Vo Svrčinovci postavia nový ekodukt. Stáť bude takmer 14 miliónov eur!

Nový ekodukt bude síce drahý, ale aj veľký. Preklenie totiž nielen diaľnicu, ale aj blízku železničnú trať a potok.

26.05.2022 20:00
ekodukt Svrcinovec Foto:
Nový ekodukt pri Svrčinovci by mohol byť hotový už približne o rok.
debata

NDS podpísala zmluvu s víťazom tendra na vybudovanie ekoduktu vo Svrčinovci. Zelený most umožňujúci migráciu zvierat pre NDS postavia spoločnosť Váhostav SK a Combin Banská Štiavnica, informuje o tom Národná diaľničná spoločnosť (NDS) na svojom webe.

Výstavba ekoduktu bude stáť zhruba 13,6 milióna eur. Stavenisko bude odovzdané zhotoviteľovi na začiatku júna a výstavba má podľa harmonogramu trvať zhruba do konca leta 2023. Konečné riešenie padlo po komplikáciách, keď bol tender najprv koncom roku 2020 vypísaný, potom v polovici roku 2021 kvôli „nedohodnutiu sa“ so ŽSR zrušený a napokon znovu obnovený.

Ekodukt je určený na migráciu veľkých šeliem a inej zveri v okolí tunajšej diaľnice D3. Dá sa to však povedať aj komplikovanejšie: „Cieľom projektu D3 Zelený most Svrčinovec (ekodukt nad I/11, ekodukt nad Šlahorovým potokom ako aj ekodukt nad železničnou traťou ŽSR) je zabezpečenie a zachovanie nadregionálneho terestrického biokoridoru pre veľké šelmy a ostatnú zver lokalizovanú pri obci Svrčinovec,“ píše sa v popise pripravovanej stavby.

Stavba bude financovaná z eurofondov. Kritériom súťaže na zhotoviteľa nebola len najnižšia celková cena, do úvahy sme brali aj ďalšie dôležité aspekty. Dôraz sme kládli napríklad na kvalitu tímu odborníkov, náklady na prevádzku, obmedzenie prevádzky, dobu výstavby či dobu vypracovania projektovej dokumentácie.

Výstavba úseku D1 Hubová - Ivachnová Čítajte viac Práce v tuneli Čebrať stoja. Štát má problém s jeho zhotoviteľom

Stavba D3 Zelený most Svrčinovec je rozdelená na dve časti – ekodukt nad cestou I/11 a ekodukt nad železničnou traťou. Prvá časť pozostáva z dvoch mostných objektov ponad cestu I/11 a ponad Šlahorov potok. Druhá časť obsahuje jeden mostný objekt, ktorý preklenie železničnú trať. Prechodová šírka ekoduktov je 80 metrov.

Pôjde v poradí už o štvrtý veľký diaľničný ekodukt na Slovensku. Prvým bol Lučivná na diaľnici D1 Važec – Mengusovce, postavený ešte v roku 2009, druh je tiež na D1 v úseku Mengusovce – Jánovce. Tretí je pri Moravskom Svätom Jáne na diaľnici D2, vybudovaný bol v roku 2016. Vďaka trom existujúcim ekoduktom na D1 a D2 sa znížil úhyn zveri o vyše 11 percent.

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #NDS #Váhostav #ekodukt
Články podľa značiek