V bratislavskom Vlčom hrdle dnes zástupcovia spoločnosti Messer Tatragas otvorili pre verejnosť prvú vodíkovú čerpaciu stanicu. Tá je prevádzkovaná v prenajatých priestoroch spoločnosti Slovnaft. Historicky prvým autom, ktoré na Slovensku natankovalo vodík, bola Toyota Mirai v súkromnom vlastníctve. Výhodou tejto čerpacej, respektíve plniacej stanice je, že umožní tankovať vodík nielen osobným autám, ale aj autobusom.
V rámci dohodnutého partnerstva Messer Slovnaft (spoločná firma spoločností Messer a Slovnaft) odoberá vodík od Slovnaftu a svojimi vlastnými technológiami ho upravuje tak, aby mal parametre, potrebné pre plnenie vozidiel. Vodík sa v Slovnafte zatiaľ vyrába z metánu, takže nejde teda ešte o zelený vodík, ktorý mnohí považujú za významnú zbraň v boji proti klimatickej zmene.
Miernym obmedzením je aj to, že vodík sa tam zatiaľ zatiaľ plní s tlakom maximálne 200 barov, pričom štandardom je 350 barov a niektoré plničky umožňujú pracovať až s tlakom 700 barov. Použitý tlak je dostatočný, aby napríklad Toyota Mirai po dotankovaní prešla ďalších 150 až 200 kilometrov.
Vodíková plniaca stanica zatiaľ nebude samoobslužná a záujemci o čerpanie sa musia jednorazovo zaregistrovať prostredníctvom internetu. Cena vodíku na tejto čerpacej stanici sa aktuálne pohybuje okolo hranice 15 eur za kilogram. Pri väčších odberoch ju bude možné dohodnúť individuálne.
Ide však o prvú verejnú stanicu, ktorá by mala uľahčiť budovanie vodíkovej infraštruktúry a zjednodušiť život tým, ktorí už vodíkové autá majú a musia ich chodiť plniť do zahraničia. Tak, ako bude rásť záujem o vodík, bude aj spoločnosť Messer Tatragas rozširovať počet a parametre plniacich staníc.
Zaujímavé je, že spoločnosť Messer Tatragas otvorila prvú vodíkovú čerpačku len tri dni predtým, ako plánuje v Trnave predstaviť prvú mobilnú čerpaciu vodíkovú stanicu ministerstvo hospodárstva za účasti jeho šéfa Richarda Sulíka (SaS) a generálneho riaditeľa Slovenskej inovačnej a energetickej agentúry Petra Blaškovitša. Stať by sa tak malo v pondelok 21. februára.