Zníženie ‘maximálky‘ kvôli Ukrajine veľa paliva neušetrí. Tvrdia autokluby

Brusel zvažuje plošné obmedzenie maximálnej povolenej rýchlosti v snahe znížiť spotrebu palív v čase hroziacej energetickej chudoby. Viaceré nemecké autokluby tento návrh kritizujú. Vraj bude úspora minimálna.

26.05.2022 14:00
debata (20)
Obmedzenie maximálnej rýchlosti by podľa... Foto: Shutterstock
Holandsko - zníženie rýchlostného limitu Obmedzenie maximálnej rýchlosti by podľa predstáv Bruselu malo znížiť spotrebu benzínu a nafty. Nemecké autokluby oponujú, že to prinesie malý efekt.

Do konca roka chce Európska únia úplne zastaviť dovoz ruskej ropy do Európy, aby platbami za túto surovinu nefinancovala Putinov režim a jeho agresiu na Ukrajine. Zbaviť sa závislosti od dodávok z Ruska však nebude jednoduché. Pomôcť prekonať tieto následky by mohla znížená spotreba palív – benzínu a nafty. Brusel preto podľa nemeckého Focusu zvažuje obmedziť maximálnu povolenú rýchlosť áut vo všetkých krajinách. Šepká sa o dočasnom obmedzení. Žiadne oficiálne návrhy však zatiaľ prezentované neboli.

Zato sa už stihli ozvať niektoré nemecké autokluby. Téma rýchlosti je totiž v Nemecku, v jedinej bašte neobmedzenej rýchlosti na diaľniciach, často témou dňa. Plošný limit na úrovni 130 km/h sa snažia už dlhodobo presadiť viaceré environmentálne organizácie aj niektorí politici. Asi neprekvapí, že teraz je "maximálka“ opäť na pretrase dňa. Najstarší nemecký autoklub Automobilclub von Deutschland (AvD) však tvrdí, že efekt takéhoto opatrenia by bol absolútne zanedbateľný a nijako by nás neochránil pred prípadnou energetickou chudobou.

Doprava - rýchlosť Čítajte viac Pred 45 rokmi u nás začal rýchlostný raj. Jazdilo sa bez ‘maximálky‘!

Pri svoje argumentácii vychádza z dát o emisiách CO2, ktoré sú priamo úmerné spotrebovanému palivu. Autoklub tvrdí, že zníženie tempa na 130 km/h by ročne ušetrilo len dva milióny ton CO2 ročne, čo predstavuje iba smiešnych 0,26 percenta z celkovej produkcie 762 miliónov ton. Bolo by to teda 0,26 % ušetreného paliva z ročnej spotreby. Analýza dopravy v Nemecku navyše ukázala, že takmer 80 % vodičov nejazdí rýchlejšie ako 130 km/h a len dve percentá jazdia rýchlejšie ako 160 km/h. Z toho polovica rýchlych jázd bola zaznamenaná v neskorých večerných alebo nočných hodinách.

Paríž 30 km/h Čítajte viac ‘Rýchlostný raj‘ chce znížiť maximálku v obci na 30 km/h

„Diskusia o všeobecnom rýchlostnom limite sa už dávno stala politickým koloritom, ktorý sa objavuje pri každej príležitosti, ktorá sa naskytne. Teraz z dôvodu šetrenia energie. To si však nevyžaduje štátny paternalizmus. Nemeckí občania sa môžu sami rozhodnúť, či chcú, alebo nechcú šetriť energiu pomalou jazdou,“ povedal Generálny tajomník AvD Lutz Leif Linden. Navyše pripomína, že na nemeckých cestách prudko pribúdajú elektromobily, ktoré nepotrebujú naftu ani benzín. Okrem AvD odmieta zavedenie rýchlostného limitu aj národné združenie „Mobil in Deutschland“.

Naopak, ekologicky zamerané autokluby VCD a ACE Europa sú za obmedzenie rýchlosti – ACE napríklad požaduje rýchlosť len 100 km/h, o ktorej sa vraj šepká už aj v Bruseli. Luxemburský minister energetiky Turmes pre agentúru DPA povedal: „To, čo potrebujeme na úrovni EÚ, je celoeurópsky koordinovaný rýchlostný limit a dva dni home office týždenne.“ Efektívnejšie než znižovať rýchlosť by bolo podporiť verejnú dopravu napríklad zlacnením cestovného. Našťastie, Nemci robia aj to, už len kvôli rekordným cenám pohonných hmôt.

© Autorské práva vyhradené

20 debata chyba
Viac na túto tému: #benzín #nafta #ropa #maximálna rýchlosť #vojna na Ukrajine
Články podľa značiek