Spoplatnenie vnútorného bratislavského obchvatu pripomína nikdy nekončiaci príbeh. Najprv sa objavili informácie, že jeho dve časti, konkrétne úseky Lamač – Pečňa na diaľnici D2 a nadväzujúci úsek Pečňa – Prístavný most na diaľnici D1 budú spoplatnené s tým, že na nich bude potrebné mať platnú diaľničnú známku od marca tohto roku.
Tie totiž boli podľa aktualizovaného zoznamu vymedzených úsekov diaľnic, ciest I. a II. triedy zaradené medzi tie s výberom mýta. Niektoré médiá túto informáciu interpretovali tak, že v daných úsekoch budú po novom platiť všetci motoristi a teda osobné autá s hmotnosťou do 3,5 tony po nich budú môcť jazdiť iba so zakúpenou diaľničnou známkou. Úseky mali byť zaradené medzi spoplatnené od začiatku roku, povinnosť mať na nich platnú diaľničnú známku mala platiť od začiatku marca 2022.
To ministerstvo dopravy vyvrátilo a vysvetlilo, že v daných úsekoch bude iba vyberané mýto pre nákladnú dopravu. A okamžite sa vynoril ďalší vážny problém. Dané úseky sú totiž pomerne výrazne využívané aj autobusmi Dopravného podniku Bratislavy (DPB) v rámci mestskej hromadnej dopravy a taktiež vozidlami mestskej firmy Odvoz a likvidácia odpadu (OLO). A tie budú tiež potrebovať mýtne jednotky.
Čítajte viac Bez ekoexperimentov: Praha nakúpi autobusy za dve miliardy. Všetky naftové„Zmena bude mať priamy vplyv na náklady verejnoprospešnej služby, ktorou je verejná doprava a iné služby. Vyplýva nám z nej totiž vybaviť vozidlá palubnou jednotkou, čo predstavuje pre DPB ďalšiu finančnú záťaž,“ uviedla hovorkyňa Bratislavy Katarína Rajčanová.
Zaobstaranie a prevádzka mýtnych jednotiek predstavuje podľa hlavného mesta zvýšenie nákladov o takmer 400 000 eur ročne. Magistrát tvrdí, že zdroje, ktoré by mohli smerovať na rozvoj a podporu MHD, tak budú využité neefektívne na prevádzku a udržiavanie systému palubných jednotiek. Prípadne na úhradu nevyhnutného mýta pri prejazde celým vymedzeným úsekom.
Bratislavská samospráva pripomína, že DPB pritom už v súčasnosti cez palubné počítače autobusov disponuje exaktnými údajmi, z ktorých je zrejmá intenzita a zaťaženie cestnej siete. Nevidí preto dôvod dodatočne ho merať a vyhodnocovať mýtnym systémom.