Tunel Višňové je momentálne strategickou a najdôležitejšou stavbou, spojenou s dokončením diaľnice D1. Bez neho sa motoristi nevyhnú Strečnu a Žilina sa nedočká efektívneho a fungujúceho obchvatu mesta. Aj preto je jeho pokračujúca dostavba mimoriadne sledovaná.
Súčasný zhotoviteľ informoval, že za rok od začiatku prác na úseku zabetónoval 332 tunelových blokov (klenieb) z celkových 478, pripravil násypové telesá, oporné a zárubné múry. „Skanska zrealizovala osem polí druhého najdlhšieho mosta, vrátane rozpracovania všetkých pilierov, spolu je 26 pilierov, z toho 17 je zrealizovaných,“ uviedla spoločnosť.
Vybudovala aj váhadlo na inom moste, teda jeho nosnú konštrukciu budovanú po etapách od stredu piliera symetricky na obe strany. Zabezpečila tiež čiastočnú pokládku nosníkov na kľúčovom moste, položených je 68 nosníkov, zostáva položiť 236, na ďalšom moste položila 48 a ešte položí 54 nosníkov. „Vyrobených a zabudovaných je viac ako 147-tisíc kubických metrov betónu z celkového objemu 400-tisíc kubických metrov. Väčšina zostávajúcich betónov predstavuje výplň dna tunela a konštrukciu vozoviek,“ vysvetlili predstavitelia spoločnosti Skanska SK.
Zároveň nový zhotoviteľ na 90 % opravil primárne ostenie, kde sa zistil po zoskenovaní tunela výrazne väčší objem prác. Vykonal tiež monitoring drenážneho systému na odvedenie horninovej vody, kde sa takisto zistili vyššie defekty na drenáži, a to je v štádiu riešenia. Na trase diaľnice sa začali práce na všetkých mostoch. „Mosty majú ukončené zakladanie a 85 % spodnej stavby, dokončujú sa nosné konštrukcie na rozostavaných mostoch a v križovatke Lietavská Lúčka sa realizuje mostný zvršok (rímsy). Budujú sa zárubné a oporné múry, realizuje sa kanalizácia diaľnice, dláždené priekopy, ako aj portálové budovy,“ povedala Žgravčáková.
Čítajte viac NDS: Termín dokončenia tunelu Višňové sa posunie o mesiace, nie o týždneDostavba úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové sa však bude musieť predĺžiť a to predbežne do septembra alebo októbra 2024. Dôvodom je potrebná oprava zatiaľ zistených nedostatkov blokov sekundárneho ostenia tunela po predchádzajúcom zhotoviteľovi. Potrebné je ešte skontrolovať stav väčšiny blokov tohto ostenia.
Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nom. Sme rodina) o tom informoval začiatkom mája s tým, že súčasný zhotoviteľ skupina Skanska už skôr avizoval predĺženie lehoty stavebných prác o šesť až deväť mesiacov. S dokončením problematickej stavby sa predtým počítalo do konca roka 2023, prípadne začiatkom roka 2024.
Stavba diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové zahŕňa osem mostov, dva najdlhšie budú dlhé 947 a 585 metrov. Na západe sa tento úsek napojí na už dokončený úsek D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, na východe sa napojí na už skôr sprevádzkovaný obchvat Vrútok a Martina na diaľničnom úseku Dubná Skala – Turany. Po dokončení úseku s tunelom Višňové vznikne kompletný obchvat Žiliny, ktorý zníži intenzitu dopravy v meste a zároveň by mal ušetriť viac ako dvadsať minút cesty smerom do Tatier. Okrem priamejšej trasy sa vodiči vyhnú aj častým dopravným komplikáciám na existujúcej ceste prvej triedy I/18 pod hradom Strečno.