Spoločnosti zaoberajúce sa lízingom lietadiel podľa Financial Times riešia, ako stiahnuť do konca marca lietadlá v hodnote rádovo miliárd dolárov od ruských leteckých spoločností. Je to nutné kvôli sankciám Európskej únie.
Ich súčasťou je totiž aj to, že EÚ na svojom území zakazuje využívanie a lety „akýchkoľvek lietadiel vlastnených, prenajatých alebo inak kontrolovaných ruskou právnickou alebo fyzickou osobou,“ uviedla v nedeľu na mikroblogovacej sieti predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová s tým, že „nebudú môcť pristáť, vzlietnuť alebo preletieť nad územím EÚ.“
Sankcie sa týkajú aj prenajatých lietadiel, tvrdí denník Financial Times s odvolaním sa na troch ľudí informovaných o situácii. To znamená, že lízingové spoločnosti nemôžu s ruskými, respektíve Rusmi vvlastnenými spoločnosťami uzatvárať nové zmluvy a musia vypovedať existujúce zmluvy do 30 dní.
Čítajte viac Volvo ako prvá automobilka zastavila dodávky aj výrobu áut v RuskuA z toho majú lízingovky vrásky na čele, ide im totiž o lietadlá v hodnote rádovo miliárd dolárov. V aktuálnej situácii sa môže stať aj to, že ruské spoločnosti ich jednoducho odmietnu vrátiť a prestanú platiť aj lízing. Ako to bude v skutočnosti, si aktuálne netrúfa predpovedať nikto – ani samotné lízingovky.
Ázijská lízingová firma BOC Aviation napríklad uviedla, že väčšinu jej lietadiel v Rusku zasiahnu sankcie Európskej únie, ktoré si vyžadujú ukončenie prenájmu do 28. marca. Spoločnosť BOC spresnila, že má v Rusku 18 lietadiel, ktoré predstavujú 4,5 percenta jej flotily. Sú v prenájme dcérskej spoločnosti Aeroflotu – Pobeda, ako aj v Ural Airlines, S7 Airlines a AirBridgeCargo Airlines.
„Našou zásadou je plne dodržiavať všetky zákony, ktoré sa vzťahujú na naše podnikanie,“ uviedla BOC vo vyhlásení. „Praktické dôsledky nových sankcií EÚ sú zložité a v súčasnosti nemôžeme poskytnúť ďalšie informácie,“ dodala.
Podľa analytickej firmy Cirium majú ruské spoločnosti v prevádzke 980 osobných lietadiel, z toho 777 je na lízing. Dve tretiny z nich alebo 515 lietadiel s odhadovanou trhovou hodnotou okolo 10 miliárd USD (8,92 milióna eur) je prenajatých od zahraničných firiem.
Čítajte viac Výsmech automobilkám: Európske nebo stále križujú ‘lietadlá duchov‘AerCap Holdings, najväčšia svetová lízingová spoločnosť, má podľa poradenskej firmy IBA najviac lietadiel v Rusku a na Ukrajine, celkovo 152. AerCap uviedla, že v súlade so sankciami ukončí svoju lízingovú činnosť s ruskými leteckými spoločnosťami a dodala, že k 31. decembru 2021 bolo 5 % jej flotily podľa účtovnej hodnoty prenajatej ruským prepravcom.
Spoločnosť má vo svojom celkovom portfóliu viac ako 2000 lietadiel a medzi jej ruských klientov patria Aeroflot, S7 Airlines, Rossiya, Azur Air a Ural Airlines, uvádza sa na webovej stránke.
Avolon, druhá najväčšia lízingová spoločnosť na svete, má menej ako 20 lietadiel v Rusku a jedno alebo dve na Ukrajine z celkovej flotily viac ako 550 lietadiel, povedal generálny riaditeľ Domhnal Slattery. Poznamenal tiež, že vyradenie významných ruských bánk z medzinárodného platobného systému SWIFT môže sťažiť leteckým spoločnostiam platenie účtov. Avolon sa ale odmietol vyjadriť k sankciám.
Dubaj Aerospace Enterprise (DAE) má podľa svojej webovej stránky najmenej troch zákazníkov spomedzi ruských leteckých spoločností vrátane Aeroflotu. Na žiadosť o komentár však spoločnosť neodpovedala.