Axicles: Američania predstavili nový bezpečnostný systém pre kamióny

Systém Tractor Anti-Roll System považuje americká spoločnosť Axicles za dôležitejší než mnohé iné povinné bezpečnostné prvky pre autá a kamióny. Zabraňuje totiž tomu, aby sa spolu s návesom prevrátil aj ťahač.

17.02.2022 14:00
debata
Princíp ochrany ťahača a jeho vodiča spočíva v... Foto: Axicles
Axicles - Tractor Anti-Roll System 2022 Princíp ochrany ťahača a jeho vodiča spočíva v rozdelení súpravy. Postará sa o to špeciálna točňa so senzormi a s rozpojovacím systémom TARS.

Prevrátená kamiónová súprava na ceste nie je nič výnimočné. Len v USA dochádza ročne k viac ako 9 000 zraneniam a úmrtiam v nákladnej doprave práve kvôli prevráteniu ťažkých súprav. Poisťovne za tieto škody vyplatia ročne 3,5 miliardy dolárov. Pritom by išlo zabrániť aspoň zbytočným zraneniam a úmrtiam. Tvrdí to americká spoločnosť Axicles, ktorá vyvinula zariadenie Tractor Anti-Roll System (TARS). To síce nedokáže zamedziť prevráteniu návesu, ale aspoň zabráni prevráteniu ťahača.

Loprais Čítajte viac Karel Loprais: Ako sa z robotníka stala legenda Dakaru

V kritických situáciách má najväčšiu tendenciu k prevráteniu náves kamióna. Keďže je však pevne spojený s ťahačom, prevráti sa s ním aj celá kabína. A to je kameň úrazu. Po takomto incidente je totiž ohrozený nielen tovar, ale aj vodič. Navyše vodič stráca akúkoľvek kontrolu nad ťahačom, z čoho plynú ďalšie sekundárne škody. Tractor Anti-Roll System by ale vedel odpojiť včas náves od ťahača. Princíp je jednoduchý. Točňa obsahuje senzory schopné rozoznať riziko a samotný odpojovací mechanizmus. Ak hodnoty preťaženia prekročia hraničnú medzu, dôjde k rozdeleniu súpravy.

Pozrite sa, ako Axicles demonštrovala funkčnosť systému TARS v Mohavskej púšti.

Dôležité je, že ťahač ostane na kolesách a vodič v bezpečí. Funkčnosť systému TARS demonštrovala spoločnosť Axicles pokusom v Mohavskej púšti a to veľmi efektným spôsobom. Na vytvorenie kritickej situácie použila prúdový motor Boeingu 777. Ten vytvoril taký silný prúd vzduchu, že náves kamióna nemal šancu. Tlak pôsobiaci na jeho bočnú plochu ho prevrátil. Vďaka točni so zariadením TARS ale došlo k včasnému rozpojeniu súpravy, čím systém predišiel rizikám zranení. Zakladateľ spoločnosti Steve Krug dúfa, že sa mu podarí získať investorov, aby sa systém rozšíriť.

Futuricum - rekord elektrického kamióna Čítajte viac Elektrický kamión prešiel 1 099 km bez nabíjania. Zhltne batérie pre 10 elektromobilov

Tractor Anti-Roll pomôže v rôznych situáciách. K prevráteniam súprav dochádza napríklad z dôvodu chyby vodiča, chybných zásahov asistenčných systémov alebo vplyvom silného vetra. Dve tretiny nákladov na sanáciu poistnej udalosti pritom tvoria škody spojené práve s ťahačom. Len jedna tretina súvisí s návesom. Z práce vodiča kamióna by sa tak stalo bezpečnejšie povolanie. Štatistiky totiž uvádzajú, že ide o jedno z najrizikovejších zamestnaní, rizikovejších, ako je byť smetiarom, pokrývačom striech alebo drevorubačom.

Axicles - Tractor Anti-Roll System 2022
Axicles - Tractor Anti-Roll System 2022
+4Axicles - Tractor Anti-Roll System 2022

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #bezpečnosť #kamióny #Axicles #TARS
Články podľa značiek