V posledných týždňoch sa valí na ministerstvo dopravy, presnejšie skôr na Národnú diaľničnú spoločnosť jeden veľký problém za druhým. Pred necelým mesiacom sme písali o tom, že niektoré práce na tuneli Čebrať (súčasť budovaného úseku diaľnice D1 Hubová – Ivachnová) sú kvôli peniazom pozastavené. Už na prelome rokov sa totiž objavili prvé informácie o spore medzi zadávateľom stavby a zhotoviteľom (spoločnosť Váhostav – SK), ktorý sa týka práve financovania tohto komplikovaného tunela. Na prelome rokov dokonca Doležal vyhlásil, že zvažuje vypovedanie zmluvy so zhotoviteľom. A spor kulminuje práve teraz, hoci obe strany svorne deklarujú spoločný záujem dokončiť stavbu.
Čítajte viac Práce v tuneli Čebrať stoja. Štát má problém s jeho zhotoviteľomPred pár dňami sa objavil ďalší – a ešte vážnejší problém. Subdodávatelia podieľajúci sa na stavbe tunela Višňové nedostali za svoju prácu už dlhší čas zaplatené a hrozí ďalšie zdržanie stavby, dokonca čiastočné pozastavenie prác. V úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala, ktorého súčasťou je aj tunel Višňové, sa však aktuálne pracuje, ukladajú sa nosníky na mostoch.
A to aj napriek tomu, že štát posiela dohodnuté sumy na účet spoločnosti Skanska riadne a načas. „Zmluvný partner NDS je spoločnosť Skanska. My si plníme záväzky voči Skanska, Skanska si plní záväzky voči Poor. Poor si podľa informácií, ktoré máme od Skanska, plní záväzky voči spoločnosti Tubau,“ povedal minister dopravy Andrej Doležal s tým, že nevylučuje ani trestnoprávnu dohru celej záležitosti.
Čítajte viac Na stavbe tunela Višňové sa ‘strácajú‘ milióny. Hrozí jej pozastavenie a súdA aby to nebolo málo, tak pred pár dňami bol zverejnený víťaz mýtneho tendra, čo okamžite vyvolalo veľké kontroverzie. Zvíťazila v ňom totiž de facto dcérska spoločnosť SkyTollu, česká firma CzechToll. Pochybnosti budí nielen tento fakt, ale aj to, že do finále takto dôležitej súťaže sa dostali len tri ponuky a navyše na zapojenie sa do nej nebol dostatok času. Prípravu tendra už podrobili kritike Nadácia Zastavme korupcie a aj Slovensko.Digital.
Tak ako v prípade tunelu Čebrať a v podstate aj Višňového sa kompetentní zástupcovia štátu k celej problematike nechcú vyjadrovať – buď preto, lebo sa tak dohodli s druhou stranou, alebo preto, že nemajú relevantné informácie, prípadne im to zakazuje zmluva, respektíve nastavenie súťaže.
V prípade mýtneho tendra „vzhľadom na fakt, že aktuálne plynie desaťdňová lehota na možné podanie námietky proti výsledku, máme za to, že zo strany NDS je korektné do momentu uplynutia lehoty nevyjadrovať sa detailne k predmetnej zákazke a k výsledku verejného obstarávania,“ povedala hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková a rovnako sa vyjadrilo aj ministerstvo dopravy.
Čítajte viac Mýtny systém na Slovensku bude asi prevádzkovať CzechToll. Kamionisti sú protiDesaťdňová lehota uplynula a čo sa nestalo? ZPribližne dve hodiny pred vypršaním zákonnej 10-dňovej lehoty na podanie námietok tak spravil jeden z uchádzačov a tak sa rezort dopravy k tejto téme nemôže vyjadriť. Vyplýva to zo stanoviska ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina), „My tento fakt rešpektujeme. V praxi to znamená, že obstarávanie pokračuje a za jeho definitívne ukončenie budeme považovať až uzatvorenie zmluvy s úspešným uchádzačom,“ skonštatoval Doležal.
A čo bude ďalej? Národná diaľničná spoločnosť bezodkladne doručí Úradu pre verejné obstarávanie svoje odborné vyjadrenie spolu s dokumentáciou, následkom čoho Úrad pre verejné obstarávanie námietku uchádzača posúdi a vydá rozhodnutie. „Až do právoplatného ukončenia všetkých zákonných procesov sa, žiaľ, ministerstvo dopravy nemôže k celej veci vyjadrovať, aby v zmysle zákona o verejnom obstarávaní nenarušilo hospodársku súťaž,“ doplnil Doležal.
My budeme naďalej so záujmom čakať na zdôvodnenie, prečo napriek obrovskej a opakovane deklarovanej nespokojnosti štátnych úradníkov s prístupom spoločnosti SkyToll a jej praktikami napokon v novom mýtnom tendri vyhrala jej dcérska spoločnosť a prečo bol tender časovo nastavený tak, že väčšina silných hráčov v tejto oblasti sa do neho ani nezapojila a vo finále boli hodnotené len tri ponuky.