Rekonštrukcia cesty II/531 medzi obcami Muráň a Muránska Huta v okrese Revúca, ktorú minulý rok vážne poškodili prudké prívalové dažde, je ukončená. Táto cesta sa stala známou potom, ako o jej rekonštrukcii začiatkom októbra minulého roku spoločne informovali vtedajší premiér Matovič, minister financií a súčasný premiér Heger, riaditeľ Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) a šéf Úradu vlády.
Je to asi jediná cesta druhej triedy v celej histórii Slovenska, pri ktorej o zahájení rekonštrukcie informovali osobne premiér s ministrom financií. Hrdili sa vtedy tým, ako štátu svojou efektivitou dokázali ušetriť 11 miliónov eur na vraj predraženej zakázke.
Matovič vtedy, verný svojmu slovníku, predstaviteľom Baskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) odkázal, že „štát nie je dojná krava“ a predraženú opravu uhradia v podstatne nižšej čiastke. Keď ho predstavitelia BBSK upozornili, že nehovorí pravdu, presnejšie, že pri deklarovanej výške úspor vychádza z odhadov, ktoré v tom čase už dávno neplatili, tak namiesto ospravedlnenia prišiel od vtedajšieho premiéra ďalší trest – vyhlásil, že sľúbenú sumu im zníži ešte viac.
Napokon však všetko dobre dopadlo a práce za viac ako 7,5 milióna eur, ktoré trvali desať mesiacov a patrili medzi najnáročnejšie rekonštrukcie v Banskobystrickom kraji definitívne skončili. S opravou cesty sa začalo 16. októbra 2020, k čiastočnému sprejazdneniu došlo už po dvoch mesiacoch nepretržitej práce stavebných mechanizmov a k úplnému začiatkom decembra.
Viac o rekonštrukcii tejto cesty sme písali v nasledujúcom článku:
Čítajte viac Matovič kontra Lunter. Úspora alebo premiérova hra s miliónmi?Pri rekonštrukcii cesty boli využité mechanizmy do náročného terénu, medzi nimi aj kráčajúci bager, ktorý bol schopný dostať sa na miesta, kde to štandardným strojom nebolo umožnené. Na stavbe bolo namontovaných a opravených viac ako desať km zvodidiel a položených vyše 2500 ton asfaltových zmesí. Zosunutý svah bol v najkritickejšom mieste sanovaný technológiou násypu vystuženého oceľovými sieťami spoločne s 3D systémom Krismer.
"Ide o oceľový trojrozmerný roštový systém panelov, kotvených do svahu, pričom tieto panely sú vyplnené kamenivom. To zabezpečuje vysokú životnosť a viac-menej bezúdržbovosť. Je to prvá stavba na Slovensku, kde je v tomto prevedení použitý tento systém,“ vysvetlil vedúci strediska závodu Inžinierske staviteľstvo spoločnosti Skanska SK Peter Ošvát. Použité technológie a uskutočnené vodozádržné opatrenia by mali zabezpečiť, že podobné poškodenie cesty by sa už v budúcnosti nemalo opakovať.