Nemecko zruší dotácie na elektroautá. Plug-in hybridy ‘zareže‘ už tento rok

Bolo len otázkou času, dokedy budú vlády ochotné dotovať nákup elektromobilov. Robia totiž poriadnu „sekeru“ v rozpočtoch. Brzdu plánuje zatiahnuť už aj Nemecko, automobilová veľmoc Európy. A to rýchlejšie ako sa predpokladalo.

21.04.2022 16:00
debata (20)
Terčom v oku sú pre nemeckú semaforovú vládu... Foto: BMW
BMW - plug-in hybrid Terčom v oku sú pre nemeckú semaforovú vládu najmä kontroverzné plug-in hybridy. Ich prínos pre životné prostredie je minimálny, no aj na ne sa vzťahuje dotácia vo výške 4 000 eur.

Nemecko bolo k podpore elektromobilov najprv zdržanlivé. Dotácie na ich nákup zaviedlo relatívne neskoro, ale toto váhanie kompenzovalo veľkorysou čiastkou až 9 000 eur. V súčasnosti nákup elektromobilov dotuje sumou 6 000 eur a nabíjateľných plug-in hybridov 4 500 eur. Pre štátny rozpočet je však takáto podpora dlhodobo neudržateľná. Ďalšie straty vyplývajú z výpadku daní z uhľovodíkových palív a ďalších úľav, napríklad na cestnej dani. Nová „semaforova“ koalícia, tak už plánuje zatiahnuť „elektrickú“ brzdu. Informoval o tom Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Podľa jeho zdrojov okreše Nemecko podporu rýchlejšie ako sa predpokladalo. Dotácie na kontroverzné plug-in hybridy, ktorých prínos pre ochranu klímy je sporný, chce úplne zrušiť do konca tohto roka. Podpora elektromobilov má zas klesnúť o 2 000 eur na 4 000 eur v budúcom roku a na 3 000 eur do konca roka 2024. Od roku 2025 majú byť dotácie celkom zrušené a presmerované do iných projektov na ochranu atmosféry. Podľa ministra hospodárstva Roberta Habecka sú už plug-in hybridy cenovo konkurencieschopné a preto ich netreba podporovať dotáciou.

Mercedes-Benz  300 de - plug-in hybrid diesel Čítajte viac EÚ pôjde po krku plug-in hybridom. Môže ich to zabiť

Pre elektromobily bude ale zastavenie dotácií problém, pretože už viackrát sa ukázalo, že batériové vozidlá sú bez finančných stimulov prakticky nepredajné. Dotácie tiež deformujú trh. Sú tu príklady, kedy časť tejto podpory končila vo vrecku automobilky a nie zákazníka. Alebo dokonca vo vrecku lízingových spoločností. Reakcia automobilového priemyslu i tak na seba nenechala dlho čakať. „Predčasné ukončenie dotácií pre plug-in hybridy by ohrozilo nábeh elektrickej mobility,“ uviedla vo štvrtok vo vyhlásení Hildegard Muellerová, z VDA.

elektromobil, nabíjanie, čakanie Čítajte viac Nemcov elektromobily nelákajú. Ani s dotáciami

Podľa nej sú totiž nabíjateľné hybridy „mostíkom" k čistým elektromobilom. Muellerová tiež kritizovala, že dotácia je viazaná na dátum dodania vozidiel, čo vytvára neistotu ohľadom konečnej ceny, pretože zákazníci musia kvôli problémom s dodávateľským reťazcom na svoje autá často čakať aj mnoho mesiacov. Návrhy ministerstva kontrolovaného zelenými vyvolali nesúhlas aj zo strany jedného z vládnych partnerov -strany „probiznisových“ Slobodných demokratov.

„Vládna koalícia by sa nemala odchýliť od svojho pôvodného plánu dotácií, pretože k dosiahnutiu klimatických cieľov prispievajú aj plug-in hybridy, povedal Bernd Reuther, hovorca dopravnej politiky FDP. „Musíme urobiť prechod na tieto vozidlá čo najatraktívnejším a primerane ich dotovať,“ povedal Reuther pre noviny Rheinische Post. Tak či tak sa zlatá éra dotácií elektrických áut končí. Ak tak učiní Nemecko, automobilová veľmoc Európy, príklad z neho si vezmú aj ďalšie veľké európske ekonomiky.

KBA - emisie NOx Čítajte viac Švajčiari pochopili. Plug-in hybridy vytiahli z ‘dotačnej zásuvky‘

© Autorské práva vyhradené

20 debata chyba
Viac na túto tému: #dotácie #Nemecko #elektromobily #dotácie na elektromobily
Články podľa značiek