Sledovať reálnu silu automobiliek v celosvetovom meradle je mimoriadne zaujímavé, pretože odráža ich schopnosť prispôsobiť sa rôznym nárokom na jednotlivých kontinentoch a vyvinúť modely, ktoré budú rovnako žiadané a konkurencieschopné nielen v Európe, ale napríklad aj v Ázii, alebo v USA. A nielen to, možno ešte dôležitejšia je schopnosť „ušiť na mieru“ model pre každý z najsilnejších trhov. A to je mimoriadne ťažké.
Aktuálne v tom jednoznačne žne najväčšie úspechy japonská Toyota, ktorej sa nesmierne vydarili dva „univerzálne“ celosvetovo prijímané modely. Sú to zároveň jediné dve autá, ktorých predaj v uplynulom roku prekročil aj napriek všetkým problémom miliónovú hranicu.

Patrí k nim celosvetovo najúspešnejšie SUV roku 2021, ktorý je Toyota RAV4 s ročným predajom 1,03 milióna kusov. (Len pre zaujímavosť – v prvej desiatke najpredávanejších SUV sveta za minulý rok je 9 ázijských, jedno americké a žiadne európske.) Tým druhým je model, ktorý si nesporne zaslúži označenie „legenda“. Je ním auto, z ktorého sa v celej histórii doteraz predalo najviac kusov – Toyota Corolla.
Tá sa vyrába už 55 rokov, má na svojom konte 12 generácií a pred necelým rokom pokorila obrovský míľnik – predaj tohto modelu presiahol hranicu 50 miliónov kusov. Je to skutočný globálny bestseller, predáva sa na 150 trhoch sveta a vyrábajú ju v 12 fabrikách. V priemere zíde nová Corolla z montážnych liniek každých 28 sekúnd.

Toyote naozaj „ide karta“. Napríklad do prvej desiatky najpredávanejších SUV na svete v roku 2021 patrila aj veľká Toyota Highlander. Len pre zaujímavosť, v rebríčku najpredávanejších áut sveta bez rozdielu tried za rok 2021, zostavenom agentúrou Focus2Move obsadili Corolla a RAV4 prvé dve miesta.
To však zďaleka nie je všetko. Piate miesto v ňom patrilo Toyote Camry, siedme miesto Yarisu a ôsme Civicu. Inak povedané – v rebríčku desiatich najpredávanejších áut sveta za uplynulý rok je každé druhé Toyota. Takže naozaj sa nieto čo diviť, že aj v prvom kvartáli si s veľkým náskokom drží prvú priečku. Už teraz možno povedať, že v roku 2022 sa minimálne v Európe veľmi dobre uchytila aj ďalšia novinka – malý crossover Yaris Cross.

Zatiaľ čo sa Toyote darí, ďalší legendárny koncern pomaly ale klesá rebríčkom desiatich najúspešnejších automobiliek dolu. Je ním americký General Motors, ktorý v rámci prvej desiatky zaznamenal po prvom kvartáli najvýraznejší, takmer 20-percentný pokles predaja a patrí mu až šiesta priečka.
A to bol ešte v roku 2010 General Motors najmä vďaka obrovskému portfóliu značiek lídrom tohto rebríčka. Avšak lídrom, stojacim na hlinených nohách, väčšina z nich totiž bola nerentabilná, čo nakoniec vyústilo takmer do bankrotu. Napokon sa General Motors aspoň čiastočne ozdravil, zásadne zredukoval ponúkané značky, no o pozícii svetovej jednotky môže len snívať.
Menší šok v rebríčku najsilnejších výrobcov spôsobila Tesla, ktorá nonšalantne preskočila 7 miest a po prvýkrát v histórii sa s predajom takmer 570-tisíc aut dostala medzi 10 najsilnejších automobiliek. Polepšila si pritom o neuveriteľných 224 percent! A všetko zatiaľ nasvedčuje tomu, že sa v tomto rebríčku bude držať aj na konci tohto roku.
Rebríček najsilnejších automobiliek, respektíve automobilových koncernov po prvom kvartáli roku 2022:
– | Koncern | Predaj | +/- |
---|---|---|---|
1. | Toyota | 2,5 mil. | – 6,8 % |
2. | Volkswagen | 1,9 mil. | – 15,4 % |
3. | Renault – Nissan | 1,7 mil. | – 13,5 % |
4. | Hyundai-Kia | 1,6 mil. | – 9,7 % |
5. | Stellantis | 1,6 mil. | – 15,4 |
6. | General Motors | 1,3 mil. | – 19,2 % |
7. | Honda Motor | 1,1 mil. | – 6,5 % |
8. | Ford | 0,86 mil. | – 0,4 % |
9. | Suzuki | 0,73 mil. | – 10,1 % |
10. | Tesla | 0,57 mil. | + 224,6 % |
Zdroj: Focus2Move |