Rusi síce majú „silné reči“ o tom, ako dokážu svoj automobilový trh obnoviť aj bez zahraničných značiek, ktoré z krajiny vzhľadom na protiruské sankcie museli odísť, realita je však iná. Rusom zúfalo chýbajú nové autá a pre rozbehnutie výrobných liniek vo fabrikách, ktoré de facto znárodnili (napríklad továrne Renaultu) nemajú ani potrebné diely a ani potrebné know-how. O situácii v tejto fabrike sa viac dočítate v nižšie v tomto článku:

Už v marci, ale naplno až v aprílových predajoch áut, sa prejavil vplyv sankcií uvalených na Rusko kvôli vojne na Ukrajine. Medziročný pokles v štvrtom mesiaci tohto roku predstavoval extrémnych 78,5 percenta. To značí, že v Rusku sa v apríli predalo len 32 706 nových osobných a ľahkých úžitkových vozidiel.
Ak sa pozrieme na päť najsilnejších značiek, tak v apríli klesol pred automobilov Lada o 77,6 % na 8 506 kusov, Kia predala v medziročnom porovnaní o 75,9 percenta menej áut , spolu ich bolo 4 604, Hyundai klesol o 73,2 percenta na 4 150 kusov, Renault dokonca o 84 percent na 2 231 kusov a GAZ klesol o 61,5 % na 1 892 kusov. Takže naozaj žiadna sláva.
Keďže autá väčšiny zahraničných značiek sa z ruského trhu stratili, niet sa čo diviť, že ho ovládli lady, ktoré v apríli obsadili prvé tri miesta v poradí Lada Granta, Lada Vesta a Lada Niva. Viac ukazuje podrobný rebríček značiek, uvedený nižšie, čísla asi žiadny extra komentár nepotrebujú.
Predaje nových áut v apríli v Rusku podľa jednotlivých značiek, porovnanie s rokom 2121:
Poradie | Značka | Predaj 04/22 | Predaj 04/21 | Rozdiel |
---|---|---|---|---|
1. | Lada | 8 506 | 37 931 | –77.6% |
2. | Kia | 4 604 | 19 101 | –75.9% |
3. | Hyundai | 4 150 | 15 483 | –73.2% |
4. | Renault | 2 231 | 13 957 | –84.0% |
5. | GAZ | 1 892 | 4 911 | –61.5% |
6. | UAZ | 1 620 | 2 546 | –36.4% |
7. | Škoda | 1 104 | 10 365 | –89.3% |
8. | Mitsubishi | 867 | 2 074 | –58.2% |
9. | VW | 825 | 9 449 | –91.3% |
10. | Haval | 812 | 3 001 | –72.9% |
11. | Toyota | 786 | 8 514 | –90.8% |
12. | Ford LCV | 781 | 1 607 | –51.4% |
13. | Nissan | 605 | 3 681 | –83.6% |
14. | Chery | 497 | 2 980 | –83.3% |
15. | Mazda | 488 | 2 494 | –80.4% |
16. | Geely | 433 | 1 811 | –76.1% |
17. | Cheryexeed | 403 | 200 | 101.5% |
18. | Changan | 257 | 433 | –40.6% |
19. | Audi | 248 | 1 729 | –85.7% |
20. | Peugeot | 185 | 843 | –78.1% |
21. | Genesis | 156 | 321 | –51.4% |
22 | Suzuki | 133 | 893 | –85.1% |
23. | FAW | 122 | 279 | –56.3% |
24. | Dongfeng Motor | 110 | 0 | -% |
25. | Citroen | 99 | 462 | –78.6% |
26. | Subaru | 93 | 622 | –85.0% |
27. | Isuzu | 89 | 67 | 32.8% |
28. | Volvo | 75 | 892 | –91.6% |
29. | Lexus | 62 | 2 036 | –97.0% |
– | … | … | … | … |
– | Spolu | 32 706 | 151 964 | –78.5% |
Zdroj: Association of European Businesses (AEB)
Keďže predaje nových áut sa ešte v januári a februári držali na pomerne slušnej úrovni, celkový medziročný pokles registrácií nových áut v Rusku je na úrovni 43,0 percenta, čo značí 293 846 predaných nových a ľahkých úžitkových vozidiel.
Rusi celkovo nie sú veľmi odkázaní na dovoz áut zo zahraničia. Minulý rok bolo totiž podľa dát Autostatu dovezených len 18 percent z 1,67 milióna predaných osobných áut, zvyšok bol vyrobený v Rusku lokálne. Avšak pre túto výrobu chýbajú potrebné komponenty, preto je tiež veľmi obmedzená. Dá sa predpokladať, že výsledky za druhý kvartál budú oveľa horšie, podobne tým aprílovým.
Aby sa aspoň nejako mohli vyrábať autá a uspokojil sa čiastočne aj dopyt, siahajú Rusi k neštandardným riešeniam, ku ktorým patrí obmedzovanie potrebnej elektroniky, bezpečnostnej výbavy a v neposlednom rade aj upustenie od rešpektovania akýchkoľvek emisných noriem. Podrobnejšie sme o tom písali v nasledujúcom článku:

Akokoľvek sa môžu ruské automobilky snažiť, potreby tak veľkého trhu akým je ich domáci, naplniť nedokážu. A to ani s pomocou kórejských automobiliek, ktoré sa zatiaľ k sankciám nepripojili. Pomôcť môže Čína, ktorá tak postupne aj robí.
Z hľadiska Ruska je to však danajský dar. A vedia to aj sami Rusi. Chýbajúce dovážané autá z Európy a Japonska môžu byť skutočne nahradené čínskymi a indickými modelmi, tvrdí Anton Šaparin, viceprezident Národnej automobilovej únie, ktorá sa snaží zastaviť pád trhu a stimulovať domácu výrobu. „Mnoho ľudí sa spolieha, že naši čínski súdruhovia neopustia náš trh,“ doplnil a dodal, že napríklad ceny automobilov Haval od Great Wall Motor montovaných v Rusku od invázie vzrástli o 50 percent. „Samozrejme, že náš trh neopustia, budú nás „dojiť“ do posledného rubľa,“ uzavrel.
Čínske automobilky pritom zaznamenali výrazný vzostup predaja už v uplynulom roku. Jednoznačne najsilnejšiu pozíciu na tamojšom trhu majú Chery a Haval (koncern Great Wall). Ich predstavitelia zatiaľ o tom, či budú v krajine podnikať, mlčia a rovnako mlčia aj čínski politici.
Najpredávanejšie automobilové značky v Rusku za prvé štyri mesiace, porovnanie s rokom 2021:
Poradie | Značka | 01–04/22 | 01–04/21 | Rozdiel |
---|---|---|---|---|
1. | Lada | 61 218 | 121 839 | –49.8% |
2. | Kia | 38 262 | 70 725 | –45.9% |
3. | Hyundai | 34 176 | 55 605 | –38.5% |
4. | Renault | 24 623 | 44 321 | –44.4% |
5. | Toyota | 17 711 | 31 765 | –44.2% |
6. | VW | 13 208 | 31 426 | –58.0% |
7. | Škoda | 13 185 | 33 167 | –60.2% |
8. | Nissan | 11 750 | 17 408 | –32.5% |
9. | GAZ LCV | 11 229 | 14 784 | –24.0% |
10. | Haval | 9 123 | 9 559 | –4.6% |
11. | UAZ | 6 835 | 8 161 | –16.2% |
12. | Chery | 6 722 | 9 290 | –27.6% |
13. | Mitsubishi | 6 614 | 7 206 | –8.2% |
14. | Mazda | 5 882 | 10 546 | –44.2% |
15. | Ford LCV | 4 423 | 4 995 | –11.5% |
Zdroj: Association of European Businesses (AEB)