Ruský trh po 4 mesiacoch: Extrémny prepad, predávajú sa len lady a ‘kórejci‘

Predaj áut v Rusku skolaboval, v apríli klesol takmer o 80 percent. Prvé tri priečky obsadili modely značky Lada. Pokles za prvé štyri mesiace nie je tak citeľný, pretože v januári a februári sa ešte autá predávali dobre.

30.05.2022 06:00
autovaz Foto:
Modely Lada a Renault, schádzali v Autovaze z rovnakej výrobnej linky. Výroba renaultov tam však už pokračovať nebude.
debata (126)

Rusi síce majú „silné reči“ o tom, ako dokážu svoj automobilový trh obnoviť aj bez zahraničných značiek, ktoré z krajiny vzhľadom na protiruské sankcie museli odísť, realita je však iná. Rusom zúfalo chýbajú nové autá a pre rozbehnutie výrobných liniek vo fabrikách, ktoré de facto znárodnili (napríklad továrne Renaultu) nemajú ani potrebné diely a ani potrebné know-how. O situácii v tejto fabrike sa viac dočítate v nižšie v tomto článku:

Moskvič 2141 Čítajte viac Namiesto Renaultov Moskviče? Rusi to myslia vážne

Už v marci, ale naplno až v aprílových predajoch áut, sa prejavil vplyv sankcií uvalených na Rusko kvôli vojne na Ukrajine. Medziročný pokles v štvrtom mesiaci tohto roku predstavoval extrémnych 78,5 percenta. To značí, že v Rusku sa v apríli predalo len 32 706 nových osobných a ľahkých úžitkových vozidiel.

Ak sa pozrieme na päť najsilnejších značiek, tak v apríli klesol pred automobilov Lada o 77,6 % na 8 506 kusov, Kia predala v medziročnom porovnaní o 75,9 percenta menej áut , spolu ich bolo 4 604, Hyundai klesol o 73,2 percenta na 4 150 kusov, Renault dokonca o 84 percent na 2 231 kusov a GAZ klesol o 61,5 % na 1 892 kusov. Takže naozaj žiadna sláva.

Keďže autá väčšiny zahraničných značiek sa z ruského trhu stratili, niet sa čo diviť, že ho ovládli lady, ktoré v apríli obsadili prvé tri miesta v poradí Lada Granta, Lada Vesta a Lada Niva. Viac ukazuje podrobný rebríček značiek, uvedený nižšie, čísla asi žiadny extra komentár nepotrebujú.

Predaje nových áut v apríli v Rusku podľa jednotlivých značiek, porovnanie s rokom 2121:

Poradie Značka Predaj 04/22 Predaj 04/21 Rozdiel
1. Lada 8 506 37 931 –77.6%
2. Kia 4 604 19 101 –75.9%
3. Hyundai 4 150 15 483 –73.2%
4. Renault 2 231 13 957 –84.0%
5. GAZ 1 892 4 911 –61.5%
6. UAZ 1 620 2 546 –36.4%
7. Škoda 1 104 10 365 –89.3%
8. Mitsubishi 867 2 074 –58.2%
9. VW 825 9 449 –91.3%
10. Haval 812 3 001 –72.9%
11. Toyota 786 8 514 –90.8%
12. Ford LCV 781 1 607 –51.4%
13. Nissan 605 3 681 –83.6%
14. Chery 497 2 980 –83.3%
15. Mazda 488 2 494 –80.4%
16. Geely 433 1 811 –76.1%
17. Cheryexeed 403 200 101.5%
18. Changan 257 433 –40.6%
19. Audi 248 1 729 –85.7%
20. Peugeot 185 843 –78.1%
21. Genesis 156 321 –51.4%
22 Suzuki 133 893 –85.1%
23. FAW 122 279 –56.3%
24. Dongfeng Motor 110 0 -%
25. Citroen 99 462 –78.6%
26. Subaru 93 622 –85.0%
27. Isuzu 89 67 32.8%
28. Volvo 75 892 –91.6%
29. Lexus 62 2 036 –97.0%
Spolu 32 706 151 964 –78.5%

Zdroj: Association of European Businesses (AEB)

Keďže predaje nových áut sa ešte v januári a februári držali na pomerne slušnej úrovni, celkový medziročný pokles registrácií nových áut v Rusku je na úrovni 43,0 percenta, čo značí 293 846 predaných nových a ľahkých úžitkových vozidiel.

Rusi celkovo nie sú veľmi odkázaní na dovoz áut zo zahraničia. Minulý rok bolo totiž podľa dát Autostatu dovezených len 18 percent z 1,67 milióna predaných osobných áut, zvyšok bol vyrobený v Rusku lokálne. Avšak pre túto výrobu chýbajú potrebné komponenty, preto je tiež veľmi obmedzená. Dá sa predpokladať, že výsledky za druhý kvartál budú oveľa horšie, podobne tým aprílovým.

Aby sa aspoň nejako mohli vyrábať autá a uspokojil sa čiastočne aj dopyt, siahajú Rusi k neštandardným riešeniam, ku ktorým patrí obmedzovanie potrebnej elektroniky, bezpečnostnej výbavy a v neposlednom rade aj upustenie od rešpektovania akýchkoľvek emisných noriem. Podrobnejšie sme o tom písali v nasledujúcom článku:

AvtoVaz - 50. rokov Čítajte viac Rusi budú vyrábať autá bez katalyzátorov! Aj tak bežia len štyri závody

Akokoľvek sa môžu ruské automobilky snažiť, potreby tak veľkého trhu akým je ich domáci, naplniť nedokážu. A to ani s pomocou kórejských automobiliek, ktoré sa zatiaľ k sankciám nepripojili. Pomôcť môže Čína, ktorá tak postupne aj robí.

Z hľadiska Ruska je to však danajský dar. A vedia to aj sami Rusi. Chýbajúce dovážané autá z Európy a Japonska môžu byť skutočne nahradené čínskymi a indickými modelmi, tvrdí Anton Šaparin, viceprezident Národnej automobilovej únie, ktorá sa snaží zastaviť pád trhu a stimulovať domácu výrobu. „Mnoho ľudí sa spolieha, že naši čínski súdruhovia neopustia náš trh,“ doplnil a dodal, že napríklad ceny automobilov Haval od Great Wall Motor montovaných v Rusku od invázie vzrástli o 50 percent. „Samozrejme, že náš trh neopustia, budú nás „dojiť“ do posledného rubľa,“ uzavrel.

Čínske automobilky pritom zaznamenali výrazný vzostup predaja už v uplynulom roku. Jednoznačne najsilnejšiu pozíciu na tamojšom trhu majú Chery a Haval (koncern Great Wall). Ich predstavitelia zatiaľ o tom, či budú v krajine podnikať, mlčia a rovnako mlčia aj čínski politici.

Najpredávanejšie automobilové značky v Rusku za prvé štyri mesiace, porovnanie s rokom 2021:

Poradie Značka 01–04/22 01–04/21 Rozdiel
1. Lada 61 218 121 839 –49.8%
2. Kia 38 262 70 725 –45.9%
3. Hyundai 34 176 55 605 –38.5%
4. Renault 24 623 44 321 –44.4%
5. Toyota 17 711 31 765 –44.2%
6. VW 13 208 31 426 –58.0%
7. Škoda 13 185 33 167 –60.2%
8. Nissan 11 750 17 408 –32.5%
9. GAZ LCV 11 229 14 784 –24.0%
10. Haval 9 123 9 559 –4.6%
11. UAZ 6 835 8 161 –16.2%
12. Chery 6 722 9 290 –27.6%
13. Mitsubishi 6 614 7 206 –8.2%
14. Mazda 5 882 10 546 –44.2%
15. Ford LCV 4 423 4 995 –11.5%

Zdroj: Association of European Businesses (AEB)

126 debata chyba
Viac na túto tému: #vojna na Ukrajine #najpredávanejšie autá #sankcie proti Rusku #predaj áut v Rusku
Články podľa značiek