Najdôležitejšia križovatka vonkajšieho diaľničného obchvatu Bratislavy, ktorá uľahčí život najmä motoristom zo zvyšku Slovenska, ktorí pokračujú ďalej do Maďarska, Rakúska alebo Česka bola štátom počas jeho výstavby doslova škandalózne opomínaná. Po dokončení obchvatu súkromným konzorciom tak miliardová stavba plní svoj účel len čiastočne.
PO veľkej vlne kritiky, ktorá sa zdvihla v závere minulého roka sa politici snažia „hasiť“ vzniknutú situáciu. Aj preto začiatkom februára schválil parlament novelu zákona, o ktorej minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina) opakovane hovorí ako o „lex D1/D4“. To preto, lebo ide o zákon, ktorý by mal výrazne urýchliť výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest. A jeho vznik skutočne súvisí s problematickou diaľničnou križovatkou D1 a D4.
Tento zákon obsahuje sériu opatrení, ktoré môžu výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest podľa slov ministra Doležala „zrýchliť o mesiace, a v niektorých prípadoch o viac ako rok…“ Vias sme sa mu venovali v tomto článku:
Čítajte viac Lex D1/D4: Novela zákona výrazne urýchli výstavbu diaľnicAby sa však jej výstavba pohla vpred, musí byť najprv jasné, kto ju postaví. Lebo ani na to sa v posledných dvoch-troch rokoch absolútne nemyslelo. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) až teraz vyhodnocuje cenové ponuky na jej dostavbu. Úspešné ukončenie vyhodnocovania sa odhaduje na koniec apríla. Informoval o tom odbor komunikácie Ministerstva dopravy a výstavby (MDV) SR.
„Uchádzači boli požiadaní o vysvetlenie niektorých častí predložených ponúk, pričom ich odpovede následne posudzuje komisia na vyhodnotenie ponúk, ktorá pravidelne zasadá,“ priblížil rezort dopravy pre TASR.
Diaľničiari 3. septembra 2021 zaslali do európskeho vestníka oznámenie o vyhlásení verejného obstarávania k zákazke na stavebné práce pre stavbu D1 Bratislava – Triblavina, rozšírenie. Rekonštrukcia diaľnice D1 je nevyhnutná na zabezpečenie križovania s diaľnicou D4. Hodnotu zákazky NDS odhadla na vyše 127 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH).
Rekonštrukcia D1 bude pozostávať z prevedenia dopravy zo súčasnej diaľnice na obchádzkové trasy po vetvách budúcej križovatky D1/D4, následnej kompletnej výmeny vozovky D1 vrátane zdvihu nivelety, výstavby nových mostov, ako aj dokončenia križovatkových vetiev križovatky D1/D4 vedúcich popod D1.