Iniciatíva, ktorú v júli 2021 založili mestá Aachen, Augsburg, Freiburg, Hannover, Lipsko, Münster a Ulm spolupracuje so spolkovou vládou na zmene zákonov tak, aby samosprávy mohli podľa vlastného uváženia regulovať rýchlosti na území, kde majú kompetenciu a aby mali právo plošne obmedziť maximálnu povolenú rýchlosť v intraviláne na 30 km/h.
Táto iniciatíva čerpá svoju legitimitu z minuloročného uznesenia Európskeho parlamentu obsahujúceho súbor dopravných opatrení, ktoré majú zvýšiť bezpečnosť premávky. Europoslanci totiž svojho času odhlasovali, že v dekáde medzi rokmi 2010 a 2020 by sa mala úmrtnosť na cestách EÚ znížiť o polovicu. A tých 50 percent sa neodvíjalo od nejakých serióznych analýz, ale jednoducho znelo pekne.
Takýto výrazný pokles sa za 10 rokov nepodarilo dosiahnuť, no aj tak počet smrteľných nehôd klesol veľmi výrazne – až o 36 percent. To „až“ však europoslanci zamenili za „len“ a prišli s ďalšími návrhmi, ako pôvodný cieľ dosiahnuť. A jedným z najdôležitejších je samozrejme plošné zníženie rýchlosti v obciach na 30 kilometrov za hodinu v obytných zónach a všade tam, kde je zvýšený pohyb chodcov a cyklistov.
Popri ňom europoslanci požadovali napríklad aj nulovú toleranciu alkoholu, vytvorenie fondu na rozvoj cestnej infraštruktúry, dotovaného z pokút a aj zavedie špeciálneho „jazdného nerozptyľujúceho módu“ pre mobilné zariadenia. Plošnú tridsiatku už zaviedli niektoré európske mestá. Jedným z posledných bol napríklad v uplynulom roku Paríž. Viac sme o tom písali v tomto článku:
Čítajte viac Paríž sa búri. Obmedzenie maximálky na 30 km/h vraj spôsobuje chaosV Nemecku, kde je ešte stále neobmedzená rýchlosť na diaľniciach, však táto iniciatíva našla až prekvapivo veľkú živnú pôdu. Len pred niekoľkými dňami už počet nemeckých a obcí, ktoré sa k nej pridali, dosiahol stovku a v čase písania tohto článku ich už bolo stošesť.
Nemecká „semaforová“ vláda sa však k nej zatiaľ stavia zdržanlivo. Medzitým však aj napriek tomu, že v nej sedia Zelení, odmietla návrh na zrušenie neobmedzenej rýchlosti na diaľniciach. To však ešte bolo pred nešťastnou medializovanou jazdou českého miliardára, ktorý sa v Nemecku na diaľnici rozhodol otestovať maximálku svojho Chironu a napokon dosiahol rýchlosť 417 km/h.
Čítajte viac Český miliardár ‘vytočil‘ nemeckého ministra dopravy. Na Bugatti jazdil 417 km/hTo pohoršilo aj mnohých Nemcov a opätovne rozvírilo debatu o zrušení neobmedzenej rýchlosti. Ako napokon dopadne a či sa Nemci rozhodnú skutočne aj pre plošné zavedenie tridsiatky v obciach ešte len uvidíme.
Kde už „tridsiatku“ využívajú
Na plošné zníženie rýchlosti na 30 km/h v mestách pristúpilo od tohtoročného mája Španielsko, podľa úradov sa úprava týka zhruba 60 až 70 percent mestských ulíc a ciest v krajine. „Tridsiatka“ tu platí napríklad na všetkých mestských komunikáciách s jedným pruhom v každom smere. Od tohtoročného januára sa povolenou maximálnu „tridsiatkou“ môže jazdiť vo väčšine ulíc belgického hlavného mesta Brusel, v susednom Holandsku platí v mnohých mestách táto maximálna rýchlosť už niekoľko rokov a do platnosti by v krajine malo tiež vstúpiť plošné zníženie rýchlosti na tento limit.