskôr pritvrdí.

28.10.2021 05:00
debata (48)
Systém inteligentného obmedzenia rýchlosti ISA... Foto: HERE
ISA - inteligentný obmedzovač rýchlosti Systém inteligentného obmedzenia rýchlosti ISA bude pomerne zložitý. Bude musieť čerpať dáta on-line nielen z kamier, ale aj z aktualizovanej mapy rýchlostných limitov.

Čas letí ako voda, a tak si už možno ani nespomeniete na rok 2019, keď Európsky parlament prijal návrh Európskej rady pre bezpečnosť dopravy o nových povinných bezpečnostných prvkoch áut. Dostanú sa do nich už čoskoro. Bude ich celkom deväť a jedným z nich sa stane aj takzvaný inteligentný obmedzovač rýchlosti ISA (Intelligent Speed Assist). Od 1. júla 2022 ním budú musieť byť vybavené všetky novo homologizované vozidlá a od júla 2024 všetky nové autá mieriace k zákazníkom, teda aj modely, ktoré boli schválené pred týmto termínom. Brusel si od tohto systému sľubuje zníženie počtu smrteľných nehôd na európskych cestách o 20 %, keďže nedodržiavanie rýchlostných limitov považuje za jednu z hlavných príčin nehodovosti.

alkohol kontrola Čítajte viac Budeme v autách povinne ‘fúkať‘? Brusel by to tak chcel!

Systém ISA upozorní vodiča na prekročenie limitu zvukovou výstrahou alebo hapticky vibráciou volantu, prípadne sedadla. V prvej fáze teda nepôjde o aktívne zásahy do riadenia. To, čo však vyzerá jednoducho, jednoduché nie je. Dôvod je zrejmý, ISA potrebuje informácie o rýchlostných limitoch, a to podľa krajín a tiež na miestach, kde nie je rýchlosť vyznačená dopravnou značkou či v situáciách, ak sú značky zle viditeľné, napríklad ak sú zarastené zeleňou alebo zasnežené. V takýchto prípadoch sú totiž kamery vozidla skenujúce značky bezmocné. Na systéme ISA tak pracuje množstvo softvérových spoločností. Jednou z nich je aj firma HERE, ktorú vlastní viacero automobilových výrobcov, napríklad Audi, BMW, Mercedes-Benz, Mitsubishi ale aj Intel, Bosch či Continental.

Systém bude musieť pracovať aj za zníženej... Foto: HERE
ISA - inteligentný obmedzovač rýchlosti Systém bude musieť pracovať aj za zníženej viditeľnosti či v situáciách, keď nebude možné čítať dopravné značky.

Aj to naznačuje, že vývoj ISA je poriadne drahý. Skladať naň sa musí viacero partnerov. Výsledkom vývoja je takzvaná ISA Map, ktorá poskytuje asistenčným systémom vozidla informácie o aktuálnych rýchlostných limitoch kedykoľvek a kdekoľvek bez ohľadu na počasie a nezávisle od dopravného značenia. V pamäti má uložené všetky národné predpisy, časové obmedzenia limitov podľa dennej či nočnej doby aj aktuálne rýchlostné obmedzenia. Systém bude teda pracovať s online dátami. To ale znamená, že každé vozidlo bude musieť byť pripojené a tiež vybavené čítačkou dopravných značiek. Systém bude možné spočiatku deaktivovať. Ale nie natrvalo. Po každom naštartovaní sa opäť aktivuje.

Škoda Kodiaq - Paríž Tour de France Čítajte viac V Paríži jazdia od pondelka ‘maximálkou‘ 30 km/h!

V ďalšej fáze sa pasívna výstraha sprísni na úroveň zásahov do riadenia. Najprv spomalením vozidla, teda znížením výkonu motora, ktoré bude možné prekonať prudším zošliapnutím plynového pedála. Neskôr sa podmienky opäť sprísnia. Ak bude vodič pokračovať zakázanou rýchlosťou viac ako niekoľko sekúnd, ISA začne vydávať varovné zvukové signály podobné upozorneniam na nezapnuté bezpečnostné pásy. A tie prestanú až po spomalení. Hrozí však aj scenár, že elektronika vám jednoducho nedovolí porušiť rýchlostný limit. Potom sa ale vynára otázka bezpečnosti. Jednoducho, v istých situáciách, napríklad pri predbiehaní, môže byť akcelerácia nutná pre zabránenie kolízii. Ak ju auto odmietne, môže posádku vystaviť vážnym rizikám.

© Autorské práva vyhradené

48 debata chyba
Viac na túto tému: #Ísá #obmedzovač rýchlosti #rýchlostný asistent
Články podľa značiek