Namiesto Renaultov Moskviče? Rusi to myslia vážne

Opustená fabrika Renaultu v Moskve má začať vyrábať autá, ktoré tu schádzali z liniek v osemdesiatych a deväťdesiatych rokoch. Je to zúfalý pokus zachrániť aspoň nejakú automobilovú produkciu.

17.05.2022 06:00
debata (66)
Posledným  modelom Moskviča bol Moskvič 214100... Foto: AZLK
Moskvič 2141 Posledným modelom Moskviča bol Moskvič 214100 Svjatogor, teda modernizovaný typ 2141 Aleko z roku 1986. Výroba bežala v Moskve až do roku 2001, keď automobilka skrachovala. Je možné, že sa vráti.

Doteraz sa o tom len šepkalo, no Renault v pondelok oficiálne oznámil, že svoj 67,69 % podiel v ruskej automobilke AvtoVaz prevedie za symbolický rubeľ na ruský Ústredný výskumný a vývojový inštitút pre automobily a motory NAMI. Dohoda obsahuje šesťročnú opciu na spätné odkúpenie za tú istú sumu zvýšenú o prípadné ruské investície v priebehu tohto obdobia. Je to zvláštny postup, ale Renault sa tým zbaví dilemy či podnikať v krajine, ktorá surovo zaútočila na iný štát, a to s vierou, že ak sa politická situácia v budúcnosti upokojí, mohol by eventuálne nadviazať na dovtedajšiu činnosť.

AvtoVaz - 50. rokov Čítajte viac Rusi budú vyrábať autá bez katalyzátorov! Aj tak bežia len štyri závody

Tam ale Renault s prevodmi majetku nekončí. Bol totiž tiež 100-percentným vlastníkom v spoločnosti Renault Russia, teda moskovskej fabriky, kde vyrábal modely Renault Duster, Kaptur, Arkana a tiež Nissan Terrano, čo bola upravená Dacia Duster pre niektoré trhy. Tento závod, ktorý stojí z dôvodu útoku na Ukrajinu už od marca, pripadne mestu Moskva. „Prijali sme ťažké, ale nevyhnutné rozhodnutie a je to aj zodpovedné rozhodnutie voči našim 45 000 zamestnancom v Rusku," uviedol generálny riaditeľ skupiny Renault Luca de Meo vo vyhlásení.

Aurus Komendant - 2022 Čítajte viac Aurus Komendant: Rusi plánujú premiéru ‘Putiniovho SUV‘. Zakryje totálny rozklad?

Pripomeňme, že Renault mal v Rusku aktíva vo výške približne 2,2 miliardy eur, najvoac zo všetkých západných automobiliek, a táto krajina bola preň druhým najvýznamnejším trhom. Čo ale bude ďalej so závodmi v Moskve a v Togliatti? AvtoVaz, teda výrobca Lád, sľubuje obnovenie produkcie starších modelov s nižšou špecifikáciou a nižšou emisnou normou s tým, že chýbajúce komponenty zo Západu získa z Číny. Linky by sa mali podľa Dmitrija Azarova, gubernátora Samarskej oblasti, rozbehnúť 23. mája. To však nie je prvý termín, kedy sa tak malo stať. Dôvodom sklzu sú vraj pandemické opatrenia v Číne. Oveľa zaujímavejší je ale osud závodu v Moskve.

Moskvič 2141Y2 Jurij Dlougorukij bolo zúfalým... Foto: AZLK
Moskvič 2141 Moskvič 2141Y2 Jurij Dlougorukij bolo zúfalým pokusom automobilky zaujať štátnu správu. Nepodarilo sa.

Ako oznámil starosta Moskvy Sergej Sobjanin, mesto plánuje výrobu áut pod historickou značkou Moskvič! To je priam šokujúce, pretože Moskvič skrachoval v roku 2001. Ako Sobjanin dodal, má ísť o klasické autá so spaľovacím motorom a neskôr dokonca aj o elektromobily. Ťažko si však predstaviť, ako budú budúce Moskviče vyzerať. Vývoj nového auta trvá najmenej tri roky, ale v Rusku beží čas oveľa pomalšie. Nie je teda vylúčené, že na linky sa dostanú staré modely z deväťdesiatych rokov, čo sú deriváty „tragického“ Aleka 2141 z roku 1986, presláveného svojou nespoľahlivosťou.

autotor Čítajte viac Logistický chaos: Rusi ukázali, ako im sankcie komplikujú výrobu áut

Napríklad modely 214100 Svjatogor alebo jeho predĺžená verzia 2141Y2 Jurij Dlougorukij. Kedy sa tak stane, Sobjanin nespresnil. V každom prípade sa po odchode západných investorov z Ruska vráti tamojší automobilový priemysel o niekoľko desaťročí späť. Pomôcť síce môžu čínske automobilky, no viacerí analytici upozorňujú, že o „znárodnené“ západné fabriky nebudú mať pravdepodobne záujem. Aj kvôli vzťahom s Európou. Výhodnejší pre nich bude export čínskych vozidiel do Ruska. Tak by zabodovať mohli, ale stavať na nohy zruinovaný ruský autopriemysel nedáva príliš zmysel.

© Autorské práva vyhradené

66 debata chyba
Viac na túto tému: #Rusko #Renault #Lada #výroba áut #Moskvič #AvtoVaz #vojna na Ukrajine #AZLK
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek