Doteraz sa o tom len šepkalo, no Renault v pondelok oficiálne oznámil, že svoj 67,69 % podiel v ruskej automobilke AvtoVaz prevedie za symbolický rubeľ na ruský Ústredný výskumný a vývojový inštitút pre automobily a motory NAMI. Dohoda obsahuje šesťročnú opciu na spätné odkúpenie za tú istú sumu zvýšenú o prípadné ruské investície v priebehu tohto obdobia. Je to zvláštny postup, ale Renault sa tým zbaví dilemy či podnikať v krajine, ktorá surovo zaútočila na iný štát, a to s vierou, že ak sa politická situácia v budúcnosti upokojí, mohol by eventuálne nadviazať na dovtedajšiu činnosť.
Čítajte viac Rusi budú vyrábať autá bez katalyzátorov! Aj tak bežia len štyri závodyTam ale Renault s prevodmi majetku nekončí. Bol totiž tiež 100-percentným vlastníkom v spoločnosti Renault Russia, teda moskovskej fabriky, kde vyrábal modely Renault Duster, Kaptur, Arkana a tiež Nissan Terrano, čo bola upravená Dacia Duster pre niektoré trhy. Tento závod, ktorý stojí z dôvodu útoku na Ukrajinu už od marca, pripadne mestu Moskva. „Prijali sme ťažké, ale nevyhnutné rozhodnutie a je to aj zodpovedné rozhodnutie voči našim 45 000 zamestnancom v Rusku," uviedol generálny riaditeľ skupiny Renault Luca de Meo vo vyhlásení.
Čítajte viac Aurus Komendant: Rusi plánujú premiéru ‘Putiniovho SUV‘. Zakryje totálny rozklad?Pripomeňme, že Renault mal v Rusku aktíva vo výške približne 2,2 miliardy eur, najvoac zo všetkých západných automobiliek, a táto krajina bola preň druhým najvýznamnejším trhom. Čo ale bude ďalej so závodmi v Moskve a v Togliatti? AvtoVaz, teda výrobca Lád, sľubuje obnovenie produkcie starších modelov s nižšou špecifikáciou a nižšou emisnou normou s tým, že chýbajúce komponenty zo Západu získa z Číny. Linky by sa mali podľa Dmitrija Azarova, gubernátora Samarskej oblasti, rozbehnúť 23. mája. To však nie je prvý termín, kedy sa tak malo stať. Dôvodom sklzu sú vraj pandemické opatrenia v Číne. Oveľa zaujímavejší je ale osud závodu v Moskve.
Ako oznámil starosta Moskvy Sergej Sobjanin, mesto plánuje výrobu áut pod historickou značkou Moskvič! To je priam šokujúce, pretože Moskvič skrachoval v roku 2001. Ako Sobjanin dodal, má ísť o klasické autá so spaľovacím motorom a neskôr dokonca aj o elektromobily. Ťažko si však predstaviť, ako budú budúce Moskviče vyzerať. Vývoj nového auta trvá najmenej tri roky, ale v Rusku beží čas oveľa pomalšie. Nie je teda vylúčené, že na linky sa dostanú staré modely z deväťdesiatych rokov, čo sú deriváty „tragického“ Aleka 2141 z roku 1986, presláveného svojou nespoľahlivosťou.
Čítajte viac Logistický chaos: Rusi ukázali, ako im sankcie komplikujú výrobu áutNapríklad modely 214100 Svjatogor alebo jeho predĺžená verzia 2141Y2 Jurij Dlougorukij. Kedy sa tak stane, Sobjanin nespresnil. V každom prípade sa po odchode západných investorov z Ruska vráti tamojší automobilový priemysel o niekoľko desaťročí späť. Pomôcť síce môžu čínske automobilky, no viacerí analytici upozorňujú, že o „znárodnené“ západné fabriky nebudú mať pravdepodobne záujem. Aj kvôli vzťahom s Európou. Výhodnejší pre nich bude export čínskych vozidiel do Ruska. Tak by zabodovať mohli, ale stavať na nohy zruinovaný ruský autopriemysel nedáva príliš zmysel.