Idú sa nakupovať technológie pre tunel Višňové. Vraj predražené

Podľa Útvaru hodnota za peniaze pochybnosti pri obstarávaní technológií vyvoláva odhadovaná cena aj navrhnutý spôsob výberu dodávateľa. ˇUšetriť vraj možno milióny.

11.11.2021 18:00
Tunel Višňové Foto:
Tunel Višňové je najproblematickejším na celej stavbe D1.
debata (4)

Tunel Višňové je momentálne strategickou a najdôležitejšou stavbou, spojenou s dokončením diaľnice D1. Bez neho sa motoristi nevyhnú Strečnu, Žilina sa nedočká efektívneho a fungujúceho obchvatu mesta a ľudia budú aj naďalej stáť v nekonečných kolónach, ktoré sa pod Strečnom objavujú so železnou pravidelnosťou.

Asi najproblematickejší a najsledovanejší diaľničný úsek D1 s tunelom Višňové by mal byť dokončený na konci roka 2023, stáť by to malo vyše štvrť miliardy eur a zhotoviteľom je spoločnosť Skanska.

Aby to bolo možné, Národná diaľničná spoločnosť (NDS) už teraz pripravuje verejné obstarávanie na dodanie technológií pre Višňové. Hoci je projekt spoločensky návratný, podľa Útvaru hodnota za peniaze (ÚHP) pochybnosti vyvoláva odhadovaná cena aj navrhnutý spôsob výberu dodávateľa.

Podľa odhadov NDS investičné náklady na technológie tunela dosiahnu 71,5 milióna eur. Väčšina z nich podľa ÚHP nie je riadne zdôvodnená. Na základe porovnania s rozpočtom na tunel Okruhliak je podľa hodnotenia ÚHP možné očakávanú hodnotu zákazky znížiť na 65,5 milióna eur.

rýchlostná cesta R7 Čítajte viac Ako ďalej s diaľnicami? Prioritu má D1 a D3, juh musí počkať

„Odhad nákladov na technológiu tunela je možné znížiť o 6 miliónov eur na 65,5 milióna eur najmä znížením rozpočtu na vetranie tunela podľa jednotkových cien z odhadu pre Tunel Okruhliak s podobným technickým riešením,“ uvádza sa v hodnotení projektu.

Štátna diaľničná firma plánuje obstarať technológie formou dvojkolového súťažného dialógu a v prvom kole obmedziť počet uchádzačov na základe kvality. Takéto obmedzenie je zbytočné. Štandardným spôsobom, ako môže obstarávateľ zabezpečiť okrem výhodnej ceny aj potrebnú kvalitu uchádzačov, sú podľa ÚHP dobre nastavené podmienky účasti v tendri.

ÚHP odporúča preveriť, či je možné nahradiť súťažné kritérium rýchlosti dodania technológie požiadavkou na dodanie v termíne v súlade s harmonogramom stavebnej časti. Sprejazdnenie diaľnice totiž závisí aj od dokončenia stavebných prác, ktoré prebiehajú nezávisle od dodávky technológie tunela.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #NDS #tunel Višňové #Lietavská Lúčka - Dubná Skala #dostavba diaľnice #ÚHP
Články podľa značiek