Úsek diaľnice D1 Hubová - Ivachnová: Štát zvažuje vypovedanie zmluvy so staviteľom!

Obchvat Ružomberka v úseku Hubová - Ivachnová mal byť pôvodne dokončený v roku 2017, neskôr sa hovorilo o konci roku 2023. A vyzerá to tak, že ani tento termín nie je istý.

, , 27.12.2021 18:00
Výstavba úseku D1 Hubová - Ivachnová Foto:
Výstavba úseku D1 Hubová - Ivachnová, tunel čebrať bude onedlho prerazený.
debata (228)

Začiatkom decembra sme písali, ako výrazne sa posunuli práce na budovaní jedného z najproblema­tickejších úsekov diaľnice D1, ktorým je Hubová – Ivachnová. Na stavbe sa asfaltuje križovatka Hubová, pokračuje sa v stabilizovaní mostných opôr a v razení tunela Čebrať. Proti zosuvu pôdy sa realizujú 17 metrov hlboké šachty. Ide o unikátny projekt a technologicky veľmi výnimočný a náročný, no podľa NDS všetko napredovalo dobre.

A to je v prípde tohto úseku, po ktorom sme mali jazdiť už od roku 2017, naozaj dôležité. „Trvám na tom, že úsek D1 Hubová – Ivachnová musí byť sprejazdnený do konca roku 2023 spolu s úsekom Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala. Len tak to dáva zmysel,“ povedal totiž minister dopravy Andrej Doležal (nom. Sme rodina) v máji tohto roku počas kontrolného dňa na uvedenom úseku. Podľa neho nový úsek diaľnice prinesie v prvom rade bezpečnosť na cestách pre vyše 20 tisíc áut denne, ako aj časovú úsporu 12 minút v porovnaní s jazdou po starej ceste.

Takto to na stavbe vyzeralo v novembri tohto roku:

Výstavba úseku D1 Hubová - Ivachnová, tunel...
Výstavba úseku D1 Hubová - Ivachnová, tunel...
+4Výstavba úseku D1 Hubová - Ivachnová, tunel...

Prešlo však len niekoľko dní a situácia je zrazu diametrálne odlišná. „Vypovedanie zmluvy so zhotoviteľom je jedným zo scenárov v súvislosti s problémovou výstavbou liptovského úseku diaľnice D1 Hubová – Ivachnová,“ – Doležal to pripustil s tým, že o tom už informoval premiéra Eduarda Hegera (OĽaNO), ale momentálne o tom nechce viac hovoriť.

„Je to strategické rozhodnutie, ktoré chceme urobiť na úrovni vlády, aby to bolo v záujme občanov. Scenárov je tam viac, toto je jeden z nich,“ povedal Doležal na sociálnej sieti o možnosti zopakovania situácie so stavbou úseku D1 s tunelom Višňové pri Žiline. Táto stavba bola pre neschopnosť bývalého zhotoviteľa zastavená takmer dva roky po zrušení zmluvy, dostavbu úseku od jari tohto roka už zabezpečuje iný zhotoviteľ.

Obchvat Ružomberka na D1 v úseku Hubová – Ivachnová v dĺžke takmer 15 kilometrov mal byť pôvodne dokončený v roku 2017, neskôr sa hovorilo o termíne do konca roka 2023. Pre zosuv pri západnom portáli tunela Čebrať museli stavbu preprojektovať, zmeniť trasu a predĺžiť tunel. To malo vplyv na predĺženie lehoty výstavby aj na zvýšenie zmluvnej ceny momentálne na úrovni takmer 290 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty. Zhotoviteľom je česko-slovenské združenie stavebných spoločností OHL ŽS, a.s., a Váhostav – SK, a.s.

Obchvat Ružomberka ušetrí vyše 16 minút

Úsek liptovskej diaľnice D1 Hubová – Ivachnová bude mať celkovú dĺžku 14,92 km. Začína mimoúrovňovou križovatkou Hubová, prostredníctvom ktorej bude napojený na I/18. Trasa križuje rieku Váh, vedie severným svahom údolia Váhu a obcou Hrboltová, za ktorou vchádza trasa diaľnice do tunela Čebrať s dĺžkou 3,63 km a pred mimoúrovňovou križovatkou Likavka vychádza z tunela. Odtiaľ pokračuje pod hradom Likavka, severným obchvatom obcí Martinček a Lisková a opätovne križuje rieku Váh. Po približne pätnástich kilometroch sa nový úsek D1 na svojom konci pri Ivachnovej plynule napojí na diaľnicu smerujúcu do Košíc.

© Autorské práva vyhradené

228 debata chyba
Viac na túto tému: #výstavba diaľnic #diaľnica D1 #Hubová - Ivachnová #andrej doležal
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek