Na prelome apríla a mája sa riešila situácia, keď hraničné priechody s Ukrajinou blokovali samotní Ukrajinci. Tí totiž prevážali autá nakúpené v Európskej únii. Čakali často v niekoľkohodinových kolónach a blokovali aj prevoz humanitárnej pomoci. Pre Ukrajincov začali byť autá v EÚ zaujímavé, keď im a zrušili povinnosť platiť pri ich dovoze clo. Odvtedy ich prúdia do Ukrajiny tisíce. Nie je to však jediný dopravný problém na hraniciach s Ukrajinou (tento sa navyše podarilo čiastočne eliminovať zúžením možnosti prepravovať kúpené autá len cez Ubľu). Ďalší je rovnako vážny a týka sa vlakov.
Pre ruskú blokádu ukrajinských čiernomorských prístavov po invázii nie je možné vyvážať obilie a ďalšie potraviny po mori. Preto začali európske štáty organizovať prepravu po železnici. V prípade hranice medzi Slovenskom a Ukrajinou je však problémom komplikované a zdĺhavé administratívne odbavovanie vlakov. To spôsobuje, že pred hranicami stoja v dlhých mnohohodinových kolónach a vzniká tam logistický chaos.
Čítajte viac Z ukrajinských ‘ešpézetiek‘ odstránia písmená Z a V!Nie je to len problém Slovenska, ale prakticky všetkých štátov, hraničiacich s Ukrajinou. Všimla si to aj Európska únia, o urýchlenie colných procedúr na hraniciach s Ukrajinou žiada preto aj komisárka pre dopravu EK Adina Ioana Vălean.
Možné riešenie s relatívne nízkymi nákladmi navrhuje Asociácia železničných dopravcov Slovenska (AROS). Podľa nej by bolo potrebné čo najrýchlejšie doplniť a posilniť personálny stav policajtov a colníkov a zjednodušiť technológie pri preberaní a odovzdávaní nákladných vlakov skrátením doby prehliadok vozňov. „Zároveň navrhujeme zrušiť kontrolu vstupujúcich osobných vlakov na hranici a túto kontrolu vykonávať v stanici Čierna nad Tisou, tak ako je to v Maďarsku v pohraničnej stanici Záhony. Toto riešenie by nás nestálo ani euro navyše a výrazne by zvýšilo kapacitu hraničného priechodu. Nevyhnutné budú aj iné technologické úpravy, o ktorých chceme diskutovať,“ ,“ hovorí Patrik Benka, výkonný riaditeľ AROS.
So svojim nápadom sa železniční dopravcovia obrátili na všetkých kompetentných, vrátane ministrov dopravy, vnútra a financií, ako aj na predsedu vlády. Podľa nich navyše Slovensku chýba oficiálna a flexibilná dlhodobá koncepcia dopravnej politiky štátu, ktorá by stanovovala postupy, ako rýchlo a operatívne jednať aj v krízových situáciách, akou je napríklad aj ta na hraniciach s Ukrajinou. „Neschopnosť operatívne zmeniť súčasné nastavenia spôsobuje dlhé časové prestoje na našich hraničných priechodoch s Ukrajinou, výsledkom čoho bude opäť to, že nákladné vlaky obídu Slovensko cez Poľsko či Maďarsko,“ dopĺňa Ján Biznár, prezident Asociácie nákladných dopravcov Slovenska