Nedávno sme písali o tom, ako sa Slovensko verbálne hlási k všetkým strategicky a environmentálne dôležitým cieľom Európskej únie. Skutky sú však podstatne skromnejšie, než slová. Aktuálne tu máme novú stratégiu pre inteligentnú a udržateľnú dopravu na Slovensku. Tento dokument schválila vláda v stredu (26. januára).
A znie pomerne zaujímavo, vyberáme z neho pár bodov. Do roku 2030 sa má zabezpečiť zdieľanie dát medzi rôznymi druhmi osobnej a nákladnej dopravy, predaj jednotných cestovných lístkov na viac druhov dopravy a takisto by do tohto termínu mala železničná a vodná intermodálna doprava úplne konkurovať cestnej doprave.

Do roku 2050 by zas takmer všetky automobily, dodávky, autobusy ale aj nákladné autá mali mať prakticky nulové emisie. Napomôcť dosiahnutiu tohto cieľa má rozvoj elektromobility či využitie vodíkového pohonu. Zároveň by do roku 2050 mal byť počet úmrtí spôsobených dopravou takmer nulový vďaka využitiu inteligentných prvkov v infraštruktúre, prijatiu Akčného plánu BECEP a aj autonómnemu riadeniu.
Zo strany predstaviteľov štátu a jednotlivých ministerstiev každú chvíľu zaznieva, ako aj na Slovensku „zatočíme“ so spaľovacími autami a budeme tu jazdiť na ekologických a bezemisných elektromobiloch. A tieto plány sa stali základom stratégie pre inteligentnú a udržateľnú dopravu na Slovensku.

Ciele sú to pekné, ale chýba podrobnejší a realizovateľný plán, ako sa k nim dostať. Chýba nám totiž aj úplne základná podpora elektromobility formou dotovania vozidiel, fungujúca už roky prakticky vo všetkých vyspelých krajinách Európy.
Aby sa mohla stratégia, o ktorej práve píšeme naplniť a aby sme dostáli našim verejne deklarovaným ekologickým záväzkom, vyplývajúcim napríklad z plánu Fit for 55, tak by malo v roku 2025 po našich cestách jazdiť 51 520 nízkoemisných vozidiel (teda v podstate elektromobilov a plugin-hybridov, pretože len tie dokážu mať priemerné emisie oxidu uhličitého pod hranicou 50 gramov na kilometer).
Ak chceme naozaj emisie osobných automobilov znížiť do roku 2030 o 55 percent, tak v ňom by ich malo jazdiť 236 520. A viete, koľko ich bolo na Slovensku do roku 2020 zaregistrovaných? Len 3 715. Ak k tomu prirátame aj predaj za rok 2021, môžeme povedať, že aktuálne je na Slovensku zaregistrovaných necelých šesť tisíc nízkoemisných vozidiel.

Namiesto ich podpory sa však stále hovorí o rozvoji vodíkovej infraštruktúry, ktorá je však oproti elektromobilom prakticky v celej Európe zatiaľ „v plienkach“. Len pre zaujímavosť – viete, koľko vodíkových áut sa minulý rok predalo na Slovenku? Jedno.
To, čo potrebujeme teraz, aby sme dobehli Európu, nie sú pekne znejúce a nezáväzne dlhodobé vízie, ale reálna podpora predaja elektromobilov, o ktorej minister hospodárstva Richard Sulík (SaS) z nejakých záhadných dôvodov nechce ani počuť. A potrebujeme ju čo najskôr, pretože, ako sa hovorí, už včera bolo neskoro.