Koncom minulého roku sa Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) rozhodol zrušiť dlho pripravovanú súťaž na rýchlostnú cestu R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany. A to veľmi nasrdilo ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina).
Ešte začiatkom septembra minulého roku sme písali, že Košičania sa môžu tešiť. Všetko bolo totiž pripravené na zahájenie výstavby výstavby II. etapy rýchlostnej cesty R2 v úseku Košice-Šaca – Košické Oľšany v celkovej dĺžke 14,3 kilometra.
Koncom roku však bolo zrazu všetko inak. Úrad pre verejné obstarávanie súťaž 20. decembra zrušil – a podľa Doležala z úplne absurdného dôvodu, kvôli dvom chýbajúcim slovám. „Úrad (pre verejné obstarávanie, pozn. redakcie) nám nariadil zrušiť súťaž pri svojej druhej ex ante kontrole pred podpisom zmluvy. Dôvodom nebolo to, že by boli podmienky zásadným spôsobom diskriminačné, že by bola neprimerane vysoká cena, alebo že by sme pochybili pri zákone o verejnom obstarávaní. Úrad nám nariadil zrušiť súťaž pre dve chýbajúce slová: alebo ekvivalent,“ informoval tesne pred Vianocami minister dopravy Andrej Doležal (nom. Sme rodina).

Doležal vysvetlil, že keď požadovali, aby súťažiaci dokladovali odborníkov, tí mali mať skúsenosti aspoň 10 rokov so stavbami a so štandardami FIDIC. „Je to úplne legitímna požiadavka, ale vytkli nám, že sme tam nemali: ‚FIDIC alebo ekvivalent‘. Neexistuje však ekvivalent štandardu FIDIC. Existuje ekvivalent k iným zmluvným a obchodným podmienkam, ale v oblasti stavebníctva ide o nezmysel,“ argumentoval Doležal. Podľa neho ide o absurdnosť a rozhodnutie úradu považuje za za bezprecedentné, neodborné, mimo aplikačnú prax a ministerstvo dopravy sa proti nemu odvolá.
Potom nasledovalo až trochu nedôstojné dokazovanie si, koho profesionálnym zlyhaním situácia vznikla a či skutočne ide iba o „dve slovíčka“. Celá situácia vyústila dokonca do prijatia novely zákona, upravujúceho verejné obstarávania a kontroly. O čo v nej ide si môžete prečítať v tomto článku:

Ak by ÚVP rozhodol o zrušení tendra ešte pred tým, ako vyššie popísaná novela nadobudne platnosť, muselo by sa začať odznova a 140 miliónov eur, určených na tento projekt by bolo stratených. Úrad sa však rozhodol diplomaticky držať bobríka mlčanlivosti, čo umožnilo tender doviesť do úspešného konca.
Napokon vedenie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) podpísalo zmluvu na výstavbu úseku R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany so skupinou Eurovia SK a Eurovia CS. Zhotoviteľovi začala plynúť 30-dňová lehota, počas ktorej si preberie stavenisko a môže sa pustiť do práce.
Výstavba juhovýchodného obchvatu Košíc sa tak začne už v najbližších týždňoch a potrvá približne tri roky. Vo výsledku prepojí diaľnicu D1 s rýchlostnou cestou R4. Zároveň bude aj súčasťou medzinárodného koridoru Via Carpatia. Úsek Košice, Šaca – Košické Oľšany bude mať 14,3 kilometra a jeho výstavba má stáť 132,6 milióna eur bez DPH. Financovaný bude v prevažnej miere z eurofondov.