Lex D1/D4: Novela zákona výrazne urýchli výstavbu diaľnic

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá napríklad ruší v presne špecifikovaných prípadoch odkladný účinok odvolania proti stavebnému povoleniu, rovnako aj ako odvolania proti právoplatnosti rozhodnutia o zmene stavby pred dokončením.

14.02.2022 20:00
Kysucká diaľnica D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec Foto:
Novela zákona by mala výrazne urýchliť výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest. (Ilustračné foto)
debata (1)

Minulý týždeň schválil parlament novelu zákona, o ktorej minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina) opakovane hovorí ako o „lex D1/D4“. To preto, lebo ide o zákon, ktorý by mal výrazne urýchliť výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest. A jeho vznik skutočne súvisí s problematickou diaľničnou križovatkou D1 a D4, ktorú štát akosi „pozabudol“ postaviť a teraz sa hľadá riešenie, ako túto absurdnú situáciu čo najrýchlejšie napraviť.

To riešenie sa volá novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá. tento zákon obsahuje sériu opatrení, ktoré môžu výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest podľa slov ministra Doležala „zrýchliť o mesiace, a v niektorých prípadoch o viac ako rok…“

A ako je to možné? Podľa Doležala napríklad preto, lebo investor môže na svoje riziko nečakať na právoplatnosť rozhodnutia o vydaní stavebného povolenia, respektíve na právoplatnosť rozhodnutia o zmene stavby pred dokončením. Táto úprava sa týka Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). „Často sa nám to stáva v procese stavby, že stavba zastane z dôvodu relatívne malej veci, ktorá musí byť schválená na stavebnom úrade, a týmto spôsobom to zásadne urýchľujeme,“ podotkol. Zároveň minister zdôraznil, že sa neodoberá právo odvolať sa voči rozhodnutiu o vydaní stavebného povolenia.

Konkrétne sa v zákone hovorí, že odkladný účinok odvolania proti stavebnému povoleniu a rozhodnutiu o zmene stavby pred dokončením možno vylúčiť, ak stavebník pred vydaním stavebného povolenia preukázal, že má vlastnícke alebo iné právo k pozemku, na ktorom sa má uskutočniť stavba diaľnice alebo podal návrh na vyvlastnenie takého pozemku podľa všeobecného predpisu o vyvlastnení alebo má priznanú predbežnú držbu takého pozemku podľa tohto zákona alebo má vlastnícke alebo iné právo k stavbe, ktorá má byť asanovaná.

Zároveň sa presnejšie špecifikuje aj platnosť stavebného povolenia, a to takto: Stavebné povolenie stráca platnosť, ak sa so stavbou diaľnice nezačalo do piatich rokov odo dňa nadobudnutia vykonateľnosti stavebného povolenia. Stavebný úrad môže v odôvodnených prípadoch na žiadosť stavebníka predĺžiť platnosť stavebného povolenia najviac o päť rokov. Lehota na začatie stavby diaľnice na pozemku, ku ktorému stavebník pred vydaním stavebného povolenia nenadobudol vlastnícke právo alebo iné právo a ktorý je predmetom vyvlastňovacieho konania podľa všeobecného predpisu o vyvlastnení, počas trvania vyvlastňovacieho konania neplynie.

Diaľnica Čítajte viac Križovatka D1/D4: Ja za to nemôžem, to ty!

Zároveň sa pri stavbe diaľnice sa kolaudačné konanie zlúči s konaním o zmene stavby pred dokončením vždy, pokiaľ sa skutočným realizovaním zmeny stavby podstatne nemení účel stavby diaľnice a zmena stavby sa realizuje na pozemkoch uvedených v stavebnom povolení pre stavbu diaľnice

Novela zákona upravuje aj právo zodpovedajúce vecnému bremenu pre vlastníka elektrického, telekomunikačného a potrubného vedenia v súvislosti s potrebnou preložkou týchto vedení pri stavbe diaľnic. Zmeny, ktoré novela prináša, nájdete na tomto odkaze.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #výstavba diaľnic #novela zákona #andrej doležal #križovatka D1/D4 #Lex D1/D4
Články podľa značiek