Iba pred pár dňami sme písali, že minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina) už podpísal pre Slovenskú správu ciest (SSC) prísľub finančného krytia na plánovú výstavbu obchvatu Šale na ceste prvej triedy I/75. Cestárom tak podľa šéfa rezortu dopravy teoreticky nič nebráni tomu, aby vyhlásili nové verejné obstarávanie na uvedenú stavbu. Vtedy však ešte nebolo známe stanovisko analytikov z Útvaru hodnoty za peniaze, ktoré je k plánovanému obchvatu mesta Šaľa oveľa kritickejšie, než očakávala SSC a minister Doležal.
Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) navrhuje Slovenskej správe ciest (SSC) opraviť chybnú analýzu plánovej výstavby obchvatu Šale na ceste prvej triedy I/75. Zároveň by mala vyhodnotiť prípadnú zmenu projektu s cieľom zvýšiť prínosy, napríklad zmenou okružných križovatiek na stykové.
Verejné obstarávanie by podľa analytikov malo byť vyhlásené s možnosťou jeho zrušenia, ak sa návratnosť nepreukáže. „Slovenská správa ciest pre tento úsek aktualizovala štúdiu uskutočniteľnosti. Avšak má výrazné medzery a neumožňuje tým dobre odpovedať na otázku, aká je hodnota za peniaze projektu," upozornil ÚHP na sociálnej sieti.
Čítajte viac Šaľa sa konečne dočká obchvatu! Minister Doležal prisľúbil peniazeŠtátni cestári by na základe odporúčania analytikov mali znížiť stavebné náklady na šaliansky obchvat úpravou jednotkových cien na úroveň minulých cestných projektov. „Náklady by tak mohli byť nižšie o takmer 20 miliónov eur (75,5 mil. eur namiesto 95,3 mil. eur s DPH). Takýto odhad zohľadňuje najaktuálnejšie ceny. Inflačnou doložkou vo verejnom obstarávaní zároveň chráni pred ďalším nárastom," uviedol ÚHP. Celkové investičné náklady sa odhadujú na 106 mil. eur s DPH, z toho stavebné náklady tvoria 95 mil. eur a už vynaložené náklady na prípravu projektu tvoria 9 mil. eur.
Štúdia podľa ÚHP napríklad nezohľadňuje situáciu na cestách pripájajúcich sa na obchvat a nadhodnocuje časové úspory. Nevysvetľuje ani to, prečo sa ráta s vyšším nárastom dopravy v porovnaní s prognózami podľa platného technického predpisu. Analytici navrhujú riešiť dopravu v meste v dlhodobom horizonte a zvážiť ďalšie opatrenia, ako sú podpora a rozvoj cyklistickej, pešej alebo autobusovej dopravy, prípadne rozšírenie existujúceho alebo vybudovanie nového mosta v centre mesta.
„Pretože obchvat dokáže zmierniť intenzitu dopravy v Šali, no prognózy hovoria, že aj po jeho vybudovaní sa bez ďalších opatrení intenzita dopravy v centre mesta do 10 rokov dostane na dnešnú úroveň," dodal ÚHP. Obchvat hodnotil už v roku 2019, kedy odporúčal pred jeho realizáciou dopracovať prieskumy a analýzu nákladov a prínosov.