Pokuty budú opäť vyššie

Nielen nezodpovední vodiči, ale už aj majitelia vozidiel, by mali od júla platiť v niektorých prípadoch vyššie pokuty.

21.06.2012 05:00
Doprava Foto:
Nový zákon sa nebude uplatňovať hneď od júla. Najskôr príde tzv. testovacia prevádzka.
debata

Za prekročenie rýchlosti v obci môžu pokuty siahať od 15 do 798 eur, mimo obce 30 až 798 eur, za nedovolené predchádzanie 249 eur, porušenie zákazu otáčania alebo cúvania 99 eur. Za prejazd cez železničné priecestie 300 eur, rovnako aj za „stopku“ a prejazd na červenú. Pokuta až do výšky 798 eur hrozí za prekročenie maximálnej prípustnej hmotnosti vozidla. Výška pokút v určitých prípadoch je totiž určená už zákonom a dopravná polícia už nebude oprávnená uložiť inú sumu.

Pri spomínaných priestupkoch by sa totiž mala uplatňovať už aj objektívna zodpovednosť osôb, ktoré sú v osvedčení zapísané ako držitelia vozidiel. Týkalo by sa to zamestnávateľov, autopožičovní, ale aj ostatných majiteľov vozidiel. Zodpovedať budú aj za priestupky vodiča, ktorému zveria svoje auto, ak sa voči tomu účinne neohradia. Bude sa viazať na tie pravidlá cestnej premávky, ktorých porušenie spôsobuje nehody s tragickými následkami, ale aj na tie, ktoré je možné zaznamenať technickými prostriedkami.

„Pri subjektívnej zodpovednosti vodiča sa nič nemení. Za dopravné priestupky, ktoré sa prejednávajú pri dopravných kontrolách v blokovom konaní, bude vodič platiť pokuty zo sadzobníka. Pevné sumy za objektívnu zodpovednosť sa budú uplatňovať len pri objektívnej zodpovednosti,“ spresňuje Natália Hattalová z komunikačného odboru ministerstva vnútra.

Zákon síce platí, nebude sa však uplatňovať hneď od júla. Dopravná polícia sa teraz pripravuje na takzvanú „testovaciu“ prevádzku. „Budeme zbierať a vyhodnocovať dáta. Chceme zistiť, či technika, ktorú už používame, je vhodná pre účel objektívnej zodpovednosti,“ vraví Michal Slivka, hovorca Prezídia Policajného zboru. Majú sa tak odstrániť nepresnosti pri prenose údajov. „Nejde totiž len o to, aby sme zachytili nejaké vozidlo, ktorým bol spáchaný správny delikt, ale o to, aby fotodokumentácia či videozáznam o jeho spáchaní bol riadne čitateľný a dal sa použiť ako dôkaz. Musí totiž obsahovať čas, dátum, miesto spáchania a čitateľne rozlíšenú tabuľku s evidenčným číslom vozidla. Dokumentovanie a vybavovanie správnych deliktov bude totiž riešené plne automatizovaným spôsobom.“

Neskôr, ak sa už budú pokuty ukladať, držiteľ vozidla ju bude môcť uhradiť alebo podať odpor ako opravný prostriedok voči rozhodnutiu o pokute. „Môže napríklad oznámiť, kto sedel v čase dopravného priestupku za volantom. Pokuta sa však zníži o tretinu, ak ju zaplatí do 15 dní. V prípade neúspešného odporu však bude potrebné uhradiť okrem pokuty navyše 30 eur,“ vraví ďalej Slivka.

Ak je držiteľom vozidla právnická osoba, objektívna zodpovednosť bude vyvodená voči spoločnosti ako celku. Kto sankciu uhradí, zostane na internom rozhodnutí spoločnosti. „Zodpovednosť za porušenie predpisov budeme v rámci tohto nového inštitútu uplatňovať vždy voči držiteľovi vozidla. Pokiaľ je vlastníkom vozidla lízingová spoločnosť a držiteľom iná osoba, bude za priestupok zodpovedný držiteľ.“

Policajti budú aj po prvom júli naďalej zastavovať a kontrolovať vodičov, či dodržiavajú pravidlá cestnej premávky. „Zavedením objektívnej zodpovednosti sa subjektívna za porušenie pravidiel cestnej premávky neruší. Dohľad bude aj naďalej zvýšený najmä na nehodových úsekoch a miestach s častými dopravnými kolíziami.“

debata chyba
Články podľa značiek